23948sdkhjf

Lagade maskiner via internet

Resultatet av kraschen innebar att paletten hade vridits bort från sitt läge och palettväxlaren slagits ur position. Det normala vore att skicka en tekniker till Storuman för att köra loss maskinen från sin låsta position. Men nu hade Roger tur. Maskinen var en Okuma och dessa kan via internet kopplas upp mot en dator hos Stenbergs i Nässjö. Här fanns Hans Kilén som jobbar med teknisk support vid tangentbordet. 45 minuter senare var maskinen i full drift igen. Efter uppkoppling med Okumas remote service kunde Hans ta fram all nödvändig data för att på ett säkert sätt köra loss maskinen ur sin kraschade position. Därefter kunde Hans och Roger tillsammans köra loss maskinen. Vissa knapptryckningar sköttes av Hans i Nässjö och vissa knapptryckning gjorde Roger i Storuman 100 mil norr om Nässjö. Att den här servicen överhuvud taget var möjlig baserades på att maskinen själv kunde stoppa sina rörelser innan kraschen blev för allvarlig. Funktioner i Okuma styrsystem gjorde det hela möjligt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.182