Lagertruckar skiftar skepnad
Framtidens lagertruckar kan vara mångsysslare som Lindes respektive Stills koncepttruckar Epion och CubeXX, vilka byter skepnad allt efter arbetsuppgiftens karaktär förändras.
Såväl drivenheten som arbetsredskapet, som dockas till drivenheten via manövergränssnittet, drivs av energitäta, kompakta och lätta (men dyra!) litiumjon-batterier. Såväl driv- som lyftfunktioner drivs således helelektriskt och någon hydraulik för exempelvis lyft-/sänkrörelserna i ledstaplarutförandet komplicerar inte konstruktionen. Epion manövreras med hjälp av en dubbelledad styrarm försedd med ett enhandsmanövrerbart multifunktionsreglage av joysticktyp. Styrarmens dubbla leder gör den förkortningsbar till halva sin längd, vilket kommer väl till pass för finmanövrering på starkt begränsade ytor.
För manövrering av Epion på riktigt ”trånga” utrymmen kan multifunktionsreglagets enhet längst ut på styrarmen dessutom avlägsnas från sitt Plug & Play-fäste och kopplas om till fjärrstyrning av arbetsenheten på ett säkert avstånd. Koncepttrucken drivs av en i drivhjulhuset inbyggd växelströmsmotor, som redan vid låga varvtal presterar ett högt vridmoment för maximal drivkraft. Tack vare litumjon-batteriernas låga egenvikt, kan upp till tre LJ-batterienheter driva trucken och dess arbetsfunktionsrörelser.
Truckens snabbytessystem mellan olika funktionsenheter till drivenheten säkrar såväl en mekanisk koppling som en elektrisk anslutning till arbetsenheten, med automatisk igenkänning av aktuellt ”verktyg” för att aktivera joystick-reglagets aktuella styr- och manövreringssignaler.
Utgångspunkten för konstruktionsarbetet med CubeXX har varit framtida arbetsplatsers krav på flexibel föränderlighet för att motsvara den kommande demografiska utvecklingen. Utmaningen är att nå optimal resurseffektivitet och att skapa verktyg för en resursförvalting, som tillåter automatisering av processer med hög reaktions- och anpassningsförmåga.
För att klara de ökande beställningarna ”on demand”, kan CubeXX fungera såväl manuellt som automatiskt, varvid i det senare fallet (eller i ett stand-by-läge) både förarhytten och gaffeln är infällbara för att optimera utrymmet och göra trucken laddningsbar vid lagerhyllorna. För smidig manöverbarhet kan truckens hjul, beroende på om den framförs med eller utan laddare, roteras så att trucken vänder på stället 360°.
För att minska energiförbrukningen arbetar trucken utan motvikt. I stället fälls ett par laststöd ut under gaffeln. Vid arbete, där laststöd inte kan användas, exempelvis vid lastning/lossning av lastbil, kan CubeXX utrustas med en motvikt.
Vid manuell drift förlängs förarutrymmet för att ge föraren fullskalig arbetsyta. Truckens höj-/sänkbara tak anpassar det erforderliga arbetsutrymmet till sittande alternativt stående körställning. Förarplatsen är dessutom vändbar 180° för att ge full sikt i körriktningen vid ändrad färdriktning. Inför övergången från automatisk till manuell drift identifierar CubeXX den aktuelle föraren medelst ett chip, exempelvis i förarens föraroverall. Med ledning av den inhämtade informationen ställs accesskontroll, automatisk inställning av förarstolen till förarens individuella mått & vikt, liksom även relevant språk på truckens bildskärm in helt automatiskt.
En modern kommunikationsutrustning med stor bildskärm håller reda på flödet av material/gods och information, eller används för navigering i lagret, för att säkerställa korrekt drift av trucken vid alla tillfällen.
Från automatisk, låglyftande palltruck kan CubeXX omvandlas till förarföljande lågplocktruck, till dubbelpall-inlagrande truck, varvid stödbenen i kombination med den utfällda gaffeln utför arbetet med dubbelpallhanteringen, eller till högstaplande gaffeltruck med stödbenen indragna och en motvikt i utskjutet läge. Med en integrerad dragkrok förvandlas CubeXX till dragtruck för intern distribution av material medelst vagntåg.
Med CubeXX vill Still visa hur man inom ett och samma truckchassie kan skifta mellan en rad olika arbetsuppgifteri takt med att behoven uppstår.
För automation av interna materialflöden samarbetar Linde Material Handling med Seegrid Corporation om att utveckla vision-styrda gaffeltruckar. Den första i en serie sådana truckar är en dragtruck, Linde P50 C, som presenterades på CeMAT-mässan i prototypform.
Seegrid Corporations visionnavigering fungerar genom att en truckförare först tar trucken genom alla avsnitt där den sedan ska röra sig självständigt. Under den manuella färden tar en kamera på truckens skyddstak en serie bilder av färdvägarna, varpå bildinformationen omvandlas till en tredimensionell modell av hela anläggningen, med färdvägarna för den automatiserade trucken att följa. Därmed är truckens controller försedd med erforderliga ko-ordinater för att tillförlitligt kunna följa färdvägarna som den tidigare tilllryggalagt manuellt styrd av föraren.
– Det hela fungerar ungefär som ett dataspel, förklarar Detlef Sieverdingbeck, chef för Corporate Communications vid Linde Material Handling GmbH i Aschaffenburg. Så fort programmeringen är klar, kan dataspelarna röra sig fritt genom virtuella scenarier. Främsta fördelen med visionstyrning av autotruckar är kortare ställtider och flexibla valmöjligheter vid ändringar i färdvägarna och layouten.
Av Paul E Branke