23948sdkhjf

Fjärrövervakning av fartygsmaskiner

Med SKFs hjälp övervakas maskiner ombord på stora fartyg för att förhindra maskinhaverier. Övervakningen kan ske automatiskt och mätresultaten skickas via internet direkt till SKF Marine Center för analys och utvärdering – och förslag på eventuella åtgärder som kan behöva vidtas sänds i retur till fartyget.
SKF har levererat lösningar för roterande maskiner i stora fartygs maskinerier i över 70 år och företaget blir en allt större aktör i branschen. Nu satsar man stort på automatiserad övervakning och underhåll, s k condition based maintanence – dvs man mäter maskinernas kondition och kan på så sätt få fram underlag för underhålls- och reparationsbeslut långt innan någonting inträffar.

Området är viktigt för SKF – det är en stor marknad det rör sig om. Det finns idag omkring 80 000 stora fraktfartyg världen över och cirka 90 procent av allt gods i världen fraktas med båt.

– På senare år har vi också sett att allt fler fartyg utrangeras och ersätts med modernare och större fartyg. Med dessa modernare motorer och framdrivningssystem blir det också allt viktigare att allt fungerar utan problem. Där finns stora möjligheter för oss och våra övervakningssystem, säger Staffan Holmberg, som arbetar med SKFs marina segment.

Flera marincentra

Mätningarna kan ske manuellt men de flesta sker automatiskt. Ombord på fartyget samlas data in och skickas via internet till ett analyscentrum. SKF bygger nu upp ett nät av sådana s k SKF Marine Centers – ett sådant center togs i drift i höstas i Rotterdam. I centret finns ett 30-tal SKF-ingenjörer som kan bedömer vad som behöver vidtas och skickar en åtgärdsplan tillbaka till fartyget. Marincentret i Rotterdam ska bli det nav kring vilket andra centra ska byggas upp – bland annat i Asien, Latinamerika, Mellanöstern och USA. Dessutom har Europa redan ett centrum, nämligen i Norge. Dessa marincentra ska också stå i kontakt med SKFs försäljnings- och serviceorganisationer.

– SKF har en lång erfarenhet av konstruktion och installation av marina maskinerier. Vi vet hur fartygsmaskinerierna ska fungera, därför kan vi också genom denna övervakning komma med rätt förslag till underhållsåtgärder, säger Staffan Holmberg.

– Med CBM, condition based maintenence, får vi en mätning av maskinernas kondition. Det ger mycket säkrare mätresultat än med intervallbaserade kontroller. Kunderna kan välja vilken nivå man vill ha på övervakningen, dvs hur ofta mätdata ska registreras och skickas till centralen.

Lägre underhållskostnad

SKF ger också ett exempel: En kund med en fartygsflotta på 60 fartyg kunde sänka underhållskostnaderna med 1,5 miljoner US-dollar bara på ett år! Tillförlitligheten i driften blev också betydligt bättre.

Staffan Holmberg ser många fördelar med CBM:

– Kunderna får lägre kostnader och driftsäkrare fartyg med en minimal tidsåtgång för underhåll. Men vi vinner också. SKF är med i fartygets hela livscykel och med CBM får vi en bra återkoppling av vilka förbättringar som kan behöva göras. De erfarenheterna kan vi använda för att få fram bättre maskinkonstruktioner.

Omkring 250 kommersiella fartyg har idag utrustats med SKFs CBM-system. Till det kommer omkring 150 militära fartyg.

Av LARS ERIK BRANDT
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062