23948sdkhjf

Framtidens transportbilar finns redan på marknaden

De första helt eldrivna transportbilarna kan redan ses på våra vägar.
Mercedes-Benz lanserar enligt uppgift en eldriven transportbil, modellen Vito, redan i år. Bilen är byggd för uppdrag i stadsmiljö då batteriet endast räcker 13 mil och topphastigheten uppges vara 80 km/tim. Vito E-Cell har en lastvikt på max 900 kg. Elmotorn har 93 hästkrafter med hjälp av litiumjonbatterierna på 36 kWh. Vito E-Cell kommer att ha framhjulsdrift jämfört med den vanliga Vito som är bakhjuls- eller fyrhjulsdriven.

Bilen kan laddas i vanliga 230 volts-uttag, men helst bör den laddar i speciella laddstationer med högre spänning.

Även Peugeot och Citroën satsar på el och tar hjälp av japanska Mitsubishi för att ta fram eldrivna bilar av PSA-koncernens modeller Peugeot Partner och Citroën Berlingo. Produktionen av eldrivna versioner av de populära transportbilarna väntas börja nästa år.

Även Ford kommer med elektriska nyheter genom en el-version av Transit Connect Kombi. Med batteriet på 28 kWh har Transit Connect Electric en maxhastighet på 120 km/tim och en räckvidd på upp till 130 km. Litiumjon-batteripaketet laddas via ett vanligt eluttag. Det tar upp till tio timmar att ladda batteriet helt i ett vanligt 220-voltsuttag. Bilen får en lastvolym på 3,8 m3 och en lastkapacitet på 410 kg.

Transit Connect Electric kommer att börja säljas i Europa senare i år.

Renault har börjat tillverka eltransportbilen Kangoo Express Z.E. (zero emission). Köparna erbjuds två separata lösningar när det gäller Kangoo Express Z.E. Antingen köper eller också hyr kunden sin elbil och tecknar ett abonnemang för hyra av batteriet. Kangoo Express Z.E. kommer att säljas i Sverige till ett frånpris av 194 000 kr exkl. moms. Månadskostnaden för hyra av batteri blir från 699 kr exkl. moms. Laddning av el (för en räckvidd på 160 km) för Kangoo Express Z.E. kommer att kosta cirka 20 kr beroende på det lokala priset på el.

Lastkapaciteten är lika stor som i Kangoo Express, dvs. 3 m3 och bilen har en nyttolast på 650 kg. En standardladdning via ett 220 v-uttag tar mellan sex och åtta timmar. Elmotorn har en effekt på 44 kW (60 hk) och en maximal hastighet på 130 km/tim.

Dong Feng är en kinesisk skåpbil och van som finns både som två- och fyrsitsig, med flera olika typer av batteri, beroende på plånbok och behov. Bilen går att köpa idag och prislappen börjar på 150 000 kr exkl. moms. Maxlasten är 500 kg och räckvidden uppges vara 40–100 km beroende på val av batteri. Laddtiden är 5–10 timmar och toppfarten 90 km/tim. Bilen säljs av Simson Motor Comp AB i Göteborg.

Av Tomas Carlquist
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.057