Tuffa toleranskrav i kuggbranschen
Toleranskraven poå kugghjul är ofta 5 my. Detta ger svenska industri en chans tiull uppdrag på den globala verkstadsmarknaden.
- Vi producerar kugghjul och växellådor åt fordonsindustrin i serier som varierar mellan 500 och 100 000 med ett genomsnitt på ca 20 000. Varje detalj ska ha samma höga tolerans, säger Lars Kindesjö, vd och säljchef.
- Och kunderna i fordonsindustrin är särskilt intresserade av låga ljudnivåer och lång livslängd hos växellådor. Det innebär att toleranskraven sakta höjs hela tiden.
- Vi har gott om mätutustningar eftersom varje operatör ansvarar för produktionen i sin maskin. Eftersom kugghjul har profiler med komplexa geometrier måste man mäta frekvent.
Även råmaterialet, stålet, kontrolleras noga.
- Ibland tvingas vi returnera en leverans eftersom kvaliteten inte håller måttet.
Trenden inom fordons- och verkstadsindustrin går mot skärpta renhetskrav på köpta och egentillverkade komponenter.
- Renhetsteknik är inte bara krav på ritning, det är också ett arbetssätt som sätter sin prägel på hela tillverkningsprocessen.
- Vi kontrollerar våra egna kravsatta detaljer med G-metoden, enligt svensk standard SS-2687. I vårt analyslaboratorium i Sibbhult kan vi också hjälpa och utbilda andra företag att utföra mätningar i renhet.
Swepart producerar i stor utsträckning i ett flöde i automatiserade produktionsceller med ett 30-tal ABB och Motoman robotar.
- I många av våra celler har vi integrerat tvättutrustningar och mätstyrning för att klara de höga renhets- och kvalitetskraven.
De höga kraven betyder också att man har svårt att lägga ut jobb vid en produktionstopp.
- Kuggbearbetning och -slipning går inte att få hjälp med, säger Torgel Kristensson, fabrikschef, Liatorp.
Order överförs via EDI nattetid till företagets dator.
- På morgonen ser vi om leveransplanerna ändrats. Vi levererar vanligtvis batchvis på pall, men också i form av sekvensleveranser. Det innebär att vi skickar just den speciella växellåda till en viss modell av en lastbil som ska gå till en bestämd marknad. Produkten är då tillverkad för varje enskilt behov, förklarar Hans Hansson.
- Växellådor finns i etthundra varianter och måste ligga i en bestämd ordning på pallarna för att automatiskt kunna föras in i slutmonteringen hos kunden.
- Komponenter till tunga fordon är helt klart bland de den tuffaste av alla verkstadsbranscher där komponenter ska levereras i rätt kvalitet ,på exakt rätt dag och i rätt mängd för att passa kundernas produktion. Målet för oss är 100 procent leveransprecision. Idag är vi uppe i ca 96, berättar Lars Kindesjö.
- I Liatorp finns också en prototypgrupp med flera ”stand alone- maskiner” för att kunna tillverka flexibelt i mindre volymer.
I Sibbhult, där företaget har en ca hälften så stor anläggning som i Liatorp, körs fyrskift med 75 personer och tio robotceller.
- Sibbhult har samma maskinutrustning som här: samma kuggfräsar och svarvar. Dessutom har Sibbhult en sätthärdningsugn som klarar press- och dornhärdning plus kugg-, skavnings- och heningsutrustning som vi inte har i Liatorp. De tillverkar främst kugghjul, axlar och kraftuttag, och har som ny produkt knut- och differentialkors, säger Torgel Kristensson.
Konkurrensen i branschen är knivskarp med en mängd tillverkare i Europa och även i Sverige.
Hur möter ni konkurrensen?
- Vi arbetar sedan fem år genom TPM med kontinuerliga förbättringar för att minska kostnader och öka effektiviteten. Vi har de senaste åren investerat kraftigt i nya maskiner för att ha den senaste tekniken, säger Lars Kindesjö.
- På konstruktionssidan ser vi att allt fler kunder vill ha systemlösningar där vi konstruerar åt dem och får förhoppningsvis också tillverka, eftersom vi har kapaciteten att producera en hel produkt, berättar Hans Hansson, teknisk chef.
Konstruktionsavdelningen jobbar med Catia V5, Solid Works och FEM-beräkningsprogram, och kan hållfasthetsberäkna kugg, axlar och lager.
- Vi kan simulera kuggfräsning och kuggslipning för att nå bästa kuggeometri och för att konstruera kuggbearbetningsverktyg.
- Fördelen med att ha konstruktion vägg i vägg med produktionsavdelningen är att vi kan utnyttja deras erfarenhet för att konstruera på ett så tillverkningseffektivt sätt som möjligt. I våra projekt har vi alltid produktionstekniker med. Det ger oss bra konkurrenskraft – att beräkna kugg och att dimensionera växelhus är det inte så många som kan. Att konstruera bra utan att ha produktionskunnande är svårt.
Swepart samarbetar med Chalmers, LTH och KTH genom examensprojekt och forskningsprojekt. Bland annat gör man försök med sintrade kugghjul som kan bli ett billigare sätt att producera dem.
Och kugghjul som teknisk lösning försvinner inte, ny teknik till trots.
- För ett par år sedan hade vi farhågor om att kugghjulsteknik i fordonsindustrin var på väg ut och skulle ersättas med eldrivning och hybridlösningar, säger Hans Hansson.
- Det visade sig vara tvärt om. Den nya hybridtekniken innebär ofta att två drivlinor, som el- och bensindrift, skapar nya behov av växlar. Vi arbetar just nu med sådana projekt under sekretess.
Huvuddelen av kunderna finns i Sverige men Swepart arbetar nu på att öka exporten till framförallt Tyskland.
- Landet är världens största kugghjulsproducent. Eftersom vi kan erbjuda den höga kvalitet man vill ha där nere, tror att vi har en god chans att lyckas. Det behövs inte heller så stor andel för att det ska bli volym, menar Lars Kindesjö.
Lågprisländer är inget hot, anser han, eftersom man där sällan klarar de höga toleranser ner till 5 my, som krävs på fordonssidan, samt att löneandelen här är förhållandevis låg sett till produktens totalkostnad.
- Vi har nått produktionstaket och håller på att se över vad vi behöver. Hittills i år har vi beställt en Liebherr kugghyvel för 6 miljoner. Vi ser också över behovet av ytterligare investeringar och automatiseringar.
En hel del av maskinerna som används till kuggtillverkning är inte de man vanligen hittar på verkstadsgolven.
- Kuggfräsar, kugghyvlar och kuggslipar ser lite annorlunda ut och är rätt ovanliga eftersom det bara finns få kuggproducenter i Sverige.
- En kuggslip bearbetar med en skruvliknande slipskiva. Det går oerhört snabbt samtidigt som precisionen är extrem.
- Att se en kuggslip skära in i ett kugghjul kan ge mig ont i magen, säger Torgel Kristensson med ett leende.
-----------------------------
Bild swepartDSC_0048.jpg + swepart_0018w.jpg:
Fabrikschef Torgel Kristensson med kuggfräs konstruerad av Torsten Bengtsson som på 30-talet arbetade hos traktortillverkaren Älmhults Bruk. Byggdes i över 100 ex.
Bild swepartDSC_0020.jpg: fabrikschef Torgel Kristensson
Bild swepart_0030w.jpg: Kugghjulsämnen och en bearbetningscell
Bild swepart_0049w.jpg: Frömag-drift
Bild swepart_0038w.jpg: Fabrikschef Torgel Kristensson vid en kuggfräs Liebherr 582.
Bild swepartomslag_0027w.jpg: Johan Samuelsson vid en märkmaskin i en bearbetningscell.
För sid 14
Bild swepart_0044w.jpg: Karl-Erik Olofsson med kuggpelare.
Bild swepart_0058w.jpg: Robotmärkning av kugghjul i en kuggslipcell.
Bild swepart_0019w.jpg: En fräshobb för att fräsa fram kugghjul.
Bild swepart_0052w.jpg: Håkan Pettersson vid mätmaskin Klingelnberg P40
---------------------------
FAKTA:
SwePart Transmission AB ingår i Hexagongruppen och tillverkar växellådor, precisionstillverkade kugghjul och andra transmissionsdetaljer för industri och fordon i två moderna produktionsanläggningar, en i Liatorp och en i Sibbhult. Tillverkningen sker främst i helautomatiserade produktionsceller med utrustningar för bl a svarvning, fräsning, slipning och hening från råmaterialämne, oftast smidesämnen, till montering av kompletta växlar.
Företaget har egen konstruktions- och utvecklingsavdelning med helhetsansvar från idéstadium till färdig produkt och serietillverkning.
Kunder är Volvo, Scania ABB, Atlas Copco, Komatsu, utländsk tung fordonsindustri och företag inom automationsteknik, skogs- och entreprenadmaskiner.
Hela företaget hade år 2010 en omsättning på 302 Mkr och runt 170 anställda.
--------------------------------
HISTORIA:
Bröderna Axel och Bertil Bengtsson startar 1945 sin mekaniska verkstad, Br Bengtsson Mekan AB i Hultaberg, norra Skåne, för att tillverka skruvstycken, mässingsspindlar och hydraulikutrustning. 1956 flyttar man till Liatorp. Bertil efterträds av den tredje brodern Torsten Bengtsson som leder in verksamheten på kugghjulstillverkning. När Axel dör 1963 i flygolycka tar Torsten med sin son över ansvaret för verksamheten. Efterfrågan på kugghjul ökar och nya moderna maskiner för svarvning och kuggbearbetning anskaffas. Företaget är nu leverantör av transmissionsdetaljer.
Nya lokaler byggs 1970 till 8 000 m2 verkstadsyta. Omsättningen ökar till 7,8 Mkr och företaget har drygt 80 anställda. Nya kunder är Saab-Scania och Husqvarna. Efter något år startas dotterbolaget Nybro Stålprodukter för att klara efterfrågan på verktygsplattor och kuggstänger.
Familjeföretaget säljs 1976 och blir del av Tändsticksbolaget som bildar maskindivisionen Arenco Parts.
Vid årsskiftet 1980/81 bryter sig företagen i Arenco Parts ur Tändsticksbolaget och bildar SwePart-gruppen med Bröderna Bengtsson Mekan AB, Läreda Mekan (numera Autoliv Mekan), Tidamek och Nybro Stålprodukter. Omsättningen är nu 29 Mkr och antalet anställda 100.
Under 80-talet utvecklar företaget sina första ”egna” produkter i samarbete med kunderna, bl a en drivaxel till gaffeltruckar med lyftkapacitet på 3,5 till 8 ton. Företaget kan nu ansvara för både konstruktion, tillverkning och montering och gör stora investeringar i nya högteknologiska maskiner. Verksamheten inriktar sig på alltmer avancerade produkter inom transmission.
År 1996 byter Br Bengtsson Mekan AB namn till SwePart Transmission AB. SwePart-koncernen köps senare under året av Hexagon.
I början av 2000-talet omstruktureras koncernen. Omfattande investeringar följer och det nya SwePart Transmission marknadsförs till fordonsindustrin, vilket resulterar i större order. Omsättningen ökar 2004 med 40 %. Expansionen fortsätter, företaget investerar i mer produktionsutrustning ökar satsningen på konstruktion och utveckling.
När Scania 2007 beslutar att lägga ned sin växellådsfabrik i Sibbhult köper SwePart Transmission tillverkningen av komponenter, vilken blir en del av SwePart Transmission.
-------------------------------------
MASKINPARK:
3 dragdriftar
Kugghyvel Lorenz
5 SMT-svarvar
Stångsvarv Nakamura-tome
6 Hessap-svarvar från 250 till 550
5 Weisser svarvar i olika storlekar
Gildemeister svarv
Svarv PUMA 400
EMAG vertikalsvarv VSC 250
7 Liebherr kuggfräsar från 200 till 582
3 Liebherr kuggslipar
4 kuggslipar Gleason
3 Studer axelslipar i olika storlekar
4 fleropar i olika storlekar
2 kuggmätmaskiner
2 koordinatmätmaskiner
Av Per Bergbom