Volvo valde nytt RFID-system för Gent
Användning av RFID – radiofrekvensidentifiering – börjar bli alltmer intressant inom industri och logistik, inte minst för fordonsindustrin. Volvo t ex, har i Gent nyligen tagit i bruk ett nytt rationellt RFID-system för produktidentifiering som troligen också kommer att införas i Göteborg och där ersätta den nuvarande användningen streckkode
Rampar upp
- Under sommaren 2007 installerades 80 läsare och under hösten körde vi det gamla och nya systemet parallellt. Hösten 2008 var det nya systemet fullt integrerat och inställt. I karosseriet används nu 110 läsare, i måleriet 160. Så här fungerar det: rfid-transpondrarna/taggarna läses av. Informationen förs in i produktionsstyrningssystemet där den knyts ihop med produktdata. Därefter går informationen vidare till det lokala produktionssystemet som styr vad som sker vid respektive station, vilka robotprogram som används etc. Det nya systemet körs som "closed application". Eftersom taggarna bara läses i fabriken behöver ingen data lagras i transpondern som bara fungerar som en en passiv identifierare. Data finns istället i en virtuell databas, vilket har inneburet en stor förändring för produktionen i Gent. - Det nya rfid-systemet är framtaget för att passa även Volvo i Göteborg och kommer troligen att införas även där, men osäkert när, förmodade Tor-Arne Olsen. En fördel med rfid jämfört med streckkod i produktionskedjan är bl a att man är mer flexibel var en identifieringstagg kan placeras.
Med kamera
- Streckkodstaggar avläses med kamera och är känsliga för placering; de måste placeras på samma ställe i alla modeller för att hamna inom kamerans synfält. En avvikelse i placering med så lite som 10 cm skapar problem. För underleverantörer av fordonskomponenter kan rfidmärkning på sikt bli intressant, ansåg Tor-Arne Olsen. - Beroende på vilken marknad i världen en bil säljs så innehåller en fordonsmodell till viss del lite olika komponenter. Det är viktigt att dessa kan identifieras tillförlitligt så att de hamnar på rätt plats. För Volvo och underleverantörer kan det finnas vinster att göra det med RFID.