23948sdkhjf

Volvo satsar på PLM för globalt samarbete

Ny strategi använder PDM Link Windchill och Kola för att lysa två olika behov inom Volvo.
Syftet med PLM (product lifecycle management) är hantering av all produktdata under en produkts livslängd.

- Utmaningen ligger i att låta ingenjörerna se och arbeta med produkter visuellt och transparent genom alla stadier av utveckling, tillverkning och användning, sade Johan Svedberg, Volvo IT governance, under Volvo Tech Show i Göteborg i maj.

- Strategiskt sett flyttas nu fokus från den traditionella användningen av CAD, DMU och PDM in till områden som ’portfolio management’, system-engineering och kunskapshantering. I den PLM-teknologi som nu växer fram sätts människan mer i centrum, som att bygga en egen global, social medieplattform som kan användas för att hitta nya lösningar och idéer.

-Exempelvis kan en ingenjör som är obekant med en komplex CAD geometri höra efter i det interna sociala nätverket om någon annan har erfarenhet av denna.

- Visualisering hjälper ingenjörer och andra att hantera komplexitet, skapa kreativitet och att ta beslut baserade på virtuella data. Att kunna hantera komplexiteten ger konkurrensfördelar.

Vilka komplexiteter arbetar Volvo med?

-Vi ser det från tre perspektiv, förklarade Lars Rydbäck, Director IT development på Volvo 3P.

-Vi vill lösa hur vi hanterar produktkomplexitet, hur vi jobbar med ökad kommunalitet, med samma typ av teknologi och samma arkitektur mellan olika produktplattformar.

- En av de viktigaste strategierna vi tidigt satte på plats var att se till att vi verkligen förstår vilka system som är knutna till vår affärsmodell och som skall utvecklas inom Volvogruppen, kontra att jobba med systemleverantörer där vi känner att vi inte behöver anpassa något utan kan ta produkten som den är, direkt från hyllan, och integrera den i vår miljö

- Nästa komplexitetsområde är hur vi globalt ska kunna dela resurser som finns på olika sajter, vilka virtuella team som kan jobba tillsammans. Eftersom vi behöver ha global tillgång till all information samtidigt måste systemet fungera dygnet runt, vilket kan vara ett problem, berättade Lars Rydbäck.

- I en global organisation som Volvo är det viktiga är att föra ihop organisationerna och ge dessa möjlighet att samarbeta utan att de behöver sitta på samma ställe rent geografiskt.

- VCE är ett bra exempel på hur vi genom förvärv har arbetat med att knyta upp ett antal bolag som nu konsolideras organisatoriskt. Där ställer vi krav på virtuellt samarbete mellan organisationerna.

- Våra nya lösningar inom PLM-området drivs i projektform inom ramen för ett program vars syfte är att kontinuerligt förbättra oss. Detta säkerställer att vi hela tiden levererar nytta till våra användare och kontinuerligt ökar vår effektivitet med en tydlig vision och strategi.

Lars Rydbäck berättade att den sista komplexiteten som man ska hantera är processerna.

- Att få med alla tidigt i produktutvecklingen, dvs förenklat att ’tillverknings- och servicebehov’ finns med från början. Vi ska i en konstruktiv dialog ta fram lösningar tillsammans, så att vi inte först konstruerar en produkt och sedan tittar på hur den ska servas. Alla medarbetare ska inte bara vara med på ett tidigare stadium, utan också vara med om att skapa produkterna och se till att de fungerar optimalt.

- Internt inom Volvogruppen har vi skapat en sajt för våra PLM-initiativ där vi beskriver vad som pågår. Bl a har vi tagit fram en visionfilm som beskriver de tre komplexiteterna: produkt, process och organisation och vilka utmaningarna är.

- Vi har intervjuat tre chefer inom respektive område. Utmaningen är att få alla organisationer att arbeta mot samma mål. På Volvo Lastvagnar jobbar vi redan med kontinuerliga förbättringar på det här sättet.

- Vinsterna är att kunna välja rätt de rätta produktkoncepten tidigare än idag, att ha dessa verifierade mycket längre än vi har idag, att ha genomlyst hela variantfloran så att vi kan rätt beslut, och att reducera ledtider

- Alla program vi har är kopplade till de övergripande strategierna. Vägvalet togs 2009 då vi bl a beslöt att Windchill, som en av komponenterna, ska användas för att lagra 3D-data, och att vi ska arbeta vidare med vårt egna PDM-system Kola, berättade Lars Rydbäck.

FAKTA:

Volvos strategi för ökad innovation med PLM:

Öka graden av kommunalitet med delad teknologi för alla produkter

Styra produktkomplexiteten i en virtuell värld

Effektivare beslut baserade på fullständig produktdata före fysiska prototyper

Stärka innovation, produktivitet och större synergi

Utbyta information och samarbeta med alla intressegrupper i downstreamprocesser, i globalt utspridda team och för alla produkter

Enkelt och säkert dela kunskaper och data med partners och underleverantörer

Förbättra flexibiliteten hos industriella system för anläggningar som stödjer hela Volvogruppen

Involvera alla intressegrupper i produktutvecklingen från design till produktion och service

Se till att alla krav är tillgodosedda i produkten vid starten av utvecklingsprocessen

Skapa effektiva processplaner för tillverkning och eftermarknad med bekväm tillgång till produktdata

Av Per Bergbom
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078