23948sdkhjf

Simulering och 3D – allt vävs samman hos Dassault

Konferensen inleddes av Dassault Systèmes vd Bernard Charlès, som förklarade att Dassault Systèmes hade klarat finanskrisen bra, mycket tack vare en stor flexibilitet. – Vi har också fört långsiktiga diskussioner med våra partner, både inom produkt- och tjänsteutveckling, och det har bidragit till våra framgångar trots krisen! "Med simulering kan man komma långt", sade Bernard Charlès också – och markerade därmed ett genomgående tema i Dassaults produktportfölj. Simulering och 3D tar allt större plats i de olika Dassault-plattformarna – plattformar som blir allt med integrerade med varandra och i en virtuell verklighet som Dassault kallar "Lifelike Experience". Ett exempel på denna integration är den nya V6-plattformen V6R2011, som förhandspresenterades under konferensen. Denna nya plattform med avancerad 3D inrymmer såväl förbättrad funktionalitet inom Catia, såsom olika fordonsinriktade applikationen inom Modelica-bibliotek som bättre produktionslösningar inom Delmia. V6R2011 ger konstruktörerna även tillgång till Abaqus teknik för komplex montering liksom ökade möjligheter till teknisk publicering inom 3Dvia Composer. V6R2011 ger genom Enovia-baserade lösningar ökade möjligheter för produktutvecklare att samarbete inom flera olika industribranscher som olika teknikföretag, försvars-, fordons- samt rymd- och flygindustri. Den nya plattformen ger också nya möjligheter till ett utvidgat on line-samarbete, både med människor inom ett företag och med andra ute i samhället genom bildandet av communities. – Att samarbeta i communities ger fantastiska möjligheter. Alla kan bli användare och bli delaktiga i arbetet, säger Bernard Charlès. Fast riktigt alla gäller det givetvis inte. De som deltar i projekt genom olika communities måste förstås ha med respektive projekt att göra. Och säkerhetslösningar ser till att inga företagshemligheter läcker ut... Begreppet Lifelike Experience spelar en allt mer central roll i Dassaults värld idag – som t ex "Lifelike Digital Factory". Här simulerar man en produktionsanläggning och kan snabbt se om den kommer att fungera eller inte. Behöver man plocka in en robot till för att produktionen ska flyta lyfter man bara in en sådan. För att göra det lättare att samarbeta i communities har Dassault Systèmes också lanserat Draft Sight som ska ge alla cad-användare tillgång till nya tjänster och ny information. Enligt Dassault finns det "mängder av information" ute i samhället som skulle kunna göra industrikonstruktion mer effektiv. Man menar att genom communities kan cadanvändare samarbeta oavsett var i världen de befinner sig. Medlemmarna i olika communities kan också göra sig hörda och påverka cad- konstruktörer i olika specifika ämnen. Som komplement till den tredimensionella Draft Sight community lanseras också en gratis 2D-version av Draft Sight som ska underlätta för användare att dela DWG-filer. För att ytterligare understryka hur viktigt det är med 3D har Dassault Systèmes förvärvat Geensoft, en leverantör av inbäddade system för utvecklingslösningar. Det är dock inte bara inom cad och konstruktion som 3D och "Lifelike Experience" gör sig gällande. Dassault Systèmes håller har just nu ett samarbetsprojekt med den akademiska världen där konsumenter ska kunna beställa hem varor från sin livsmedelsbutik. Men det är inte en inköpslista som kommer fram på skärmen – man kan i stället plocka fram en vara, se en 3D-modell av produkten som man sedan kan vrida och vända på för att t ex kunna läsa förpackningstexten på alla sidor. På samma webbplats kan man även få fram nya recpet. Två butiker i Lyon ingår i försöket, men som man konstaterar på Dassault; det "återstår massor av jobb" innan denna form av 3D-tillämpning är var mans egendom... Den nya plattformen V6R2011 är också en vidareutveckling av Dassaults PLM-plattform PLM 2.0. Fast Dassault vill nu ersätta begreppet PLM, dvs Product Lifecycle Management, med Product in Life, något som man menar stämmer bättre in på uttrycket Lifelike Experience. Och så har Dassault Systèmes gett sig in i sökmotorbranschen genom förvärvet av Exalead. Exaleads sökmotor har redan idag omkring 100 miljoner besökare varje månad, men man räknar med en betydande ökning när nu Exalead ingår i Dassault Systémes. Både privatpersoner och företag använder sig av Exaleads tjänster. Exalead är bl a inriktat på banker, detaljhandel, förlagsverksamhet, olika former av affärstjänster men även konsumenttjänster. Dassault Systémes vd Bernard Charlès ser en stor framtidspotential i Exalead: – Exalead ska bli riktigt stor, en jättedatabas. Och vi är bara i början ännu. Fördelarna med Exalead, enligt Bernard Charlès är att man mer färre sökningar får fram mer information. Exalead plockar genom s k semantisk sökning fram även närliggande information i sökningen. – Man får i en sökning fram allt man behöver, man behöver inte göra flera olika sökningar. – Ett annat exempel är inom industrin. Vårt plattform Enovia kan idag hantera omkring 400 miljoner komponenter. Med Exalead kan man lätt hantera betydligt fler. Exalead sägs kunna hantera hundratals miljoner av databasuppgifter till "99,999" procents tillgänglighet – och ständigt uppdaterad information... Industrin men även företag som arbetar med logistiklösningar väntas blir stora användare. – Innovation och information finns överallt. Med Exalead blir det lättare att samarbeta kring olika lösningar, både inom företag och mellan företag och olika grupper ute i samhället, säger Bernard Charlès. Ytterligare ett exempel. Om man söker på en person ska Exalead även kunna presentera andra personer som har någon relation till den sökta personen...

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.081