23948sdkhjf

Fast träningslokal för skyddsutbildning

Med en ”Safety Dojo”, en utbildningsanläggning där de anställda tränas i säkerhetstänkande, hoppas trucktillverkaren Toyota Material Handling Europe i Mjölby, kunna förebygga både olyckor och förslitningsskador.


Mitt i Mjölbyfabriken finns nu ”Safety Dojo” på plats sedan drygt ett halvår tillbaka. Ordet Dojo kommer från kamsporternas värld och betyder just formell träningsyta eller skola på japanska.

Här ska de cirka 1 600 anställda, både tjänstemän och verkstadspersonal, på Toyota Material Handling Europe, en gång om året genomgå en säkerhetsutbildning. Träningsanläggningen består av 12 olika stationer som är anpassade efter hur verksamheten ser ut på fabriken. Det handlar både om att förmedla praktiska och teoretiska kunskaper.

- Vi ville uppnå en större varaktighet i skyddsutbildningen, än de kampanjer vi tidigare haft, berättar Roland Birath, skyddsingenjör på Toyota Material Handling. Ett annat skäl till träningsanläggningen var också att vi hade märkt av en liten ökning av antalet arbetsplatsolyckor och tillbud. Nu är det nolltolerans som gäller.

Toyota Material Handling ingår även i kampanjen ”säkert underhåll” som den Europeiska arbetsmiljöbyrån European Agency for Safety and Health at Work, EU-OSHA driver. Målet är bland annat att arbetet på Mjölbyfabrikens arbete ska leda till en certifiering inom EU-OSHA.

Förutom i Japan, har Toyota Material Handling, infört Safety Dojo på den franska och italienska fabriken. De finns även i USA. Men i Sverige är det något helt nytt.

- Konceptet Safety Dojo är hämtad från Japan. Vi har bland annat varit där på studiebesök, för att se hur de har utformat sina träningsanläggningar, berättar Roland Birath. Vår anläggning är sedan anpassad till de svenska förhållandena.

De tolv olika stationerna på Mjölbyfabriken tar upp allt från riskbedömning, farliga kemikalier, och skyddsutrustning till ergonomi och hur man ska lyfta saker rätt. Efter att de anställda gått igenom de olika stationerna får de besvara ett frågeformulär, som innehåller en fråga från varje station.

- Man behöver inte ha alla rätt. Frågorna är till för att man själv ska få en uppfattning om att man förstått de olika delarna, säger Roland Birath. Det här är helt enkelt en träningsplats där man genom teori och några praktiska övningar lär sig säkerhet.

Statistik

Vid ingången till Safety Dojo finns en monitor där den senaste statistiken över olyckstillbuden presenteras. Där kan man läsa att Toyota Material Handling, under de senaste tio månaderna har haft 191 rapporterade tillbud och 21 arbetsplatsolyckor med frånvaro.

- Huvudpunkterna i säkerhetsutbildningen ligger förstås på den fysiska arbetsmiljön där flest olyckor förekommer som exempelvis inom lyft, montering och slipning, berättar Roland Birath. Just hand- och klämskador är det som är vanligast förekommande.

Den största orsaken till olyckorna, menar han, är den mänskliga faktorn. Ofta handlar det om ouppmärksamhet och slentriantänkande. Därför är det så viktigt att nöta in ett säkerhetstänkande.

- Alla nyanställda får utbildning i säkerhetstänkande. Men genom Safety Dojo, får alla anställda dessutom återkommande repetition av sina kunskaper.

Just repetitionen, tycker Daniel Johansson och Göran Enstedt är välbehövligt. Båda jobbar som svetsare. Daniel har arbetat på Mjölbyfabriken i sju år och Göran i fem år. För två veckor sedan gick deras arbetslag igenom Safety Dojo.

- Viktigast för mig var stationen om ergonomi, vad som är en bra och vad som är en dålig arbetsställning, menar Daniel Johansson. Jobbet är väldigt påfrestande för axlar och rygg. Därför är det så viktigt med lyftsäkerhet och att ha en bra arbetsställning. Ofta tänker jag heller inte på hur mycket saker väger. Därför slarvar jag, säger han, samtidigt som han känner på en av tyngderna som finns vid stationen för bra ergonomi vid lyft.

- Helt klart är det bra att vi får friska upp kunskaperna. Det är också bra att få en uppdatering om var nödutgångarna finns, eftersom det hela tiden byggs om ute på fabriken.

Anmäla tillbud

Själv har Daniel Johansson inte råkat ut för någon olycka eller tillbud. Men kollegan Göran Enstedt berättar att han höll på att råka riktigt illa ut när han fick in ena handens lång- och ringfinger i en chiphyvel.

- Det hände när jag gick på verkstadsskolan. Jag råkade snubbla till och fingrarna kom in i maskinen som förvandlade dem till köttslamsor. Som tur var fick jag behålla mina fingrar. Men det tog 10 år innan jag fick tillbaka känseln i dem.

Här på Toyota Material Handling har Göran Enstedt hittills klarat sig från arbetsplatsolyckor, förutom lite skärsår på händerna.

Han tycker stationen som handlar om lyftsäkerhet är viktigast.

- Vi ska exempelvis kunna kontrollera länkarna på en kedja, så att det inte är något brott på dem. Många kedjor är i dag överdragna med plast, säger han och visar på de kedjor som har hängts upp som åskådningsexempel.

Bland åskådningsexemplen finns också lyftmagneter som används för att lyfta tunga saker.

Att lyftmagneterna, inte ständigt får stå på och ladda, eftersom de då förlorar en del av sin magnetiska effekt, är något som är viktigt att känna till, menar Göran Enstedt.

- Alla känner inte till det och låter magneten ladda hela tiden. Risken finns att det som lyfts, släpper från magneten.

Han tror att Safety Dojo, främst kommer att ge en tankeställare. Bland annat kommer nog de som går igenom den, bli bättre på att rapportera olika tillbud.

- Blir man uppmärksam på riskerna, kan man också förhindra att det sker några olyckor.

Hittills har cirka 400 personer av de anställda gått igenom Safety Dojo, som tar lite drygt en timme. Och responsen har varit positiv, menar Roland Birath.

- Många menar att de har lärt sig mycket. Sedan vet vi inte hur kunskaperna tillämpas i slutändan. Men vi ser att utbildningen har haft en viss genomslagskraft. Vi har fått in fler anmälda tillbud, det är allt från tryckslangar som spruckit till tappat gods. Folk är mer observanta på vilka risker som finns på arbetsplatsen. De olika tillbuden åtgärdas också på ett bättre sätt än tidigare.

Av Marita Andersson

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.122