Inställsam till alla förare
Att vara pionjär på skjutstativtruckens utveckling förpliktar, ett ansvar som Atlet axlar i utvecklingen av sin nya familj Atlet Tergo med fem olika modeller.
Målsättningen för utvecklingen av den nya Tergo-generationen har varit att minimera påfrestningar med ty åtföljande trötthet hos föraren och därmed reducerad förmåga att städse fungera på topp av sin förmåga.
Det har Atlets konstruktörer också lyckats med genom ett fyrverkeri av personliga inställnings– och anpassningsmöjligheter, en del tillämpade i tidigare generationers Tergo-truckar, andra helt nyutvecklade. Till grund för utvecklingsarbetet har man inhämtat slutanvändarnas synpunkter, råd och önskemål, genom att intervjua hundratals användare i Europa.
Den europeiska marknaden för skjutstativtruckar omfattar runt 20 000 enheter per år.
– I Europa möter vi kraven från både den intensiva livsmedelsindustrin på att stapla högre, tyngre och snabbare, och önskemålen från nya, snabbt växande affärsverksamheter i Östeuropa, som vill ha en bastruck, men oaktat detta likväl sätter föraren och produktiviteten främst, säger Bengt Kristiansson, ansvarig för försäljning och marknadsföring vid Atlet AB.
Det är förklaringen till varför Atlet med den nya generationen Tergo inte nöjt sig med blott en grundmodell, utan utvecklat hela fem olika modeller för att passa så många fler olika typer av brukare. Genom att erbjuda användare mervärde, räknar Atlet med att öka marknadsandelen med mer än 30 procent.
Till att börja med ger ett separat fotsteg blott 390 mm ovan golvnivå ett lågt insteg, vilket i kombination med ett instegshandtag som nu löper hela vägen upp till skyddstaket, ett bekvämt insteg till förarplatsen. För att passa olika långa förares skilda smalbenslängder är förarplatsens golv eldrivet inställbart i höjdled hela 70 mm (gäller modellerna UMS, UHD coh UHX).
Förarindividuellt inställbara är också såväl höger som vänster armstöd, höger med 60 mm i längsled och 55 mm i höjdled, för att avlasta musklerna i armar, nacke och skuldra från muskelspänningar. Till det bidrar också miniratten längst fram på vänster armstöd, vilket med sitt s k flytande underarmsstöd är justerbart 90 mm i längsled och 80 mm i höjdled. Väljer man den större midiratten på egen, horisontell rattstång, är den justerbar 75 mm i längsled och 120 mm i höjdled, samt vinklingsbar i 25°.
Väl på plats sitter föraren på en förarstol med patentsökt formgivning av ryggstödet, som är både högt och smalt för att förbättra kroppens rörelsemönster, och underlätta den sidsittande överkroppens vridning i aktuell färdriktning. Stolens svankstöd är inställbart för att stödja ryggradens naturliga S-kurva. Ca 75 procent av förarens kropp är i kontakt med trucken genom just stolen, som bidrar till att föraren förmår arbeta effektivt genom hela arbetspasset.
Av Paul E Branke