23948sdkhjf

Ny aktör inom bult- och motståndssvetsning

Svenska Bult- och Motståndssvets AB är namnet på det nya bolaget. Jämfört med gamla CA Clase finns ett par avgörande skillnader i verksamheten som borgar för en mer lyckosam utveckling. - I det gamla bolaget fanns två verksamheter. Här i Göteborg var det en handelsverksamhet med försäljning av utrustning och tillbehör för de här typerna av svetsning och i småländska Sävsjö fanns en tillverkningsenhet som gjorde komponenter och delar för motståndssvetsning. Det var den delen som drabbades väldigt hårt av nedgången i fordonsindustrin, men då bägge verksamheterna skedde i samma juridiska enhet så påverkades hela bolaget, där jag för övrigt var vd, säger Jan Warme. Bolaget gick alltså i konkurs, men försäljningsverksamheten i Göteborg hade egentligen fungerat bra hela tiden. Jan och hans kollega Christer Blomberg köpte göteborgsdelen av konkursboet och idag sysslar Svenska Bult- och Motståndssvets med det som tidigare var tradingverksamheten i CA Clase Svetsteknik. Motståndssvetsning är en väldigt utbredd svetsmetod, som trots detta är i det närmaste okänd för "verkstadsallmänheten". - Svetsning vet ju de flesta vad det är och alla kan räkna upp metoder som mig, mag och svetsning med elektroder. Skillnaden är att vid bult- och motståndssvetsning så tillförs inget tillsatsmaterial. Man arbetar med ström och tryck för att smälta samman metallen i komponenterna och då blir svetsfogarna väldigt homogena, förklarar Jan Warme och tillägger att metoden oftast används vid svetsning av tunnplåt. - Det går inte att sammanfoga hur tjocka delar som helst med metoden, utan det är tunna applikationer som gäller. Punktsvetsning av bilkarosser är ett exempel som väl de flesta sett någon gång. Bultsvetsning å sin sida innebär att en bult av något slag "skjuts" fast på en plåt. Materialen smälts ihop på samma sätt som beskrevs ovan och det är en form av motståndssvetsning det också. Det är inte speciellt många företag i Sverige som arbetar inom det här området. - Sammanlagt är det ett tiotal företag som jobbar med utrustning för bult- eller motståndssvetsning. Vi är faktiskt de enda i landet som jobbar med utrustning för bägge metoderna, våra konkurrenter har antingen den ena eller den andra. Det upplever vi som klar fördel, säger Jan Warme. Bolaget arbetar som importör och generalagent för ett antal leverantörer av utrustning, tillbehör och förbrukningsartiklar för de här svetsmetoderna. På marknaden jobbar man via återförsäljare och i dagsläget har man närmare 25 stycken. - I det avseendet har det skett en stor förändring jämfört med den tidigare verksamheten där det mest handlade om direktförsäljning till både stora och små kunder. Nu är vi ju bara tre personer och vi skulle inte klara att täcka hela Sverige själva, utan har valt strategin att arbeta med återförsäljare. Vi har vissa direktkunder också, till exempel Scania i Oskarshamn och Saab i Trollhättan, fortsätter Warme. Att arbeta med återförsäljare är alltså en planerad och medveten strategi. - Vi var på väg dit även i det gamla bolaget, men hann egentligen aldrig ta några konkreta steg i den riktningen, säger Jan Warme och tillägger att man nu försöker stötta sina återförsäljare så mycket som möjligt. - Det är ju så att inte heller bland svetsåterförsäljare är bult- och motståndssvetsning speciellt kända metoder. Man har inte jobbat med de här processerna helt enkelt och därmed finns inte de djupare kunskaperna om metoderna. Vi försöker att utbilda våra återförsäljare så långt det är möjligt och det ser vi som viktigt för framtiden. Hur har då starten av det nya företaget gått? - Det har gått riktigt bra faktiskt och vi är mer än nöjda. Vi har lyckats arbeta upp det här med återförsäljare en hel del redan och det har gett effekt, samtidigt som vi har kvar de stora direktkunderna från tidigare. Vi tror ju att vi startade verksamheten när marknaden var som lägst och nu tycker vi att vi ser en relativt påtaglig ökning över hela linjen i verkstadsindustrin, konstaterar Jan Warme och tillägger att man också sett att det börjar bli fart på en del större investeringar som man offererade på i det gamla bolaget. - Man har väntat in ett bättre läge än vad fallet var för ett och ett halvt år sedan och det är ju positivt. Förutom försäljning är service en del i verksamheten. - Vi utför service på alla utrustningsfabrikat på marknaden, inte bara våra egna. Det har med kunskap att göra kan man säga, vi kan de här processerna och kan därmed serva och reparera de utrustningar som finns på marknaden. I begreppet service lägger vi också in support. En kund kan ha en process som inte fungerar till 100 % och då kan vi hjälpa till att få rätt på alla parametrar som måste stämma. Den typen av uppdrag satsar vi en hel del på att få in, säger Jan Warme avslutningsvis.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094