Beräkning och utbredning avgjorde cadval för EWP
I Kockums gamla verkstadslokaler, som en gång var ett av Europas största skeppsvarv, huserar EWP, landets största tillverkare av vindkraftstorn. Företaget, som startade i blygsam skala 1998 i Kockum Industriers regi, förvärvades 2001 av tyska Enercon GmbH. I Malmö fokuseras verksamheten på maskinbearbetning och ståltillverkning. Det är här som man bland annat formar och monterar ihop de 60-80 meter höga ståltornen som kan väga upp till 700 ton. Rotorblad, generatorer och elektronikkomponenter, tillverkas av andra Enerconbolag och monteras ihop på resningsplatsen. Även om vindkrafttorn ser ut som relativt enkla och homogena konstruktioner är varje produkt unik. EWP tillverkar idag fem modeller som specialanpassas för skiftande geografiska landförhållanden och vindklasser. Bertil Grip, ansvarig för stålinköp och produktionsberedning på EWP, berättar att även om grundritningarna alltid skickas från huvudkontoret i Tyskland beräknas materialåtgången alltid på plats i Malmö med hjälp av det moduluppbyggda cad-programment Ironcad. Programmet, som har en översättningsmodul på svenska. har använts i tre år och bland 170 anställda är det Bertil Grip samt ytterligare två anställda som behärskar Ironcad. – Vi behövde ett modernt designprogram med hållfasthetsberäkning som klarar av att göra en utbredning av koniska former från plana stålplåtar för att kunna bestämma storleken på materialinköpen. Strax innan krisen skenade stålpriserna iväg och det blev viktigt för oss att få styr på sådana kostnader, säger Bertil Grip och bekräftar att några av fördelarna med just Ironcad är att det är hyfsat enkelt att hantera och att det kan läsa in filer från andra system. EWP har idag investerat i två stycken nätverkslicenser för drygt 35 000 kronor/styck. Huvuddelen av jobben körs på XP-plattform och Windows 7 med upp till 64-bitarssystem. Specifikt för Ironcad är dock 3D-verktyget som är ett viktigt hjälpmedel vid konstruktionsarbetet. I motsats till många andra lösningar kan Ironcad med hjälp av drag-and-drop-teknik plocka bort, sätta dit och vända och vrida på specifika detaljer utan att hela konstruktionen rasar samman. – Det är en välsignelse att slippa börja om från början varje gång en detalj måste korrigeras, skrattar Bertil Grip som har lång erfarenhet av designarbete med 3D-teknik för u-båtsindustrin. Svagare länkar i systemet uppges vara måttssättning av punkter vid övergången från 3D till 2D. Programmet har till exempel svårt att simulera de små kanter som uppstår runt hål efter borrning. Ironcad används även som designverktyg i andra industrier, till exempel plastindustrin.