23948sdkhjf

Volvo Skövde har elva fokuserade områden

Volvo Powertrain har under en längre tid jobbat med Volvo Production System (VPS) berättar Magnus Larsson, produktionsledare på Volvo Powertrain i Skövde. VPS är en avknoppning av World Class Manufacturing som gör en bedömning av produktionen i världens fordonsindustrier.
Förbättringsforum arrangerar en forumträff hos Volvo Powertrain den 18 maj. Magnus Larsson blir värd för besöket.
- Vi kommer göra en generell presentation av Volvo Production System och dess olika pelare, berättar Magnus Larsson. Vi kommer särskilt att titta närmare på säkerhet, kvalitet och arbetsplatsutformning.
Inom Volvo Production System har man valt att arbeta med elva fokuserade områden:
- Säkerhet
- Cost Deployment
- Fokuserade förbättringar (Focus Improvement)
- Kvalitetskontroll
- Operatörsunderhåll (Autonomous Maintenance – AM)
- Specialistunderhåll (Professional Maintenance – PM)
- Logistik
- Arbetsplatsutformning
- Anskaffningsprocessen
- Miljö
- Kompetensutveckling
Varje fokuserat område har ett angreppssätt i sju steg som beskriver hur man når världsklass.
I varje steg jobbar man i team och lag för att nå delmålen som först pilottestas för att sedan expandera horisontellt i verksamheten.

En triangel beskriver VPS
- Vi har våra pelare för t ex säkerhet, kvalitet och miljö, berättar Magnus Larsson. Vi har även beskrivit VPS i en triangel som vi byggt upp runt inbyggd kvalitet, ständiga förbättringar och just in time.
Grunden i triangeln är The Volvo Way.
The Volvo Way beskriver vad Volvo-koncernen står för och vad man skulle vilja vara i framtiden. Den lägger grunden för att utveckla koncernen till världens ledande leverantör av kommersiella transportlösningar. Den uttrycker den kultur och de beteenden och värderingar som är gemensamma för hela Volvokoncernen.
The Volvo Way bygger på övertygelsen att varje individ har förmågan och viljan att förbättra verksamheten och en önskan att utvecklas i yrket.
- The Volvo Way är den levande dialogen mellan ledare, inom team och bland kollegor runtom i världen. Det är så här vi bedriver vår affärsverksamhet och åstadkommer resultat. Det är så här vi samarbetar med kunder och leverantörer, hur vi arbetar och förändras och hur vi tillsammans bygger framtiden.
I nästa nivå ovanför The Volvo Way finns teamwork och stabila processer. I triangelns spets, ovanför inbyggd kvalitet, ständiga förbättringar och just-in-time, finns kunden.
Volvo Production System har existerat ett par år. Tidigare har man jobbat med TPU, sedan blev de TPM.
- Vi har även jobbat med lean-projekt, men egentligen är det ju samma sak som TPM och VPS, konstaterar Magnus Larsson.

Allt omvandlas till pengar
- Vi arbetar mycket med Cost Deployment, berättar han. Vi omsätter alla våra förluster i pengar för att kunna prioritera användningen av våra resurser. Det är inte lätt att veta var det blöder mest om man inte har omsatt allt i pengar.
Han försäkrar att allt kan omvandlas till pengar även det som i förstone verkar svårt att mäta.
Det är viktigt att ha en tydlig och stark koppling mellan förbättringsarbetet och Cost Deployment.
Fokus Improvement eller fokuserade förbättringar rör sig över alla områden. Mycket av Fokus Improvement handlar om vilka verktyg vi använder vid start av ett Fokus Improvement.
- Vi får från Cost Deployment veta var vi har störst förluster och där startar vi ett fokuserat förbättringsuppdrag. När detta är resurssäkrat ser vi vilken pelare det träffar det kan vara operatörsunderhåll eller specialistunderhåll där det finns en kalender där man kryssar i vad för förebyggande underhåll som är planerat. Får vi ett större haveri kryssar vi i kalendern och vidtar åtgärder för att det inte ska hända igen. Sedan följer vi upp t ex månadsvis.
Fokus Improvement talar om att vi ska starta förbättringsuppdrag. När vi drar igång tittar vi på vilka resurser som krävs. Nyanskaffning, (EEM) ska vara med på banan. EEM står för Early Equipment Management.
- När vi gör förbättringar ska vi rapportera till EEM att fr o m nu ska vi ha det så här i stället.
Logistiken är ihopvävd med produktionssystemet.
Säkerhet för att förebygga tillbud fokuserar man särskilt på osäkra handlingar och osäkra förhållanden. Det är enklare att göra något åt ett problem innan det händer något.
- Vi har Quality Gates som ska hindra att saker händer ute på fältet, sådant som absolut inte får hända. Arbetet med Quality Gates är ganska så nytt, men vi börjar märka skillnaderna.

Förbättringar per anställd
Volvo Powertrain arbetar med olika typer av mått i utvecklingsarbetet.
- Vi mäter förbättringar per anställd både för arbetare och tjänstemän, berättar Magnus Larsson. Vi har även mål för quick kaizen och för standard kaizen, dvs lite större förbättringsuppdrag.
- Vi klarade våra mål sådär förra året. Vi hade 12 per anställd som mål och nådde ca 9. Vi har startat betydligt bättre i år. Nu ligger vi på 11 så vi har en bra trend. Tyvärr så registrerar vi inte alltid förbättringarna. Vi gör fler förbättringar än vi registrerar.
Registreringarna sker per avdelning och eskaleras upp till hela Skövde-fabriken. Några avdelningar är bättre, några är sämre. Men hela företaget är med i förbättringsarbetet.
- World Class Manufacturing kommer hit och auditerar oss varje år. Det ger oss ett antal poäng. Vi nådde våra mål för 2010 med 33 poäng. I oktober 2011 ska vi ha nått 40 poäng. Vi presenterar pilotfall som visar att vi har förstått arbetssättet. Det handlar mycket om expansion i förbättringsarbetet till hela Volvo Skövde.
- Det avgörande i förbättringsarbetet är utbildning, anser Magnus Larsson. Utbildning och ledningens engagemang. Vid den senaste Word Class Manufacturing-auditeringen fick vi credit för ledningens engagemang. Det känns att man tänker annorlunda idag och det syns utåt.
Han berättar att han har jobbat som TPM-samordnare sedan 1996 men jobbar sedan några år tillbaka som produktionsledare. Då fick han några verktyg och en klapp på axeln och "kör", sedan inget mer.
- Det funkade ett tag, tack vare nyhetens behag. Men ganska snabbt dog det ut eftersom det inte fanns någon efterfrågan. I stället för TPM-samordnare blev jag i första hand produktionstekniker. Men idag är det en otrolig skillnad. Det finns ett riktigt tryck i organisationen som genomsyrar allt.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078