23948sdkhjf

Effektivare hantering av städmaskiner

Kärcher Serviceportal är en nyutvecklad gratis e-tjänst som ska göra det enkelt för företag att få en rationell hantering av sin maskinpark sedan data om maskinmodeller, servicebehov, tillbehör och slitdelar osv först matats in i serverns databas. - Felanmälan, beställning av slitdelar och service kan därefter snabbt göras direkt på webben, säger Daniel Melin, marknadsutvecklare hos Kärcher i Göteborg.




- Pilotföretagen har bara varit positiva i sin feedback. Vi har informerat ett större antal företag om detta, och under hösten kommer vi lägga upp våra första "riktiga" kunder som användare.

Så här fungerar det: Sedan ett företag lagt upp ett konto på portalen och data om maskinparken matats in, behöver den som beställer t ex rondeller till en viss städmaskin bara veta var denna står geografiskt och slipper hålla reda på modellbeteckning och vilka som är de korrekta tillbehören. Det vet systemet, vilket eliminerar annars vanliga felbeställningar.

- Det kan räcka med att på websidan klicka på "lilla maskinen på Storgatan 22 i Göteborg" så får beställaren automatiskt upp en valmeny för rätt slitprodukter.

Vem på företaget som får beställa vad via portalen, styrs med en niosiffrig behörighetskod och det går även att få ut diverse rapporter som för varje maskin kan visa felanmälningar, finansieringsavtal m m.

Systemet är designat för stora och medelstora användare och några direkta begränsningar för hur många maskiner och data som portalen kan hantera finns inte, men enligt Daniel Melin, som utvecklat programmet, kan det också vara intressant för mindre företag.

Främst är portalprogrammet skapat för Kärchers egna produkter och Daniel Melin gör ingen hemlighet av att det är ett slags marknadsföringsinstrument för företaget.

- Systemet är gratis för kunderna och förhoppningen är givetvis att det ska generera fler kunder och sälja våra produkter. Men kunder som har maskiner från andra tillverkare ska kunna lägga in samtliga i serviceportalen och få en total överblick. Det ska också vara möjligt för en kund att begära ut all data om han vill avsluta samarbetet.

Hur matas all data in i systemet?

-Det går i början inte att komma ifrån aktivt inmatningsarbete. Vi kan göra det tillsammans med kunderna. De kan också själva skriva in data t ex i ett vanligt excel-ark: vilka maskiner, vilka slitdelar som används. Jag kan sedan föra över dessa data till kundens portalkonto.

Kärchermaskiner- och produkter är förstås enklast att mata in eftersom systemet automatiskt väljer passande slitdelar. Men andra maskiner?

-Lite jobbigare. Vi vill inte släppa allt och enbart vara en programleverantör, utan det ska finnas fördelar att ha en Kärchermaskin, så att andra märken successivt städas bort.

Idén till portalen fick Daniel Melin efter att gjort ett antal intervjuer med företag och myndigheter kring deras maskinanvändning.

-De flesta var missnöjda med sina lösningar. Program och system beskrevs de som alltför omfattande och krångliga att använda. Att mata in data kändes svårt och trist.

Vad de flesta ville ha var en lättbegriplig och grundläggande lösning för att få en översikt över maskinparken, kunna beställa tillbehör till rätt modell utan att behöva känna till artikelnummer, modellbeteckning osv. Man ville också snabbt och enkelt kunna felanmäla och beställa service.

- Det finns på marknaden en mängd oerhört kompetenta integrerade programvaror med avancerade funktioner som att ha en databas över inventarier som t ex städutrustning och för att kunna mäta lönsamheten i verksamheten. De skjuter ofta över målet för vad de flesta användare behöver, så jag började arbeta med att ta fram ett enkelt, lättanvänt system inriktat enbart på maskinhanteringen.

- När någonting går sönder vad händer då? Hur bokar jag service? Hur får jag den? och hur upplever jag som kund resan fram tills dess maskinen är hel? Vill ni bara ha maskinen lagad eller vill ni också veta varför den gått sönder?

-Under diskussionerna kom det fram att ett stort problem för de allra flesta var byta ut slitagedelar. Ett stort företag kan ha upp till 1000 maskiner av en mängd modeller och årgångar från flera tillverkare. Var finns varje maskin? Vilka tillbehör passar till just den här modellen?

Maskinerna som skurar och gör rent har rondeller eller borstar som slits och måste bytas ut. Dessa finns i olika färger, hårdheter och utförande beroende på golvtyp och annat. Väljer man fel kan golvet skadas. Dessutom skiljer sig bl a fästen åt mellan maskinfabrikaten.

-Det finns så många varianter att det oftast brukar sluta med att kunden ringer leverantören och beställer "skicka samma som förra gången". För väldigt få vet exakt vad det är de behöver. Det blir då upp till säljaren att slå i sina register eller att åka ut till kunden för att kolla upp. Ofta blir det fel. Branschen har hela tiden varit fokuserad på att utveckla tekniska lösningar för produkterna, men inte för den del som handlar om att äga och använda dem, menar Daniel Melin.

Hela tillvägagångssättet är tidskrävande. Inte sällan kan det ta flera dagar om inte säljaren finns tillgänglig omgående. Reparatörer råkar ofta ut för "bomkörningar" eftersom det inte gått att hitta den felrapporterade maskinen av olika skäl.

- Svårigheten att få tag i rätt slitagedel gäller i ännu högre grad maskinernas skrapor som suger upp tvättvattnet från golvet. De finns i en mängd varianter till olika märken och för olika underlag.

Daniel Melin funderade på hur det hela skulle kunna göras bättre. En lathund?

-Men att skicka ut tjocka pärmar till alla kunder år 2011 kändes fel både ekonomiskt och miljömässigt, säger han.

Hösten 2010 började han därför skissa på e-portalen som, enligt honom, är den första öppna e-tjänsten direkt från en tillverkare. Officiell lansering skedde på Clean Service & Supplymässan i Göteborg i slutet av maj.

Ännu så länge är portalen en helsvensk idé och tjänst men ligger under utvärdering hos Kärchers huvudkontor i Tyskland för eventuell framtida lansering på företagets övriga marknader världen över. Portalprogrammet är, åtminstone ännu så länge, inte tänkt säljas eller utvecklas för något annat ändamål än Kärchers egen användning. Men behov för liknande lösningar i andra branscher är högst tänkbara.

En app för mobiltelefon och iPad är planerad att lanseras inom en snar framtid.

-Givetvis kan man redan nu koppla upp sig med en smartphone till portalen, men appen ska koncentreras på enbart några av de viktigaste funktioner så att man snabbt kan t ex felanmäla, så att säga redan i städskrubben, säger Daniel Melin.

FAKTARUTA:

Kärcher Serviceportal är en öppen och gratis web/molnbaserad e-tjänst där en registrerad användare kan skapa:

snabb och enkel översikt över alla sina städmaskiner

beställa service och slitagedelar

felanmäla

generera rapporter.

Demoversion på nätet: http://www.serviceportalen.se/start.phtml

Av Per Bergbom
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125