En pall utan spik
I början av 2000-talet fick innovatören och konstruktören Olov-Allan Bas en förfrågan: Skulle han kunna konstruera en kvarn för destruering av pallar, vars delar inte slits av de spikar som ingår i lastpallarna? Problemet med spikarna förblev olöst. Istället vände han på frågeställningen – det är inte den nuvarande kvarnen det är fel på, utan pallarna. Närmare bestämt pallar sammanfogade med spik. Så föddes idén till att plastpluggar kunde sammanfoga träpallarna. Och efter fem års utveckling av produkten finns idag logistikföretaget Re-Load, placerat i Färila utanför Ljusdal, vars huvudområde är just re-load-pallen, som är en modulbyggd lastpall utan spik. Den patenterade sammanfogningen bygger på snäpplåsning. På en träpall fungerar det på följande sätt: En cirka fjorton centimeter lång hylsa går genom förborrade hål i de nedre pallmedarna, genom en plastkloss och slutligen genom regelbrädorna och de övre däckbrädorna på lastytan. Från andra hållet går en plugg genom hylsan, försedd med cirkulära hullingar, som hakar tag i motsvarande spår i hylsan. Monteringen sker med en hydraulisk press. – Du snäpper fast pluggen och kan inte dra ut den baklänges, förklarar Sabina Eklund, vd på Re-Load. Själva plastklossen beskriver hon som en snillrik konstruktion, uppbyggd med mellanväggar och utskott vilket gör den dels mycket tålig, dels väldigt lätt. En enda kloss väger 150 gram. – En spånkloss i samma storlek väger 430 gram. Det gör att våra pallar är betydligt lättare att till exempel hantera manuellt, när så behövs, säger hon. Hon lyfter också fram den miljömässiga fördelen med en låg vikt. – Det är otroligt många pallar som transporteras med bil idag. Och med en lättare pall blir en radikal minskning totalt av koldioxid. Vår pall väger 14,2 kilo, 40 procent lättare än vad en traditionell träpall väger. En annan miljöfördel Sabina Eklund nämner är materialet: Plugg, hylsa och kloss består av plast som kan återvinnas, och delarna kan i sin tur tillverkas av återvunnen plast. Tillverkade i polypropen kan de också förbrännas utan besvär för de som nån gång ska destruera pallarna. Pallarna finns i olika utformningar, och kan beställas med olika färger på klossarna, till exempel för att matcha det köpande företags logotyp. Klossarna kan också förses med RFID, som ligger stöt- och väderskyddat i klossens fackutrymmen. – Det finns ett företag som har använt vår pall sedan årsskiftet 2007. Till dags datum har de inte behövt laga en enda pall. Men om det skulle behövas, så finns det en hydraulisk verktygsenhet som du pressar ut pluggen med, byter den trasiga delen och sätter ihop den igen med en ny plugg, säger Sabina Eklund. En fördel med den spikfria fogningen är att, logiskt sett, det inte finns några spik som kan ställa till problem – inga spik som skadar varken personal, golv eller gods. Trä har den benägenheten att det arbetar ut spiken ur lastpallen menar Sabina Eklund Hur ser framtiden ut för Re-Load? – Vi ska göra maskininvesteringar, större press och större borr, och hoppas kunna producera 450 000 pallar per år. Den linen borde vara igång om fyra månader.