23948sdkhjf

Bulten skruvar till det

Det är på Application Developement Center, ADC, vid Bulten i Hallstahammar som den flerfunktionella skruven Taptite 2000 testas i olika applikationer för fordonsindustrin. En skruv som är svagt trekantig i stället för att som vanliga skruvar vara helt cirkelrund i gängorna. Grundtekniken bakom Taptite är i själva verket inte alls ny utan har varit känd i mer än 40 år. Det är dock först med den nya generationens Taptite 2000 som konstruktörernas dröm blivit verklighet – skruven som formar sin egen gängar och sitter kvar även vid kraftiga vibrationer under lång tid. Bulten är en av de större skruvtillverkarna för fordonstillverkare på Europamarknaden och var en av de första i Europa med att licenstillverka skruvar av den här typen redan på 1970-talet. Först med nya generationen Taptite 2000 har skruven blivit mycket het inom framför allt fordonsindustrin. – Den här nya generationens skruv är en vidareutveckling av den gamla, säger Kurt Andersson, specialist på skruvförbandsteknik, hos ADC på Bulten. Profilen på den är litet annorlunda och den lilla förändringen gör stor skillnad i prestanda. Det handlar om metalliska fästelement som förenklar monteringen och därmed gör tillverkningen mer rationell – det går naturligtvis snabbare att montera ett motorblock om det räcker med att borra ett hål och dra dit en skruv. Visserligen kostar Taptite 2000-skruven mer än motsvarande standardskruv, men totalkostnaden sjunker när hålet inte behöver gängas och tiden för hela monteringen minskar. Även tillverkningen av själva skruven är ytterst rationell, allt tillverkas mot kundorder, varje Taptite 2000-skruv som tillverkas hos Bulten är ämnad för ett hål i en bil. – Så den här skruven kan man inte gå till järnboden för att handla, allt som görs här går direkt till kund, säger Rolf Carlsson, chef för ADC Bulten. Allt som kommer ut här är i princip redan beställt. Bulten kontrollerar hela kedjan från teknisk utveckling, material, produktion, teknisk service, leverans och ända fram till kundens monteringslina. För att räkna ekonomi på skruvförband har Bulten infört en särskild beräkningsmodell kallad På Platsen Kostnad, PPK. Där bedöms helheten för ett skruvförband där alla kostnader från konstruktion till slutfunktion är summerade. Själva produktkostnaden utgör bara 15 procent av totala kostnaden, resten, 85 procent, ligger alltså på annat än själva skruven varför det är väl investerad möda att titta på den delen, enligt Kurt Andersson. Där finns mycket att spara. Att begränsa antalet artiklar är också ett effektivt sätt att kapa kostnader. För en stor biltillverkare kan en begränsning av antalet artiklar spara in mycket mer än 50 000 kronor per artikelnummer. Varje detalj som läggs in i ett artikelsystem kräver lagerhållning vilket vart och ett kostar pengar. – Just när det gäller Taptite 2000 så tar vi bort gängningsmomentet, säger Kurt Andersson. Det innebär att tillverkaren inte behöver gängningsmaskiner, gängtappar och viss annan kringutrustning som behövs för en gängning – dessutom går det fortare att tillverka när det momentet försvinner. Just att spara tid leder direkt till vinstökning. – Dessutom når man också miljömässiga vinster genom att använda den gängformande skruven, säger Rolf Carlsson. Det går åt mindre energi och tillverkaren kan slopa diverse tvättmedel som används efter vanlig gängning. Förutom att begränsa antalet artiklar går det också att dra ner antalet varianter av skruv som används vid tillverkning. Hos ADC Bulten går teknikerna först igenom den produkt som är tänkt att använda Taptite 2000, till exempel en bilmotor. Förslag lämnas på vilka artiklar som kan plockas bort och att använda så få olika slags skruvar som möjligt. En och samma skruvtyp kanske kan användas på flera ställen än vad som är fallet i dag. Samtidigt sker en genomgång av de hållfastighetskrav som gäller, krav på låsbrickor eller friktionslåsning. Där den nya skruven används behövs inga sådana saker, Taptite 2000 skruvas bara i och så sitter den kvar under produktens hela livslängd. Hemligheten bakom den smarta skruven är dess form och hur den härdas. Taptite 2000 är nämligen inte helt rund utan en aning trekantig, så kallad trilobulär form. Det skiljer dock bara en tiondels mm varför avvikelsen knappt kan förnimmas för den som snurrar skruven mellan fingrarna. Men den formen har en avgörande betydelse för skruvens funktion: Den pressar sig fast i materialet i den gänga den har format– det kan vara aluminium men det kan också vara i stål. Den senaste typen av trilobulära skruvar som Bulten rekommenderar, Taptite 2000, finns i olika hållfasthetsklasser och härdningar. Dels finns de som sätthärdade, dels som seghärdade och dessutom som seghärdade med efterföljande induktionshärdning av skruvens ingångsände. De sätthärdade skruvarna har en ythårdhet över hela skruven på minst 450 Vickers. Denna typ används främst i häftförband och i klenare dimensioner, M6 och mindre. Taptite 2000 skruvar med induktionshärdade ingångsgängor är också mycket mer trekantig hos ingångsgängorna än vad den blir längre upp. Dessa ingångsgängor är mycket hårdare än de övriga, minst 450 Vickers, tack vare induktionshärdningen, varför den kan sägas fungera som en formtapp när den dras i. En annan nyhet jämfört med föregångarna är att gängorna hos Taptite 2000 också har en så kallad "radius profile" vilket innebär att skruven har en svagt evolventformad gängflank för att reducera gängformningsmomentet med cirka 20 procent – vilket innebär en väsentlig skillnad. – Den här skruven finns alltså i flera olika hållfastighetsklasser, säger Kurt Andersson. Sätthärdat, seghärdat i hållfasthetsklass 8.8 eller 10.9 och som seghärdad i hållfasthetsklass 10.9 med efterföljande induktionshärdning. Det handlar om huruvida skruven ska användas i så kallade häftförband eller kraftförband och om det gäller aluminium eller stål. – Och det vi vill använda Taptite 2000 till är de riktigt kritiska förbanden, säger Rolf Carlsson. I sådana lägen blir förbandet ofta bättre än att använda konventionella förband vilket vi nu försöker nå ut med till fordonsindustrin. Detta just för att Bultens skruv har sin mycket speciella form, trekantigheten: Trilobulariteten gör att loberna ligger an mot godsgängan. Först har skruven tryckt ut materialet, därefter skapar skruvens form en mekanisk gänglåsning genom att godsmaterialet återfjädrar som gör att skruven sitter som "berg" i godset. En faktor som inte skall glömmas bort är att den gänga som skapats av en Taptite 2000-skruv kan användas av en vanlig skruv med motsvarande metriska ISO-gänga om den behöver bytas ut. Men Taptite 2000-skruven kan återanvändas på samma sätt som vanliga metriska skruvar. Bulten har i dag totalt 800 anställda i världen med huvudkontor i Göteborg. Förutom i Hallstahammar finns det produktionsanläggningar i Tyskland, Polen och i Kina. Till det kommer försäljningskontor i samtliga produktionsländer samt i Storbritannien och Frankrike. Anläggningen i Hallstahammar har 180 anställda och en produktionskapacitet om14 000 ton per år. Dimensionsområdet i tillverkningen i Hallstahammar är från M10 till M30 Huvudmarknaden är bilindustrin i Europa.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094