23948sdkhjf

Still lanserar vagntåg

Still lanserar nu ett fristående vagnsystem och ett komplett sortiment av vagnar till detta.
Vagntåg måste vara individuellt anpassade till de krav som olika produktionslinjer har. Det inkluderar också snabb frånkoppling av enskilda vagnar eller hela tåg. Lastsidan av vagnarna måste vara lätta att byta från vänster till höger eller vice versa.

Detta är möjligt med de nya fristående E-typ ramarna som Still har patentregistrerat. Det nya med dessa vagnar är att trycket som behövs för att lyfta ramen innan transport genereras direkt på vagnen. Nu behöver inte alla vagnar sänkas eller lyftas varje gång en vagn på tåget skall lastas eller lossas utan varje vagn kan manövreras individuellt. Detta gör de hydrauliska eller pneumatiska kopplingarna mellan släpvagnarna överflödiga.

Nu behöver inte vagntåget tryck för att lyfta alla vagnar - det behöver bara tillräckligt med tryck för att lyfta den släpvagn som faktiskt lossas. När tåget kör, laddar en pump tryckkärlen som är integrerade i ramen. Kapaciteten på tryckkärlet är tillräcklig för att lyfta ramen två gånger.

E-typ ramarna kan lätt sänkas med en fotpedal. När den nya vagnen skjuts helt in i ramen, kommer det hydrauliska systemet på E-typ ramen lyfta upp vagnen automatiskt.

Sortimentet omfattar ett antal moduler med lastkapacitet på upp till 1000 kg.

Vagnarna finns som pallvagnar, vagnbord eller lådvagnar och hjälper till att placera lasten i en ergonomisk arbetshöjd. Som tillval kan vagnarna utrustas med en dragstång för att se till att vagnarna är i en ergonomisk arbetsställning. Den låga vikten på plastvagnarna minskar avsevärt vikten av den kompletta transportenheten, vilket också minskar energiförbrukningen. Under ett 8-timmars skift minskas den med 10-minuter och fyra ramar och den flyttade vikten reduceras med 1152kg.

Vagnarna består av en korrosionsfri aluminiumram och mycket tålig PE-plast.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109