Social medier påminner om gammaldags affärer
Många svenska företag hoppar på tåget med sociala medier som en del av affärsverksamheten. Hur länge har Solid Works hållit på Matthew West?
Vad innebär jobbet?
Jag inledde med att starta en blogg Jag jobbar både internt, även med kontakter med Dassault Systemes för att vi ska dra genensam nytta av arbetet. Bloggen ger företaget ett ansikte
Mer personligt menar du?
Just det. Det påminner om gammaldags affärer där det var en mer personlig relation mellan säljare och kund. Sociala medier som Facebook, Twitter och Youtube gör det så enkelt att utbyta tankar om det mesta, inte bara affärer. Att människor kommer närmare varandra ökar lojaliteten mot det säljande företaget och det innebär också mer nöjda kunder.
Jobbar du mot Sverige också?
Vi har en svensk blogg. Det är viktigt att få med de lokala återförsäljarna, inte minst beroende på att det fungera bäst om vi kommunicerar på det lokala språket.
Vilka metoder dominerar?
Just nu är Facebook populärt i Europa. Med vilket socialt medie användarna finns på varierar, dels över tiden – ett medie kan snabbt bli omodernt - dels inom olika delar av USA, men också i världen. Japaner och Kineser har exempelvis sina egna lösningar.