23948sdkhjf

En hel vägg för planerat underhåll

- Vi hade känt ett behov av att i större omfattning planera våra underhållsinsatser, berättar Jonas Jardstedt, gruppchef på Autolivs underhållsavdelning. Vi ville även införa ett riktat underhåll där så mycket som möjligt av våra resurser sätts in på en u För att vi skulle kunna planera in och visualisera vårt förebyggande underhåll började vi med att gå igenom alla instruktioner och checklistor. Vi satte tider för tidsåtgången för varje underhållspunkt och skapade tid för subjektiva kontroller (Se, lyssna, känn. Hur mår utrustningen?) Vi planerade sedan in tid i produktionskontrakten för det förebyggande underhållet. Genomförandet av det förebyggande underhållet sker nu istället som riktade insatser där vi stänger ner ett produktionsområde i taget och samtliga underhållstekniker är med och utför underhållet. Efter varje utfört förebyggande underhåll har vi ett uppföljningsmöte där vi löpande går igenom förbättringar av underhållet. På underhållstavlan sitter magneter i olika färger som visar vilka störningar man har haft och vilken typ av störningar det varit. Det sitter även magneter som visar när förebyggande underhåll skall ske samt när en åtgärd av grundproblemet är genomförd. -- Innan vi införde tavlan hade vi svårt att få en överblick över vilka störningar vi hade haft, det var svårt att se sammanhanget över tid berättar Jonas Jardstedt. Nu kan vi se att så här mycket störningar av den typen har vi haft på det produktområdet. Vi kan se trender. Har det blivit färre stopp sedan vi gjorde en åtgärd? Utför vi rätt förebyggande underhåll? Har vi rätt frekvens på vårt förebyggande underhåll? Vi kan se hur förebyggande underhåll kan minska antalet stopp. Säg att vi bytte reservdelar fem gånger och justerade givare tio gånger i perioden mellan två förebyggande underhåll. Om vi gör detta när vi utför förebyggande underhåll får vi kanske färre akuta stopp. Tavlan sattes upp vecka 45 förra året. Vid nyår genomfördes en omorganisation av underhållsavdelningen. Tidigare har man inte haft någon central enhet som haft tid att jobba långsiktigt och strukturerat. -- Vi har gått från fyra underhållstekniker per skift till två för att frilägga resurser för att arbeta proaktivt och lösa ut grundorsaker. Detta i sin tur skall leda till minskat antal akuta stopp. -- Första steget i arbetet med att utveckla underhållsarbetet var att samla in data för att se hur det ser ut. Nu har vi börjat med steg 2, att ta fram ett problemlösningssätt där vi utgår från tavlan och jobbar bort de värsta problemen, berättar Malin Eklund. Vi går mot att jobba med grundorsaker i stället för att bara släcka bränder. De störningar och stopp som noteras på underhållstavlan är de längre stoppen, dvs ej mikrostörningar. Informationen tas från vårt produktionsuppföljningssystem. Tavlan finns på underhållsavdelningen. Där finns även en planeringstavla för underhållsteknikerna. Underhållskalendern är i första hand ett hjälpmedel för underhållsavdelningen, men alla på företaget har tillgång till den. Underhållschefen Niklas Rosenö berättade för ett par månader sedan om den nya tavlan på en "hallinfo". Han menade att alla operatörer ska veta att den finns och han bjöd in dem att göra ett studiebesök på underhåll. -- Några grupper har varit här och de blev väldigt positiva när de såg hur vi jobbar med deras problem, säger Jonas Jardstedt. De konstaterade att allt som de skrivit i sina skiftrapporter finns med här. Här finns en hel vägg med deras problem. -- Syftet med tavlan, förutom visualiseringen, är att ge oss underlag för prioritering och att se trender över tid, sammanfattar Malin Eklund. Vi kan även visa operatörerna varför vi prioriterat det ena problemet och inte det andra. -- Med visualiseringen får man en helt annan känsla för planeringen än med bara listor, säger Jonas Jardstedt. Så här ser Autolivs underhållsavdelning ut på ALS ut. Niklas Rosenö är underhållschef. Malin Eklund och Jonas Jardstedt är gruppchefer. En person är reservdelsansvarig, åtta personer arbetar dagtid. Fyra personer med larmtelefoner går på skift. Det blir totalt med cheferna 15 man inom underhåll Autoliv Sverige AB i Vårgårda (ALS) producerar i huvudsak airbags och specialkomponenter och har ca 1000 anställda. Autoliv finns i Syd- och Nordamerika, Asien, Australien och Europa. Den europeiska marknaden är den allra största och Autoliv har 40% av den marknaden, vilket 2007 motsvarade 54% av Autolivs totala försäljning. Därefter kommer Nordamerika med 27% av den amerikanska marknaden och 24% av Autolivs försäljning. Motsvarande andelar för den japanska marknaden var 15% respektive 9%.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109