23948sdkhjf

Trucken åter på logistikmässa

När truckparken är ur form, tappar hela verksamheten fart, varnar Atlet AB och ställer därför upp med hela sin kader av materialhanteringsexpertis för personlig rådgivning. För mässbesökare återstår bara att boka ett personligt träningspass med rubriker så som Atlet Logistik, Atlet Utbildning, Atlet Truck och Atlet Service (underhåll på svenska). På frågor om hur man maximerar lönsamheten i sitt lager ställer Mikael Pålsson, chef för Atlet Logistik, upp med att bena ut vilka lagrings- och hanteringssystem som passar just i frågeställarens specifika fall. I utbildningsfrågor är Göran Rehn, chef för Atlet Utbildning, sakkunnig i frågor som rör lagstiftning och regler, ergonomi, kursutbud samt vad som krävs i form av utbildning av lagerpersonal och truckförare. Frågor inför valet att köpa eller leasa truckar besvaras regionvis av Åke Wall för centrala Göteborg, Leif Lindblom för regionen norr om Göteborg, Pierre Lindekrantz för regionen öster om Göteborg, samt Hans Karlsson för regionen söder om Göteborg, samtliga verksamma inom AO Atlet Truck, och sakkunniga på att bena ut vilka typer av truckar som lämpar sig för de kundspecifika hanteringsuppgifterna. När trucken/truckarna väl är på plats, är det dags att tänka på regelbundet, periodiskt skadeförebyggande underhåll för att få ut det mesta av det nya truckbeståndet. På mässan ställer Atlets underhållschefer upp med sin sakkunskap på att hitta rätta underhållslösningen för de företagsspecifika behoven. Och besvarar frågor av typen Hur vet jag att jag får det underhåll mina truckar behöver? Vill jag ha full kontroll på varje underhållstimme eller är det viktigare att vara helt bekymmersfri? Ur Atlets nya program av motviktstruckar tillverkade i Nissans europeiska fabrik i spanska Pamplona ställs Atlet Balance EH25 ut, en växelströmsdriven modell med 2,5 tons lyftkapacitet som med sin max hastighet om 21 km/h hör till en av marknadens snabbaste batteridrivna fyrhjulingar. EH25 ingår i en modellfamilj inom kapacitetsintervallet 2 – 3 ton med fyra modeller fyrhjuliga 80 volts eltruckar med batterikapaciteter från 480 – 600 Ah. EH-seriens avancerade motorstyrningssystem reglerar energiuttaget till precis så mycket som krävs för de olika eldrivna funktionierna. I tillägg till detta återmatas energi genom regenerativ inbromsning samt vid byte av färdriktning. Så fort föraren lyfter högerfoten från accelerationspedalen, motorbromsar trucken helt automatiskt. PIN-koden, varmed trucken startas, är också nyckeln till inställning av truckens körtemperament eller –karaktäristika, så som graden av acceleration, hastighet för lyft-/tilt- och sänkrörelserna, kraften i den regenerativa decelerationen samt maximala färdhastigheten. En styrhjulssynkronisering ser till att styrknoppen på ratten städse stannar i kl-9-läge före och efter en exekverad sväng med trucken, vilket säkerställer städse ergonomiskt rätt och rak förarställning. Fingertoppsreglering av de hydrauliska arbetsrörelserna ingår också på EH-seriens modeller. Med justerbart armstöd hamnar de nätta reglagen inom idealisk räckvidd för högerhandens fingrar. Jämfört med långslagiga hydraulspakar av klassiskt snitt uppges de fingertoppsnätta reglagen öka förarens effektivitet med upp till 10 procent. Som tillval erbjuds ett multifunktioniellt joystickreglage för tidssparande samtidig aktivering av lyft- och tiltfunkionerna. En annan tidssparare är gaffelns automatiska inställning i neutralläge medelst ett enkelt knapptryck, en tillvalsfunktion som minimerar risken för godsskador. Förutom justerbar förarstol har EH-seriens truckar en minnesfunktion för den likaledes justerbara styrstången, som lagrar den av föraren valda och inställda lutningsvinkeln hos stången. Vid batteribyte höjs styrstången till vertikalt läge och därefter tillbaka, varvid den återtar automatiskt förinställd lutningsvinkel. Ett tillvalsbart lastdämpningssystem med dubbla hydrauliska ackumulatorer dämpar de svängningar i hydraulsystemet som uppstår vid framfart på ojämnt körunderlag. Systemet har en positiv inverkan på vibrationer som kan överföras till föraren, men huvudsakligen de till den burna lasten överförda vibrationerna, till gagn för bättre godsvård i hanteringen och särskilt välkommet vid hantering av ömtåligt gods.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.187