Pilsner i robotleden
90 000 burkar lämnar varje timme tappmaskinen hos Carlsberg i Falkenberg. För att hantera den stora mängden dryck krävs robotar, många robotar.
Vatten flödar i ansenlig mängd genom en ölbryggningsprocess och vi förväntar oss blöta golv, drypande fukt och droppande tappkranar. Men tillverkningen hos Carlsbergs bryggeri i Falkenberg är sluten- och automatiserad och vi vandrar torrskodda genom tillverkningen. Tomburkar spolas rena med steril tryckluft istället för vatten innan vätskepåfyllning i tapphallen. Golvet är torrt i tappområdet där tappmaskinen ständigt arbetar och fyller 90 000 burkar i timmen. Vattenflödet från bryggeriets egenborrade källor i Falkenberg mäts minutiöst. Vattenspillet är minimalt.
Men vattnet är optimalt!
- Vi behöver inga tillsatser. Ett bra vatten stöder processen i brygghuset och jäskällaren. För att enzymerna ska jobba bra i brygghusets groningsprocess ska vattnet ha rätt sammansättning av mineralet och salter. Det har det. Om vattnet varit annorlunda hade vi tvingats skruva mer på reglagen och ändra i receptet för att uppnå samma smak på det öl som bryggs berättar Thomas Hedman, teknisk chef och bryggexpert på Carlsberg.
I brygghuset har den krossade malten blandats med vattnet och maltrester har silats bort. Vörten har kokats med humle och en bryggd är framställd som är klar för jäsning. I jäskällaren står ett trettiotal tankar som vardera rymmer 230 000 liter vätska. Alla system är slutna för att bakterier inte ska kunna nå vörten. När jästen omvandlat allt jäsbart extrakt till kolsyra och alkohol, kan jästen tas ut och ölen flyttas över till lagerkällaren där temperaturen ligger runt 0 °C.
Lagerkällaren har en totalvolym på sju miljoner liter. Genom att kyla ölet och sedan filtrera det genom ett stavfilter, belagt med kiselgur, blir ölet klart och hållbart. Ölet kontrolleras och godkänns av kvalitetsavdelningen innan det tappas på flaska, fat eller burk.
Restprodukterna som blir kvar från processen i brygghuset har hög proteinhalt och går till kreatursföda.
– Det går till konkurrenten. Han producerar mjölk. Så långe vi får betalt är väl det okej, skrattar Thomas Hedman och nickar i riktning mot bondgårdarna.
Jästen förökar sig som under en jäsningscykel och Carlsberg får ut tre-fyra gånger mer jäst än man sätter in. Överskottet avyttras till svinföda. Kiselguret blir i sin tur jordförbättringsmedel och slutligen kan biogas utvinnas från ett förreningssteg innan det kommunala avloppsvattnet och eldas i den egna panncentralen. Motsvarande 1,7 MWh utvinns. Det täcker drygt 10 procent av energibehovet.
Laserstyrda truckar
Automationsgraden är genomgående hög i anläggningen, från den våta delen med tappmaskin, falsmaskin och bansystem, till packhusområdet och pallningen. Laserstyrda truckar rullar fram och tillbaka mellan lager, tappningshall och transferbana. Speglar i hallarna skickar laserstrålar runt hörn och truckarna sätter fart. En truck tvingas vänta på en annan som i sin tur väntar på klartecken vid pallhanteringen där något hänt. Annars är flödet optimalt. Truckarna behöver inte vila. De rullar dygnet runt sju dagar i veckan och har varit i gång sedan år 2008 då de ersatte tidigare manuella truckar. När det nya brygghuset sattes in för tre år sedan kunde även bryggningen fjärrstyras från ett gemensamt kontrollrum.
Fanucrobotar på rad
Palleteringslinjen består av åtta robotar av olika storlekar som samarbetar för att klara den totala kapaciteten från burkfyllningslinjen. En palleteringsö, med vad som kan liknas vid två parallella "ben", bildar ett palllager där efterföljande robotar staplar pallar i önskat pallformat. Varje "ben" har två robotar, Fanuc R-2000iB-100H, som placerar, vrider och vänder inkommande burkpaket så att ett fullt pallager formas enligt det begärda pallmönstret. Robotarna kan snabbt och enkelt ställas om till nya pallmönster, utan behov av mekaniska justeringar eller inställningar. Ändringen ställs om i mjukvaran och roboten är snabbt igång och arbetar efter det nya mönstret.
Fanuc 410iB/450 och Fanuc 710iC/20L tar sedan över arbetet. 410-robotarna hanterar färdiga pallager från ovanstående robotar och staplar dessa på det önskade pallformatet tills en fullhöjdspall är färdigbyggd. Robotens greppdon kan vridas och vändas för att skapa önskat pallutseende. Med hjälp av den gemensamma 710-roboten som servar båda palleteringsbenen, kan ett mellanläggsark läggas till den tomma pallen innan lagren börjar byggas, eller vid behov mellan lagren, för att öka stabiliteten hos den färdiga pallen.
Slutligen ombesörjer de laserstyrda truckarna att de färdiga pallarna transporteras och lagras i det angränsande lagret i avvaktan på vidare hantering och utskeppning till kunderna.
Ett mellanhögt automatlager ska stå klart år 2014, Automatlagret är 14 meter högt, 1 000 kvadratmeter stort, med plats för 14 000 pallar där plockrobotar projekteras. Hur det kommer att se ut är i dagsläget inte klart. Upphandlingen sätter igång strax innan sommaren.
- Vi drar full nytta av stordriftsfördelarna i anläggningen i Falkenberg. Den höga hastigheten sänker enhetskostnaderna. Det är samma tidsåtgång på en ölbryggd här som hos en mindre aktör. I tappningskolonnen som ska fylla de 90 000 burkarna är stordriftsfördelarna kanske tydligast jämfört med hos konkurrenterna, säger produktionsdirektör Joakim Dannberg.
Materialpåfyllnad är i stort det enda manuella moment som är kvar. De operatörer man ser har övervakande roller men får allt mer av specialkompetens. De tränas i att uppfatta missljud i processen och ska kunna ingripa innan något går galet och köra processen manuellt. De ska också ha känsliga näsor. Att kunna avgöra om det doftar som det ska om ölen. Det är en säkerhet om tekniken sviker.
- Tre skift arbetar måndag-fredag dygnet runt. Vid högsäsong arbetar upp till fem skift. Försäljningsveckan innan midsommar är värst. Vi vill inte gå miste midsommarpilsnern, avslutar Joakim.
Text & Foto: Mikael Hedlund
Robotarna på paletteringslinjen:
Fanuc R-2000iB-100H: Varje ben har två av dessa robotar som hanterar inkommande paket från fyllningslinjen. Robotarna placerar, vrider och vänder vid behov inkommande burkpaket så att ett fullt pallager formas enligt det begärda pallmönstret. Robotarna kan snabbt och enkelt ställas om till nya pallmönster, utan behov av mekaniska justeringar eller inställningar. Ändringen ställs om i mjukvaran och roboten är snabbt igång och arbetar efter den nya uppsättningen för pallmönstret.
Fanuc 410iB/450 och Fanuc 710iC/20L: 410-robotarna hanterar färdiga pallager från ovanstående robotar och staplar dessa på det önskade pallformatet tills en fullhöjdspall är färdigbyggd. Robotens greppdon kan vridas och vändas för att skapa önskat pallutseende. Med hjälp av den gemensamma 710-roboten som servar båda palleteringsbenen kan ett mellanläggsark tillföras den tomma pallen Innan lagren börjar byggas eller vid behov mellan lagren för att öka stabiliteten hos den färdiga pallen.
Fanuc 410iB/160: En gemensam robot hanterar de olika tompallsformat som flexibelt kan tillföras och användas av palleteringsrobotarna ovan. Denna robot fungerar som ett ”automatiskt pallmagasin” som tar emot pallstuvar av olika dimensioner, helpall, halvpall etc, från det automatiska trucksystemet. Robotens greppdon plockar ned enskilda pallar och försörjer de två palletringsbenen med tompallar av aktuell palldimension.
Om Carlsberg
Tappningen I tapphallen finns åtta tappkolonner där Carlsberg bland annat tappar dryck i returglas, på fat, Åpet och Draught Master. Den gamla Burklinjen med störst kapacitet tappar 72 000 burkar per timme.
Carlsberg äger också Ramlösa i Helsingborg som är "systeranläggning", där tappas allt vatten.
En sorteringsanläggning ligger i anslutning till tappningshallarna för 33 cl returglas. Överskott på sorterade flaskor säljs till andra bryggerier.
Lagret i Falkenberg rymmer drygt 27 000 pallar och pallhanteringen är helautomatisk med 22 laserstyrda truckar. Plockning och lastning görs manuellt. Varje dag avgår cirka 15 tågcontainers till Stockholm och norra Sverige samt cirka 15 långtradare per dag med kundplockad dryck till övriga landet – från Luleå i norr till Malmö i söder.