Limning av däcksluckor
Åke Dolk svarar: Givetvis måste ett lim som sitter säkert på båda materialen väljas. En annan sak som troligen är viktig är att limmet måste tåla UV-ljus. Den största belastningen på limfogen uppstår troligen när man inte tänker så mycket på båten, - när den ligger på land! Då kan det bli kallt. I alla "låsta" konstruktioner - d v s, när en detalj som är omsluten av en annan – är den eventuella skillnader i längdutvidgning hos materialen. Plast rör sig mer vid temperaturförändringar än metaller. Det betyder att polykarbonatskivan krymper mer än ramen den sitter i. Detta ger dragpåkänningar i limfogen. För att limfogen ska hålla (och luckan ska vara fortsatt tät) krävs att limmet bör vara elastiskt även när det är låga minustemperaturer. Limfogen måste också vara tillräckligt tjock för att den procentuella töjningen inte ska bli för stor. Räkna på relativrörelsen över det största måttet, som troligen är luckans diagonal. Beräkna de rörelser som sker i fogen från temperaturen vid limningstillfället och t ex minus 30 grader C.