23948sdkhjf

Minskar buller med aktivt motljud

Aktiv buller- och vibrationskontroll i truckhytten – det demonstrerade Bobo Cab AB på Tekniska Mässan.
Bobo Cab arbetar med konstruktion, tillverkning, säkerhetsprovning och påbyggnad av hytter. Hytterna är kundanpassade och företaget betonar ergonomin, ”det är viktigt att föraren kan sitta många timmar i hytten utan att få förslitningsskador”.

Bobo Cab lanserar nu en ny aktiv buller- och vibrationskontroll i sina hytter. ANC – Active Noise Control – kallas systemet och det bygger på att man reducerar vissa ljudkällor genom att alstra ett ”motljud”. Man sänder helt enkelt ut nya ljudvågor med rätt frekvens som balanserar det störande ljudet vilket därmed minskas.

Vid arbete som det i en truckhytt är det lågfrekventa ljud som är mest irriterande, lågfrekventa ljud tröttar ut när de ligger och ”brummar” i bakgrunden. Dessa frekvenser är svåra att reducera utan en aktiv buller- eller vibrationskontroll, påpekar Bobo Cab.

Hos människan kompenserar hjärnan för ljud under 200 Hz, men ljudet finns där hela tiden och upplevs i längden som störande. Den aktiva ljuddämpningen reducerar de lågfrekventa ljuden och ger därmed en behagligare ljudnivå i hytten.

Enligt mätningar, som Bobo Cab redovisar, har ljudnivån vid tomgång kunnat reduceras till 65 dB och till drygt 70 dB vid maxvarv. Ljudnivåer över 80 dB innebär stora skaderisker, men under 70 dB upphör den risken – vilket, enligt Bobo Cab, ”således är en rimlig målnivå”.

Av Lars Erik Brandt
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094