23948sdkhjf

Smidig pakettjänst lyfter distanshandeln

– Grundtemat i vår monter är "från det lilla till det stora", men med e-handeln i fokus, då vi upplever att den fortsätter visa kraftig tillväxt, med en ökning av distanshandelsförsäljningen med 10,7 procent under andra kvartalet innevarande år, upplyser Nils Garlén, produktchef Paket vid DB Schenker AB i Spånga. Prognosen för den fortsatta e-handelsutvecklingen pekar på omsättning runt 24 miljarder för hela 2010. – Vi vet också sedan förra året att många utställare och mässbesökare är nyfikna på e-handeln som säljkanal och hur DB Schenker har svarat upp på detta, fortsätter Nils Garlén. På Tekniska Mässan visar vi därför vårt breda koncept, som omfattar olika möjligheter för leveranser till mottagarna, allt från små paket till flygfrakt och sjöcontainrar. Därutöver uppmärksammas miljöaspekterna med miljövänligt transporteffektiv samlastning och samdistribution i görligaste mån för att minska transporternas påverkan på miljön. Nils Garlén: – Ett exempel på detta, som tyvärr hamnade på is, var vårt upplägg med Stockholms stad, där vi minskade miljöpåverkan genom att reducera trafikrörelserna med våra distributionsbilar med tusentals kilometer. Sedan november 2008 är DB Schenkers två olika paket-transporttjänster, Schenker Parcel företagspaket och Schenker Privpak, koncernens pakettjänster för distans- och e-handelsföretags varuleveranser till privatpersoner, förenade i ett samlad tjänsteutbud för paketleveranser. Därmed täcker DB Schenker samtliga kundkategorierna B2B, B2P respektive P2P (business to business, business to private, private to private). Med pakettransporter var Schenker tidigt ute på den svenska marknaden – redan 1977 lanserades Schenkers tjänst Bilpaket. 1992 döptes pakettjänsten om till det internationellt mera gångbara Schenkel Parcel, vilken med tiden kom att bli den svenska paketmarknads-ettan Posten Företagspakets närmaste och störste konkurrent: 25 procents marknadsandel mot Postens 50 procents marknadsandel (expressoperatörerna oräknade, enär de spelar i en annan liga). Schenker Privpaks kunder kan välja det för envar lämpligaste leveranssättet: i hemmet dagtid/kvällstid (Schenker Privpak Hem), till arbetsplatsen, givet arbetsgivarens godkännande att det går an, eller hos närmaste paketombud på Statoilmacken, i ICA-butiken eller i Pressbyråkiosken (Schenker Privpak Ombud. För e-handelsföretag kompletterar Schenker sitt Privpak med e-tjänsterna Bokning, Avisering, Betalning och Godssökning (Track & Trace). De ger tillgång till funktioner för utskrift av fraktdokument, sändningsstatus och information om fraktkostnad och leveranstid. Sedan i fjol våras har DB Schenker också tagit i drift en helt ny paketsortering i sin stora Lundaterminal i Spånga, levererad och installerad av amerikanska FKI Logistex-koncernens danska bolag FKI Logistex A/S (i konkurrens med fem tänkbara leverantörer, däribland Siemens, Baumer och VanDerLande). Formad som en långsmal ögla är den nya, högt placerade 308 m långa sorteringsbanan försedd med 406 sidotippande brickor (s k tilt-slats) som bärare av paket och kollin. Banans teoretiska kapacitet är beräknad till ca 6 000 paket/h. Dessa snor runt på banan med en hastighet av 1,7 m/sekund och tippar av paketen till rätt adresserade out-liner som leder till 63 spiralformade sliskar, genom vilka paketen och kollina rutschar ned till motsvarande antal packlinjer (banor) på golvet. En, två eller tre plywoodbrickor bär ett kolli, beroende på hur långt varje individuellt kolli är. De skruvformade sliskarnas två spiralvarv räcker för att lättare kollin inte ska stanna upp halvvägs, samtidigt som skruvens lutning är tillräckligt flack för att eliminera risken för stötskador när kollina landar på packbanan.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062