23948sdkhjf

Forskning om friktion ger energieffektiva fordon

Fordonsindustrin tar hja?lp av forskning i tribologi vid Lulea? tekniska universitet fo?r att na? ho?gt sta?llda ma?l om la?gre bra?nslefo?rbrukning i framtidens fordon. En av Europas sto?rsta forskargrupper i a?mnet tribologi (la?ran om smo?rjning, no?tning och friktion) finns vid Lulea? tekniska universitet.
- Vi jobbar t ex med att fo?rso?ka reducera friktionen mellan kolvringar och cylinderfoder i lastbilsmotorer. Genom att go?ra ytor med ba?ttre egenskaper kan smo?rjningen bli effektivare sa?ger professor Roland Larsson som a?r forskningsledare vid Avdelningen fo?r maskinelement vid Lulea? tekniska universitet.
Potentialen till fo?rba?ttringar a?r stor, fo?r om man minskar friktionen i cylindrarna med 25% kan bra?nslefo?rbrukningen i fordon minskas med 5%. Redan idag samarbetar avdelningen med fo?retag som Volvo, SAAB, Haldex Traction och Scania CV
- Med professor Roland Larsson och hans team vid LTU, har Scania hittat en kompetent institution som kan fo?rba?ttra kvaliteten pa? matematiska formler fo?r smorda glidande system och som i sin tur kan garantera en effektiv, gradvis fo?rba?ttring av motorerna, sa?ger Hubert Herbst, O?veringenjo?r vid Scania CV i So?derta?lje.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063