Förankra förändringen – viktigt för att lyckas
När man talar om att förankra en förändring så är det något helt annat än att ”sälja in”. Skillnaden kanske inte är uppenbar men görs det fel kan hela förändringen äventyras. Ett bra förankringsarbete i kombination med en effektiv utbildning kan lägga grunden till ett bra engagemang.
Det spelar ingen större roll hur bra förbättringsverktyg, förbättringstavlor eller andra hjälpmedel man har om ingen vill använda dem. Och för att komma dit måste det finnas en vilja och ett engagemang. Det går att införa förbättringsverktyg och rutiner men det går inte att ”införa” ett engagemang. Ett bra förankringsarbete i kombination med en effektiv utbildning kan lägga grunden till ett bra engagemang. En förutsättning är naturligtvis också att cheferna själva engagerar sig och att arbetssättet är förankrat i ledningsgruppen.
Att ”sälja in” en förändring fungerar sällan
Det råder ofta en stor okunskap inom svensk industri när det gäller själva förankringsarbetet.
Det är en stor skillnad mellan att ”sälja in” och att förankra. Det är alldeles för vanligt att man försöker sälja in t ex ett nytt arbetssätt på en halvtimme och tro att alla ska förstå. Och även om alla har köpt argumenten så kanske inte förståelsen för vad det innebär finns. En förståelse som det kanske tagit ledningsgruppen månader för att komma fram till.
Att på det sättet ”sälja in” ett nytt arbetssätt som det innebär att jobba med ständiga förbättringar, lean produktion eller liknande kanske lyckas och håller ett tag, men sällan på sikt.
Motstånd mot förändringar
De allra flesta reagerar negativt på en förändring i företaget. Man vill inte, förstår inte varför, tycker det fungerar bra som det är och så vidare. Efter en tid börjar man acceptera och förstå. Det är först då personen blir en draghjälp i förändringen. Man brukar säga att när c:a 40 % kommit över på den positiva sidan, se bild, så är det draghjälp i förändringen. Innan dess är det mest motstånd.
Hur djup kurvan blir, och hur lång tid det tar innan flertalet är på den positiva sidan, beror på hur bra man har förankrat innan. Det bästa är naturligtvis om så många som möjligt är med i själva planeringen inför förändringen. Då ökar förståelsen och därmed förankringen och allt går mycket snabbare.
Samla hela styrkan
Ofta tror man att den snabbaste vägen till förankring är att diskutera i mindre grupper. Det är att lura sig själv. Erfarenheter visar att det ofta är effektivare att samla all personal samtidigt, även om det innebär att stänga hela produktionen. Jag har själv varit med på många företag där hela företaget stängt en halv dag för att alla ska kunna delta. Då har det också inkluderat hela ledningen vilket naturligtvis är en förutsättning om man vill ”lägga ribban” och visa hur angeläget området är.
Finns inga ”snabba vägar”
Att skapa insikt, förståelse och engagemang genom diskussion och medverkan i uppbyggnadsskedet tar lite längre tid men håller i längden. Här kan man tjäna mycket tid och pengar på att göra rätt från början. Den tid man lägger ner på att skapa insikt och förankra har man igen många gånger om senare.
Av Anders Gullander