Uppgång i sikte på AMB
Vid en inledande presskonferens berättades från de tyska branschorganisationerna, VDW för verktygsmaskinbyggarna och VDMA för verktygstillverkarna, om kraftigt ökad försäljning och allt mer aktiva kunder. Dr Wilfried Schäfer, vd för VDW, beskrev effekterna av den ekonomiska krisen för maskinbyggarna och den senaste utvecklingen för dem: - Efter den starka nergången under 2008 och 2009, och den kraftiga uppgången under första halvåret i år, har utställarna stora förväntningar på AMB. I synnerhet önskas besked om huruvida uppgången kan ses som varaktig! I siffror ökade orderböckerna inom VDW i medeltal med 58% under första halvåret jämfört med samma tid 2009. Tillverkarna av spånskärande maskiner såg den största ökningen, ett plus på hela 75%. Inom plåtformande industri, som t ex fordonsindustri, var ökningen lägre, ca 25%, beroende på dess mer långsiktiga och modellbundna processer. Kapacitetsutnyttjandet i juli i år stod i 76,3%, en ökning med drygt 10% mot samma tid 2009. Trots en svag minskning i sysselsättningen under sommaren väntas nu sysselsättningen plana ut, sade dr Schäfer och hänvisade till siffror från tyska institutet ifo, som sade att tyska företagare nu i allt högre grad förutser att tiden av personalminskningar är över. Men han påpekade också att en order inte ökar omsättningen förrän den är levererad och fakturerad. Genomloppstiden för en maskinorder är mellan 6 månader och två år! Den faktiska produktionen under detta års första hälft var 20% lägre än samma tid 2009, och VDW förutser 2010 som ännu ett år med minskande produktion och röda siffror i resultaträkningarna. Men VDWs kunder skruvar nu upp sina produktionsprognoser. Exporten är den drivande faktorn. BRIC-länderna, Brasilien, Ryssland, Indien och Kina men även Sydkorea och Japan ökar sina investeringar, och i närområdet Schweiz, Österrike och Polen, sade dr Schäfer. Han pekade på Tysklands starka ställning som leverantör av den produktionsteknik som söks, och med den starka utveckling och specialisering man driver har man ett försprång i konkurrensen. Ett riskmoment finns dock fortfarande som kan hota en varaktig återhämtning för VDWs medlemmar, och det är de internationella finansmarknaderna, sade han. De var upphovet till dagens situation, och faran att de ska komma i obalans igen är oförändrad. - Emellertid - kan sådana yttre störningar hålla sig borta, så kan de tyska verktygsmaskintillverkarna vara tillbaks på tillväxtens väg under nästa år, slutade dr Schäfer. De allra flesta företag som Verkstäderna besökte under AMB kunde också berätta om ökande försäljning och kundkontakter med sikte på kommande maskininvesteringar. Påfallande ofta betonade man att krisen kunnat hanteras utan uppsägningar. Den hotande brist på duglig personal som hänger över tysk verkstadsindustri är en viktig faktor, man vill inte under några villkor stå utan folk när nu bättre tider tycks vara i antågande. Redan en kvart efter mässans stängning sista dagen låg slutsiffror ute på webben: totalt besökte över 86 000 personer AMB (2008: 85 000) från över 80 länder (55). Det var nu andra gången som AMB anordnades på det nya mässområdet och framstår idag som den viktigaste verktygsmaskinmässan i Europa under icke-EMO-år. Redan under EMO i Milano 2009 presenterades den gemensamma satsning som nu under namnet Blue Competence görs av den tyska verktygsmaskinindustrin inför en övergång till en miljömässigt mer uthållig produktionsteknik. Vid AMB deltog 27 företag som bygger sina utrustningar med energi- eller miljösparande moduler enligt vissa riktlinjer. Totalt har man hittills vunnit 48 företag för arbetet enligt Blue Competence. För att få använda namnet Blue Competence på sina produkter måste tillverkaren värdera och poängsätta åtta egenskaper hos sina maskiner och då uppnå ett visst poängtal. VDW har också presenterat Blue Competence-konceptet för maskintillverkare i Kina, USA och Japan. Under AMB presenterades det standardiseringsarbete som väntas resultera i ett första utkast till en ISO-standard vid kommande årsskifte. Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Italien, Japan, Portugal och Schweiz står bakom detta arbete. Energibesparande åtgärder är de som bäst minskar maskinernas negativa miljöpåverkan under deras livslängd, och står högst på listan över de egenskaper man arbetar med. Många trender surrar idag inom verkstadsbranschen. Ett sätt att ge en snabb överblick och information om några av dem provades av Tekniska Universitetet i Darmstadt tillsammans med 25 företag. I en samlingsmonter på 540 m2 visades företagen sin senaste utveckling inom något av fem temaområden: energieffektivitet, lean machining, mikroskärning, cadcam samt skärning i titan, ingressbilden. Små ytor men snabb och översiktlig information. Kul grepp! Det var också ett sätt att poängtera den produktutveckling som främst syftar till effektivisering, mer än maskiner med nya funktioner eller ökad storlek eller effekt. Efter ett par dagar på AMB var magkänslan också att det som visades mest var förbättringar på existerande verktygsmaskiner. Verktygsmaskiner är high-tech, det håller nog de flesta med om. Modern informationsteknik ger då många möjligheter att förstärka eller klargöra komplicerade förhållanden. Några exempel på detta gavs på AMB. Hos Sauter, välkända för t ex sina verktygsrevolvrar, hade man byggt upp en stor skärm för visning av 3-D film och bilder, som betraktades genom tillhörande glasögon. Som gränssnitt för användaren, för att navigera i bilden eller vrida och vända eller zooma in/ut, utnyttjades kulförsedda reflektorer monterade på glasögonskalmarna eller handhållna. Mer om denna lösning via www.borgware.de . Även hos verktygsmaskintillverkaren Mikron (Agno) hade man, dock oavsiktligt, fått ersätta en planerad utställning av sin modulbyggda Multistep-maskin med en mycket stor vägg av bildskärmar med totalyta på ca 8 x 4 m, berättade Axel Warth vid företagets försäljningsavdelning: - Den maskin vi planerat att visa upp blev såld, och vi hann inte få fram en ny! Leveranstiden för en Mikronmaskin är ca 8 månader idag. Frågan är väl närmast om Mikron förlorade något på detta. Skärmväggen och dess drivprogram gav så mycket av finessrik pedagogik i beskrivningen av maskinens flexibilitet och arbetssätt, och kopplingen till dess produktionsekonomi - sådant som inte är lätt att visa med "bara" en maskin. Vidare användes en version av s k Augmented Reality (se det på You Tube) för att skapa kundkontakt. Hos Sandvik Coromants "Smart Hub" använde man två Microsoft Surface, horisontella bord med stora pekskärmar både som informationshämtare och för nöje. I viloläge såg de ut som en vattenyta som man doppade handen i för att starta programmet. Hos DMG visades användning av ett iPhone-liknande gränssnitt för manövrering av styrsystemet till Airmatrix 20/50, den helt nya förinställningsutrustningen för verktyg som visades. Den enkla och snabba manövrering det medförde kommer vi att få se hos många maskintillverkare - var så säker!