23948sdkhjf

GGP kör långsiktigt förbättringsarbete

- 2004 fick vi av koncernledningen för GGP (Global Garden Products) veta att vi i Tranås skulle fokusera på frontmovers, dvs åkgräsklippare med frontmonterade aggregat, berättar Åke Ivarsson, produktionschef på GGP. GGP är ett ganska så anonymt företagsn När vi fått veta vad vi skulle fokusera på bildade vi en liten projektgrupp som började med att titta på vad fabriken skulle vara bra på. Det självklara svaret blev att vi måste vara bra på det våra kunder efterfrågar. Men vad är då viktigt för kunderna? Produkter med god kvalitet. Säsongsvariationerna är stora och därför är leverans i rätt tid viktigt för kunden. Vidare att man erbjuder produkter till rätt kostnad. Det gav de tre hörnpelarna: Q - Quality T - Time C - Cost - Vi har haft fokus på dessa tre I hela omställningsarbetet, berättar Åke Ivarsson. En tidig fråga var om man skulle fortsätta med montering i tvåmannastationer eller om man skulle införa linjeproduktion. Det blev linjeproduktion. - Vi bröt ner projektet i nio delprojekt där jag fick ansvar för de fem som hade med produktion att göra, fortsätter Åke Ivarsson. Resten, som Per-Olof Rydh, som då var logistikchef och idag är platschef på GGP i Tranås, fick ansvaret för, ägnades åt logistik, materialanskaffning och framtida utbildningsbehov. Projektet gick framåt och den nya organisationen sjösattes den 14 augusti 2004. Ett år innan förändringen genomfördes mätte man sina operationstider. Nu kan man konstatera att operationstiden per produkt minskats med ca 45%. Vad har då bidragit mest till de 45-procentiga förbättringarna? Åke Ivarsson är av uppfattningen att det är förändringarna i materialhanteringen som har bidragit mest. Han berättar att man har ett flöde in till linjemonteringen, men inte därifrån. Ingen tid för förflyttningar eller omställningar. Det gör man löpande. - Vi har flyttat ansvarsgränsen mellan produktion och logistik vad gäller att ta in material. När vi t ex ska beställa fästelement skjuter vi av en streckkod på en tom förpackning. Leverantören tillverkar förpackningar med samma märkning, som tas direkt in till produktion utan mellanlager. GGP har kommit en bra bit på väg i förbättringsarbetet. - Men man blir ju aldrig klar, konstaterar Åke Ivarsson. GGP i Tranås och dess platschef fram t o m 2008 Troels Nielsen har de senaste åren fått inte bara stor uppmärksamhet utan även utmärkelser för sitt förbättringsarbete. 2008 utsågs t ex Troels Nielsen till Årets Innovatör – industriell utveckling av Röstmedia AB i samarbete med Förbättringsforum. Samma år, 2008, fick GGP Sweden ta emot Svenska Monteringspriset. Genom målmedvetet och systematiskt arbete har man lyft GGPs produktion till världsklass. Man har infört känd teknik och kända principer, vilket kan tyckas enkelt. Erfarenhet visar dock att detta kräver engagemang, kunskap och ödmjukhet för att lyckas. Genom att använda de bästa principerna från olika företag har GGP skapat en monteringsverkstad där fortsatt förbättring är en självklarhet. Förändringsarbetet hos GGP startade med att en vision lades fast: We are going to be No. l in the world in developing, manufacturing and distributing Front Mowers from high product segment to low product segment. Arbetet fortsatte med att tillämpa Lean Production enligt Toyotas principer, men inte bara det. GGP valde att tillämpa några av de bästa teknikerna också från andra företag. Från Volvo PV tog man produktspecifikationen, från Mitsubishi tog man balanced scorecard och från Saab tog man arbetsinstruktioner. Vid ett besök i fabriken är det lätt att se vad som händer, hur man ligger till och hur produktionen går. Genom att använda de bästa metoderna och tillämpa dem konsekvent har man skapat en montering i världsklass. Förbättringsforum genomför en Forumträff hos GGP Group i Tranås, fd Stiga, den 31 mars 2010.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08