23948sdkhjf

Bakvänt koncept framgång för teknikglada Kramers

- Vi jobbar lite annorlunda. Vi har fler maskiner än operatörer, så vi belägger operatörerna istället för maskinerna, säger Ola Kramer.
Legotillverkaren Kramers i Töreboda använder ett ovanligt men effektivt koncept för framgång i den hårt konkurrensutsatta verkstadsbranschen.



- Belägger man operatörerna istället för maskinerna betyder det givetvis att maskiner ibland står stilla. Men eftersom alla våra fem operatörer kan alla maskiner och även kan jobba med 3D-cad och 5-axligt cam, så får vi hög flexibilitet, förklarar Ola Kramer.

Konceptet har fungerat så väl att företaget under den senaste ekonomiska krisen bara tappade någon procent av omsättningen och kunde till och med nyanställa.

- Vi är inte heller nischade utan väldigt breda inom plåt, svets, skärande bearbetning, service och reparationer. Det finns alltid något att sysselsätta sig med. Många uppdrag handlar om prototyper och mindre serier. Bara en liten del av produktionen går till bilindustrin, och då handlar det främst om reservdelar till maskiner, säger Ola Kramer.

Företagets styrka är avancerad bearbetning – gärna jobb som andra verkstäder anser alltför svåra eller besvärliga.

- Vi är inte rädda att prova ny teknik och nya verktyg, så att vi ständigt kan utveckla oss och bredda tjänsteutbudet. Knepiga jobb är utmaningar och en chans att lära nytt, hitta bättre metoder och sätt att höja kvaliteten, menar Ola Kramer som berättar att han länge haft ett starkt teknikintresse.

- Vi köper hellre mer utrustning än att vi tar ut så mycket vinst som möjligt.

Så under de senaste tio åren har företaget investerat drygt 12 miljoner i nya maskiner och en utbyggnad på 750 kvm.

- Nyligen köpte vi en 4-axlig Pinnacle SV126 cnc-fräs, för att vi kände att vi behövde mer kapacitet på frässidan. Valet föll då på Pinnacle då vi har bra kontakt med leverantören Ahlsell Maskin sedan lång tid tillbaka. Också för att vi 2006 köpt en mindre modell som gått i stort sett varje dag utan några problem.

- Man får ju väldigt mycket för pengarna med en taiwanesisk maskin jämfört med många andra, och för vår del duger den gott och väl. Det går säkert att köra den dygnet runt om man vill, säger Ola Kramer.

- Dessutom ville vi ha en maskin med gejdrar och inte en med kulstyrning, för att få bättre stabilitet när vi kör tyngre bearbetning.

- Utslagsgivande var också att den fanns i lager. När vi köper nya maskiner har vi sällan tid att vänta sex månader på leverans.

Maskinparken började byggas upp rejält för 10 år sedan.

- Vi hade börjat med cnc-styrd svarvning år 2000 och fick samtidigt flera stora manuella fräsjobb där en cnc-fräs hade varit bra att ha. Från tjeckiska TOS tidigare sverigedel Tjecko-Svea fick vi tips på en begagnad bäddfräs som vi köpte.

- Det var ett verkligt lyckat köp. Maskinen har ett fullstyrt huvud som är underbar att jobba med jämfört med maskiner där huvudet måste indexeras upp. Med TOS-fräsen kan man få exakt gradtal, med indexerande huvuden finns det alltid en viss felmarginal. TOS-huvudet är dessutom mycket snabbare att jobba med och kan bearbeta fullt simultant, vilket inte är möjligt i så många bäddfräsar i dagens läge.

- Maskinen har en sjätte axel i sitt rundmatningsbord så om jag kör femaxligt kan jag vrida detaljen och fortsätta köra. Det minskar antalet uppspänningar och gör att det går att köra ”omöjliga” jobb.

- Även om maskinen har tio år på nacken så är den fortfarande modern, anser Ola Kramer.

- Jag letar på marknaden, men har svårt att hitta någon ny maskin som är bättre. En enda har jag hittat som har liknande huvud och kvalifikationer som TOS. Så rullar det på som det har gjort nu ett bra tag, utan någon ny ekonomisk kris, så kan vi tänka oss att köpa en ny TOS, även om den är lite dyrare.

I verkstaden finns även en femmeters TOS cnc-svarv

- När vi började investera så hade vi en massa manuella svarvjobb. Vi körde mycket valsar och valsstommar, och det kräver lite längre maskiner. Så när vi ändå skulle investera beslöt vi att lägga till lite pengar och få femmeterslängd på svarven. Då, för 12 år sedan, fanns inte kinesiska och taiwanesiska maskiner. Det var då främst tjeckiska och ryska maskiner som hade den storlek och längd vi ville ha. Idag finns det ju fler att välja på.

- Eftersom vi redan hade en TOS vi var nöjda med, blev det en till, en helt ny för ett par miljoner, berättar Ola Kramer.

Det är en svarv med c- axel och drivna verktyg.

- Det betyder att du kan utföra vissa operationer som inte är möjliga i många andra liknande svarvar, t ex att borra ett axiellt eller radiellt hål i en lång bit, eller göra mönster i en vals.

- Investering var lyckad för maskinen går mycket och är snabb så det räcker. Nu är den cad/cam-kopplad så att vi kan ha den till mycket mer. Egentligen är det en techin-svarv med dialogsystem och alltså ganska modern även idag.

En tredje, helt manuell TOS-svarv i verkstaden är från 90-talet, tar 700x5 000 mm och rullar fortfarande oklanderligt.

- En sådan maskin sliter man inte ut.

Fortsatta investeringar: År 2006 köpte företaget en techin-svarv och en flerop , året därpå en 4-axlig svarv, 2008 en 3-axlig svarv och 2009 en Faro mätarm.

- I huset finns redan mycket utrustning för skärande bearbetning, men om vi skulle utveckla plåtsidan, vore en 5-axlig vattenskärmaskin ett fint tillskott till maskinparken.

- Då kan man skära praktiskt taget vad som helst. Men det är en investering på ett par miljoner, och det gäller att hitta beläggning för den.

Ola Kramers teknikintresse har hela tiden drivit på företagets teknikbredd och -kompetens.

- Jag är väldigt förtjust i datorer och så 2003 förde vi in 3D cad (Solid Works) och 5 axlig cam (Edge Cam) i verkstaden. Det var ett stort projekt och krävde lång inkörningstid innan vi fick alla maskiner att samverka med simuleringen i datorerna. Men hade vi inte gjort investeringen då, hade vi antagligen inte haft bearbetningssidan kvar idag.

För cad/cam blir allt viktigare, anser han.

- Det gör jobbet så mycket enklare och snabbare jämfört med att programmera en maskin manuellt. Om man i cad- programmet beskriver detaljen och materialet behöver man aldrig köra i luften, utan bearbetar enbart där det finns material. Det skapar viktig tidsoptimering även om man bara kör en enda bit. Och det ökar konkurrenskraften.

Den nya mätarmen från Faro köptes inte in p g a kundkrav utan för verkstadens egna utveckling.

- Självklart ökar den också vår konkurrenskraft, men vi ville främst kunna göra reverse engineering på detaljer: mäta av koner, vinklar, radier och hålbilder. Det är svårt att göra utan en bra mätmaskin. Den här klarar 1,8 meter med en utlovad precision på +/- 0,02mm. Vad jag har sett är den bättre än så.

Stora serier är inget som tilltalar Kramers

- Häromdagen fick vi förfrågan på tillverkning av 153 000 detaljer. Vi vill inte ha sådana jobb, så jag tipsade istället kunden om en lämplig kollega. För massproduktion kräver ett helt annat tänk. Redan 4 000-serier, som vi gjorde för några år sedan, är stort för oss. Vanligtvis jobbar vi med serier om upp till tiostyck, men vi tackar förstås inte nej om det är en produktion som vi tycker passar oss.

- De riktigt spännande jobben är de som andra verkstäder inte vågar eller kan ta därför att detaljerna bedöms för komplicerade eller för stora.

- Och ju mer man löser knepiga tillverkningsproblem desto mer kunskap får man. Det är väldigt tillfredsställande.

En känsla som delas av företagets operatörer. Hos Kramers står en operatör inte vid en och samma maskin utan har kunskap att kunna hoppa in var som helst i produktionen.

- De är med hela vägen från att rita i 3D, programmera 5-axligt, ställa maskinen, köra den och kontrollera den färdiga detaljen.

- De får själva bestämma hur jobbet ska läggas upp och vilken maskin de vill använda – en frihet under ansvar som gör arbetet mer tillfredsställande.

Hos Kramers körs inga treskift. Arbetstiden är normalt 7- 16 med eventuell övertid då och då. Därför är automatisering inte aktuell. Istället arbetar man på att att spara tid på andra sätt.

- Med ställtider, verktyg, skärdata, programmerings- och bearbetningstider finns en del att göra. Vi försöker hålla oss långt framme i synnerhet när det gäller verktyg och skärdata för att tjäna in tid.

Under 2011 har företaget även startat ett förbättringsprojekt med lean.

Bilden ovan: Pontus Söderman kontrollerar skären i Tjeckisk TOS cad/cam-styrd cnc-fräs, 5-axlig med k-huvud och en 6e axel i rundmatningsbord med verktygsväxlare hos Kramers i Töreboda.



Av Per Bergbom

FAKTA MASKINPARK:

Några maskiner:

TOS cad/cam-styrd cnc-fräs 5-axlig med k-huvud, 6:e axel i rundmatningsbord med verktygsväxlare. Arbetsstycke: 3x1x1 m.

TOS SUA 80 numeric cad/cam-styrd cnc-svarv. Med C-axel och drivna verktyg. Arbetsstycke: diam 530 mm x 5 m

TOS SU 100 supportsvarv. Arbetsstycke: diam 700mm x 5 m

Pinnacle SV126 cad/cam-styrd cnc-fräs 4-axlig med 4:e axel i rundmatningsbord verktygsväxlare. Arbetsstycke: 1300x610x610mm spindelvarv 8 000, kylning genom spindel

Pinnacle VMC 1 000 S cad/cam-styrd 4-axlig med 4:e axel i rundmatningsbord verktygsväxlare. Arbetsstycke: 1 020x610x610mm spindelvarv 8000, kylning genom spindel

MAS Masturn 54 Arbetsstycke: diam 350mm, längd 1,5 m cad/cam-styrd

Biglia 1 200 Y 4-axlig med 4:e axel i Y. Arbetsstycke: Runt 420 x 1 220 mm cad/cam-styrd, spindelvarv 2800

Biglia 1200 M 3-axlig med 3:e axel i C. Arbetsstycke: Runt 490 x 1220 mm cad/cam-styrd, spindelvarv 2800

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.114