Tonsjö vill slippa ta i metallen
Specialisten på tung, skärande bearbetning och långhålsborrning, Bror Tonsjö AB, siktar på beröringsfri produktion. Trots djup dipp efter Lehman-vurpan satsade firman 75 miljoner kronor på modern teknik, med lysande resultat. År 2012 blir all time high.
- Så långt det är möjligt vill vi införa beröringsfri obemannad produktion. Operatörerna ska inte behöva stå och lyfta bitar, säger vd Jonny Nyberg.
- Med vår senaste produktionscell med två dubbelspindliga Okuma LT2000 fleropsvarvar för bearbetning av transmissionskomponenter, rör inte operatören en detalj förrän den är helt klar. Vi ställer in en pall, stänger dörren, ut kommer färdiga bitar.
- Svarvarna installerades förra sommaren. För att klara produktionen krävdes investering i en robotcell med två Okuma fleropsvarvar samt en mätmaskin.
Tonsjö är en ren underleverantör utan egna produkter och konstruktionsavdelning. Så har det varit från början förutom en viss konstruktion av fixturer. Kunderna är idag gräddan av svensk industri: Scania, ABB, Parker, Atlas Copco, Haldex, Volvo, SKF m fl.
Ända sedan starten har företaget haft en årlig tillväxt på 2-3 procent.
- Fast senaste lågkonjunkturen tog hårt på oss. Vi fick gå från 138 anställda till 60. men trots krisen har vi följt vår investeringsplan och investerat ca 75 miljoner kronor i automation och en mängd nya maskiner: bl a sju Okuma fleroperationsmaskiner, sex svarvar av olika märken samt fyra nya produktionsceller till både automations- och specialavdelningen.
- Vi hade både tur och skicklighet och lyckades ta nya affärer under lågkonjunkturen. Nu har dessa genererat volymer så att vi är ordentligt tillbaka på banan med 100 anställda. I år räknar vi med all time high.
Omsättningen för 2012 är beräknad till drygt 250 miljoner. Målet för nästa treårsperiod är 300 miljoner. Kapacitetstaket ligger på 350- 400 miljoner(beroende på produktmix) i den nuvarande fastigheten.
I fabriken i Kode utanför Kungälv har man separerat automatiserad högvolymproduktion från specialtillverkning med lågvolymer av prototyper, offshoreproduktion m m. Detta eftersom maskintyperna i de båda avdelningarna är annorlunda.
- Vi investerar gärna i maskiner och fler maskiner ska det bli. Helst vill vi ha projekt till dem, men det är också OK om de förbättrar verksamheten. När det är möjligt parar vi ihop maskiner i grupper om två eller tre så att en enda operatör kan sköta dem, förklarar Jonny Nyberg.
- Anledningen att vi satsat så mycket på Okuma är att servicen från Stenbergs är bra och att de genom ett långt samarbete vet vad vi vill ha, vilket är viktigt. Vi tror på att vårda inte bara relationer med kunder utan också de med leverantörer.
- Givetvis har vi utvärderat de maskiner som finns på marknaden innan köp. För vår del var pris kontra prestanda rätt. Och att använda samma styrsystem i många maskiner är ju bekvämt. Sedan spelar förstås leveranssäkerhet in. Hur snabbt kan vi få det vi vill ha?
- Men vi köper inte enbart Okuma. Exempelvis byggde vi en väldigt avancerad produktionscell för några år sedan med visionsystem och Moriseiki-maskiner från Lundvalls för axelproduktion åt Parker Hannifin. SVIA har hjälpt oss med robotinstallationerna - vi använder uteslutande ABB-robotar, säger Jonny Nyberg.
- Planer finns på att ersätta också en del av den gamla maskinparken i specialavdelningen där vi kör mycket offshore, för att bli mer kostnadseffektiva.
- Marknaden för skärande bearbetning är mogen, så för att öka volymerna måste man ta marknadsandelar från någon annan. När det gäller avancerad skärande bearbetning är det annorlunda; där finns inte så många aktörer eftersom det krävs höga kostnadsdrivande investeringar i fleraxligt och dessutom höga kunskapskrav. Många stora företag lägger ut bearbetning och avvecklar den egna, bl a Haldex och Parker som vi har som kunder.
-För produktionen åt Haldex tänkte vi i nya banor. De hade själva fräst produkten i en fleroperationsfräs, vilket tog ganska lång tid. Vi ansåg att den hellre kunde svarvas för att ge bättre produktionsekonomi. Haldex blev attraherade av vårt koncept och det vi presenterade, förklarar Jonny Nyberg.
- Tack vare våra duktiga leverantörer och vårt inhouse-kunnande har det blivit en hel del sådana snilleblixtar genom åren, som när den Mats Tonsjö, vår tidigare ägare, hängde en av två svarvar uppochner för att kunna köra båda parallellt med robot.
Specialiteten långhålsborrning köps främst av norska offshorekunder. Bland annat beställer de axlar som ska borras med hög precision.
- På grund av kravspecifikationer kan de inte använda vanliga rör i vissa applikationer. Istället skapar vi rör genom att borra ur ämnen av speciella material.
- Atlas Copco vill ha långhålsborrning för sina stora hammarkroppar. Vi använder en ejektormetod där olja under högt tryck spolar tillbaka borrspånen genom själva borret. Maxkapaciteten är 140 mm och 2 meter långt. Dessutom använder vi metoden piphålsborrning för mindre artiklar där vi borrar diameter från 4 till 20 mm.
Ända sedan företagsstarten har långhålsborrning funnits med på programmet. En ny SFT borrmaskin som köptes in 2007 för ett högproduktionsprojekt gav nya kunskaper. Därefter har det blivit fler specialmaskiner, bl a en trespindlig Mollart som kan bearbeta tre detaljer samtidigt.
- Långhålsborrning är ganska ovanligt. När vi visar upp tekniken på mässor så väcker den en hel del uppmärksamhet. I Sverige finns det bara ett par till verkstäder som sysslar med det. Och faktum är att efterfrågan ökar eftersom allt fler kunder blivit varse metodens möjligheter och fördelar.
- Under många år har Tonsjö jobbat med tunga fordon. Den marknaden står för drygt 50 % av vår produktion. Gas, olja och offshore ökar kontinuerligt. Vi satsar på mässor och nya kundgrupper, och i år räknar vi med att offshore ska ge runt 30 miljoner, berättar Jonny Nyberg.
- Satsningen inleddes 2007 genom en delegationsresa till Norge i Exportrådets regi. Vi träffade 35 kunder från södra Norge inom gas, olja och offshore och har nu gått vidare med att besöka Trondheim där vi fått tre bra kontakter. Där uppe finns i varje fall skärande bearbetning för 100-150 miljoner. Länge upp i landet tänker vi inte gå – transportkostnaderna blir för stora.
- Offshoremarknaden är inte lik någon annan, anser Jonny Nyberg.
- Att offshorekunderna börjar titta på priserna är ganska nytt. Prioriteten för dem har förut alltid varit leveransprecision och kvalitet. Det är det fortfarande men prisfrågan har nu ramlat in på tredje plats.
- Vår styrka är avancerade produkter och de då för oss nya materialen som Super Duplex, Inconel, Titan och rostfria material för offshore. Det tog oss ett par år att lära oss hur man kan ha en bra skärbarhet i de här materialen och producera kostnadseffektivt. På de här norska marknaderna har vi märkligt nog inte träffat på så värst många konkurrenter, trots att offshore är en så bra marknad.
-Vi levererar alldeles för lite på export söder ut. Därför arbetar vi på att komma in på den tyska marknaden för att hitta andra marknader än tunga fordon. Men ändå är de vi träffar under resor till norra Tyskland ofta tillverkare inom entreprenad- och jordbruksmaskiner. Det är en svår marknad men vi tror att vi ska komma in i år.
- För svenska företag står sig konkurrensmässigt bra mot tyska leverantörer, avslutar Jonny Nyberg.
Text & Foto: Per Bergbom