Flyget lockar LBs Mekaniska
LBs har satsat kraftigt se senaste åren på att uppgradera både maskinpark och kompetens. - Vår strategi är att arbeta med större företag, förklarar VD Börje Andermård. Vi levererar viktiga komponenter och kunderna själva gör sedan slutförädling av produkterna. Order åt andra verkstäder har kraftigt minskat de senaste åren. - Vi har medvetet varit blygsamt aktiva på fordonssidan eftersom så många andra verkstäder i den här regionen är det. Istället har vi nischat oss på detaljer i svåra material, främst olika kvaliteter av rostfritt, för kunder som Siemens och Volvo Aero. - Våra allra största kunder är Siemens i Finspång och i Trollhättan. Vi har leveranser nästan dagligen till dem, främst en mängd olika detaljer till gasturbinmotorer. Andra stora Andra stora kunder sedan lång tid är Wärtsilä, VBG, Parker Hannifin, Rosemount och sedan ett år Volvo Aero. Uppdragen just nu åt Volvo Aero handlar mest om prototyptillverkning av delar till flygindustrin, berättar Börje Andermård. - Målet är att få bli leverantör av flygande detaljer. Detta kräver mycket arbete eftersom vi måste certifiera oss enligt flygstandarder och samtidigt förbättra oss internt. - Kvalitetssystemet kallas AS9100 och är svårt om man är ovan vid det, höga krav på spårbarhet och kontroll över processer med dokumentation i alla steg. Kort sagt är det en investering för miljonbelopp. Vi har nu arbetat med det i ett halvår och först kvartal två nästa år kan vi vara redo för en tredjepartsrevision. Men det är det värt, menar Börje Andermård. - Klarar vi uppgiften blir vi starkare på avancerad tillverkning i svåra material. Vi kliver då upp till en eventuellt mindre konkurrensutsatt nisch, där det finns ett antal företag i vår närhet som borde bli lockade av en sådan kompetens. - För certifieringen lutar vi oss mot Volvo Aero, men vi räknar också med att våra gamla kunder ska ge oss mer avancerade legojobb. Vi vill vara så flexibla som möjligt mot så många som möjligt. Ju bättre och djupare samarbetet blir desto mer kan vi inrikta oss på kundernas detaljer, forma bearbetningsceller och maximera effektiviteten i tillverkningen. - För att vara flexibla har våra nya maskininvesteringar varit fullt styrda femaxliga maskiner med stora verktygsmagasin och en mängd automations- och uppmätningmöjligheter. - Dels är det europeiska maskiner, vilket gör att vi får snabbt hjälp och svar på frågor, dels gillar vi maskinernas kvalitet och ergonomi. Användarvänligheten är oerhört hög. De är lättåtkomliga, ger bra arbetsmiljö för operatören, tycker Börje Andermår- Oftast diskuterar vi med leverantören. Vi har talat om vad vi vill kunna tillverka och har sedan fått mycket hjälp genom dialog med Dmgs säljare Göran Bowles. Han har lyckats väl med att analysera våra behov och ge oss bra svar. - Som legotillverkareDMC125U är ett femaxligt bearbetningscenter för korta spån till spån-tider och hög precision. Maskinen har ett roterande NC- bord, snabbt kedjemagasin och roterande palettväxlare. Palettstorlek 1 000 x 800 mm, X-/Y-/Z-axlar 1 250 /1 000 /1 000 mm, hastighet 8000-18000 rpm, traversering och matning 60 m/min, max last 1 500 kg, DMU 50 eVo linear kombinerar en universell fräsmaskin med ett vertikalt bearbetningscenter. Maskinen medger 5-axlig bearbetning med 5-axlig positionering och 5-axlig simultan konturbearbetning. Den har linjär x- axel och verktygsmagasin med dubbla grippers. Det roterande nc-bordet är vridbart så att bearbetningsvinklar ända till –18 grader kan användas. X-/Y-/Z-axlar 500 / 450 / 400 mm, hastighet 18 000- 42 000 rpm, verktygsmagasinsfickor 30-120, roterande bord 500x380, B- axel vridbar 0 /+108, max last 50 kg. DMU100 monoblock har 5 axlar i standardversionen och kan byggas ut modulärt med maskinspecifika spindlar för hastigheter upp till 42.000 rpm. Den har nc-bord och ett snabbt, upp till –30°, vridbart fräshuvud som fungerar som B- axel. X-/Y-/Z-axlar 1 250 (1 150*) / 710 / 710 mm, hastighet upp till 12 000 rpm, bord 1 500 x 800 mm, traversering och matning 30 / 30 / 30 m/min, last max 1 100 kg. DMC80 U Monoblock X- /Y- /Z-axlar 800 / 800 / 800 mm, hastighet 8 000 – 18 000 rpm, traversering och matning X/Y/Z 60 m/min, 2 paletter 800 x 630 mm.