23948sdkhjf

Truckdatorn håller gasfoten i schack

Ända ned till 16 liter per timme lyckas Konecranes Lifttrucks pressa drivmedelsförbrukningen (från normalt 22–26 l/h ) i tung containerhantering med hjälp av fordonsdatorn i sina SMV-truckar.
Med vridmomentstarka Volvo-, Scania- eller Cummins-dieselmotorer certifierade enligt EU steg 2/3a/3b samt US EPA nivå 2/3/4i med tvåvägskatalysatorer, partikelfilter med katalysator, respektive dubbla, AdBlue-insprutade SCR-katalysatorer (Selective Catalytic Reduction) klarar Konecranes medeltunga och tunga motviktstruckar samt reach-stackers (teleskopbom-staplare) att uppfylla gällande avgaskrav, till 10–15 procent lägre bränsleförbrukning.

– Med hjälp av vårt intelligenta övervaknings- och styrsystem EMC Master (Electronic Machine Control) får föraren fortlöpande en mängd mätdata om motorns hälsotillstånd och drivmedelsförbrukning för att kunna köra optimalt ekonomiskt, förklarar Mikael Andersson, produktchef och tillika försäljningschef vid Konecranes Lifttrucks AB i Markaryd, tidigare känt som SMV – Silverdalens Mekaniska Verkstad AB. Runt 25 olika funktioner övervakas i avsikt att uppfylla de inställningar av max varvtal eller max hastighet truckens ägare valt att ställa in driftsfunktionerna på, efter inriktning på säkerhet, driftskostnad och produktivitet.

Konecranes motviktstruckar grupperas efter lyftkapacitet i tre truckfamiljer: 10–18 ton, 13–32 ton samt 37–65 ton, medan reach-stacker-staplarna sorteras i fyra familjer: små och medelstora reach-stackers, stora containerstaplare, stora intermodala staplare (påhängsvagnar, växelskåp) samt stora sträckstaplare för industriellt hanteringsarbete, fördelade på kapacitetsklasserna upp till 10 ton, 45 ton och 80 ton. För containerstapling utrustas reach-stacker-truckarna med 20–, 40–, respektive 53-fots roterbara, sidoförskjutbara helhydrauliska topplyftok, för stapling av trailrar och växelskåp/växelflak med kombi-spridarok, medan industristräckstaplarna förses med olika hanteringsaggregat så som C-krok, lyftkrok, vakuumlyft, magnetlyft, gripskopa för stålskrot m fl.

Precis som i moderna trafikflygplans s k glass-cockpit skiftar Mikael Andersson EMC Master fordonsdatorns monitor att presentera en lång rad olika ögonblicksbilder av drivnings- och hanteringsfunktioner i digitala och analoga symbolformat. Upp till 20 olika förares parametrar kan loggas in och prestationer följas individuellt i fråga om drivmedelsekonomi, antal lyft per tidsenhet m fl produktivitetsparametrar.

För reach-stacker-staplarna övervakar EMC Master-systemet att lastenheternas vikter inte överskrider överbelastnings- och säkerhetsgränser, samt att lasten hanteras balanserat rätt, med lastenhetens vikt jämnt fördelad mellan framaxel och bakaxel (EMC Transport Mode) för smidig hantering och minimerat däcksslitage. Truckarnas lastkännande hydraulik med variabelt-deplacement-kolvpumpar och flödes- och tryckavläsande hydraulventiler bidrar också starkt till förbättrad driftekonomi genom att utnyttja bara så högt motorvarvtal som den aktuella hanteringsuppgiften kräver. Samt endast vid hanteringsarbete och inte när trucken bara förflyttas, till gagn för lägre bränsleförbrukning och mindre slitage på motor och drivlina.

Av Paul E Branke
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078