23948sdkhjf

Ny skärpa vid aluminiumfräsning

Som en del av Sandvik Coromants Coropak 10.2-program med nya produktlanseringar lanserar nu Sandvik Coromant en helt ny lättskärande geometri för sin nya Coromill 790 vändskärspinnfräs. Den nya geometrin är specialkonstruerad för optimal bearbetning av aluminiumkomponenter och förväntas tilltala tillverkare inom flygindustrin.
Bearbetning av aluminiumdelar, som flygplansskrov, inbegriper grovbearbetning och finbearbetning av hålrum, skuldror och kanter, vilket ställer krav på både höga avverkningshastigheter och hög ytkvalitet. Hittills har vändskärsverktyg inte klarat de relativt små skärkrafter och den mjuka skäringången som en spiralskuren solid hårdmetallsfräs ger.
Nu har man dock, tack vare omfattande beräkningar med FEM-simuleringar och test, samt ny slip- och mätteknik, skapat en unik kombination av ny skärgeometriegenskaper för att användas med Coromill 790. De inkluderar:
En optimerad spånvinkel som ger skarpare egg utan att minska dess styrka.
En mer vågig skäregg som sänker den första påfrestningen vid eggingången.
En spånformare som ger lägre friktionskontakt och bättre spånriktning.
En primärsläppning som fungerar som buffert och dämpar vibrationerna när de uppstår.

Radiella skärkrafte
Radiella skärkrafter orsakar mycket av verktygsavböjningen vid radiell finfräsning. Den noga utformade primärsläppningen har en betydande stabiliserande effekt och bryter den krafttopp som orsakar verktygsvibrationer. I kombination med den större spånvinkeln och vassare skäreggen minskas krafterna ordentligt.
Dessutom innebär det faktum att aluminium har låg smältpunkt att temperaturerna i skärzonen aldrig stiger så att de hotar hårdmetallskär, vilket möjliggör mycket höga skärhastigheter. Högre spindelhastigheter medför också högre effektkrav, så alla kraftbegränsande effekter är viktiga. Den nya skärgeometrin för Coromill 790 erbjuder en klar minskning av effektbehovet.
Den axiella skärkraften, som riktas nedåt mot den bearbetade ytan och därför är kritisk för många tunnväggiga aluminiumstrukturer som används i flygindustrin, minskas också betydligt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047