Manuellt gäller hos Volvo i Chengdu
Just nu bygger Volvo sin första fabrik i Kina. På grund av den billiga arbetskraften kommer produktionen blir mer betydligt manuell här än i Europa. Verkstäderna har varit på plats och talat med de svenskar som nu är i Kina för att sätta upp fabriken.
Han ger ett exempel: I den nya fabriken kommer det endast finnas 40 robotar, medan det i Torslanda finns 850. Ändå ska produktionen i Chengdu vara 100 000 fordon om året, ganska exakt hälften av den i Sverige. Alltså blir antalet robotar per producerad enhet cirka 10 gånger mindre här i Kina.
Vilka robotar som kommer användas i Chengdu är ännu inte klart. Fabrikens väggar och tak ska inte upp förrän just innan nästa sommar, och man budar nu med alla tillverkare av robotar som klarar kraven, såväl asiatiska som västerländska.
- Det är sannolikt att robotarna kommer tillverkas lokalt, eftersom exempelvis även ABB har fabriker här i Kina, säger Christer Wikström, projektledare för installationen av all produktionsutrustning i Chengdu.
Han lägger till att vad gäller produkthanteringen kommer man att vända sig till leverantörer man redan känner till. Där har Volvo redan en väl inarbetad kravställning, och att leta nya leverantörer skulle ta för långt tid. Däremot är det aktuellt att köpa in exempelvis truckar lokalt, eftersom en truck ”inte rör produktionen”.
Fabriken kommer att bestå av fyra olika verkstäder: Press, kaross, måleri och slutmontering. Det kommer finnas en logistikavdelning för att bistå dessa, och från en början kommer 45 procent av delarna att skeppas hit från Europa.
- Det innebär en stor utmaning då frakttiden är 65 dagar, och närmare 80 dagar räknat med transporten hit från hamnen i Shanghai 160 mil bort, säger Patrik Ward, som är ansvarig för logistikkedjan.
Målsättningen är därför att tillverka fler delar lokalt, och man håller nu på att undersöka möjligheterna med detta. Exempelvis vill man tillverka stötfångarna här. Men Volvo måste ta sig mycket egen teknik till Kina, särskilt vad gäller det högteknologiska.
- Det blir särskilt svårt med stålprodukter, och formad aluminium har just kommit in på den kinesiska marknaden, säger Patrik Ward.
Han säger också att den fyrhjulsdrivna tekniken blir problematisk att tillverka här, och att växellådorna även fortsättningsvis kommer levereras av japanska Asia Warner. Motorerna kommer från en början att skeppas hit från Skövde, och T6-motorerna från Bridgend i Wales. Men en ny motorfabrik ska sättas upp i närheten av Shanghai, som kan bli klar till 2015. Där ska i första hand Volvo-motorer byggas, och eventuellt även motorer för Geely.
Den första bilen att byggas i Chengdu blir S 60, säger Patrik Ward. Den kommer ha kvar sitt namn men vara något annorlunda modifierad för den kinesiska marknaden. Resten av programmet och tidsplanen för tillverkningen är ännu inte offentligt.
Han pratar även om den nya skalbara plattformen, ”Scalable Platform Architecture”, som presenterades vid bilmässan i Shanghai i april i år.
- Idén är en plattform för allt från C 30 till X 90. Det innebär givetvis vissa begränsningar bland annat vad gäller hjulbasen, men vore ändå ett otroligt framsteg. I Europa arbetar man nu med tre olika plattformar, och denna innovation skulle kunna spara mycket kostnader.
Mindre antal banor
Robin Högberg är i Chengdu som Senior Production Engineer, vilket innebär att han tar med sig erfarenheter från Europa och delar med sig till kineser på plats. Han berättar att det kommer finnas samma typ av bansystem med löpande band här som i Torslanda, men att fabriken i Chengdu blir mindre och mer kompakt.
I Torslanda finns det 15 banor, här i Chengdu kommer det finnas fem byggbanor och en inspektionsbana.
- Utmaningen ligger i att planera lösningar som inte finns i dag. Exempelvis ska vi hitta en lösning för gifte mellan kaross och chassi semi-automatiskt, säger Robin.
Även motorn ska giftas semi-automatiskt, vilket görs helt automatiskt i Europa. Detsamma gäller pressen av plåten i taket – den sker helt automatiskt i Europa men ska här göras delvis manuellt. Det ska investeras i en presslinje i Chengdu, men detaljer kommer också tas in från underleverantörer i såväl Kina som Europa, säger Robin.
Även limningen kommer till viss del att ske manuellt. Den PUR-robot som kommer att användas för limning blir den enda roboten i hela slutmonteringsfabriken, vilket är betydligt färre än i Europa, säger Robin Högberg.
Han lägger till att VIN-märkningen kommer i Chengdu ske helt manuellt, vilket görs av en auto-motor i Europa. Man kommer också ta med sig erfarenheter från Europa vad gäller justering av höjden på banorna, interiören och utformningen av arbetsplatsen i stort.
Dejan Nestorovic är ansvarig för målningen i Chengdu. Även här kommer mycket ske manuellt. Exempelvis tätningen av kaross-stommen, vilket görs helt automatiskt hemma.
- Volvo är unika med två tvättprocesser i Europa, vilket dock inte kommer ske i Chengdu. I stället kommer vi här ha manuell rengöring före fyllning och tvättlacksmålning, säger Dejan.
Manuellt arbete ska även ske invändigt med baslack och tätningsavsnitt. Det kommer bara finnas en tvättlacksbana i Chengdu, jämfört med två i Torslanda. Hela avdelningen för målning – liksom andra delar av fabriken – beskrivs av Dejan som ”mer kompakt”.
Alla intervjuade påpekar att fabriken i Chengdu kommer vara mer komplett än de i Torslanda och Gent. 100 procent av bilen ska byggas här, även om många delar kommer utifrån. Det handlar främst om att ta det bästa från Volvos två fabriker i Europa, och utforma det efter annorlunda lagkrav. Snarare än några större ändringar och nya system, kommer man uppdatera och effektivisera den teknik man redan besitter.
Av Jojje Olsson