23948sdkhjf

Ravema fyller 100 år

Ravema fyller 100 år och har därför tagit fram en broschyr som skildrar utvecklingen. Verkstäderna har utifrån denna broschyr gjort en förkortad rapsodi av 100 års småländskt företagande.

Det var en gång en ovanligt driftig person i Burseryd i Småland. Året var 1912, det var hårda tider både i Sverige och resten av världen, men det var inget som bekymrade J A Niklasson. Han startade därför en cykelverkstad som snart blev ett verkstads- och handelsföretag som försåg regionens övriga entreprenörer med nödvändiga maskiner, maskindelar och produkter.

Snart kunde J A Niklasson flytta in till Värnamo och utveckla verksamheten under namnet Svenska Maskinaffären AB. Fortfarande fanns cyklar med i produktkatalogen, men kunderna krävde snabbare framfart. Först kom cykelmotorer och snart var det dags för bilen. Svenska Maskinaffären blev den lokala Fordhandlaren.

Fabrikör Niklasson var naturligtvis själv en av pionjärerna för ett snabbare och rörligare affärsliv. Cyklarna som J A Niklasson sålde hette passande nog ”Framåt” och kunde användas av alla, t o m resepredikanter enligt reklamen. Han sålde också en egenhändigt konstruerad cykelmotor med det förtroendefulla namnet Solid. Färdigmonterad på cykeln kostade den 150 kronor, vilket motsvarar cirka 7 000 kronor i dag.


Nya ägare

Svenska Maskinaffären växte och blomstrade. Men inte ens energi och drivkraft kan övervinna åldern, så 1944 var det dags för fabrikör Niklasson att dra sig tillbaka. Som väl var fanns det en driftig man (också han med cykelhandel som bakgrund) som såg möjligheterna i företaget och var redo att ta över verksamheten. Anton Johansson tog sig an uppgiften med både beslutsamhet och affärssinne.

En ny tid randades. Världens kartor ritades om och förutsättningarna för den svenska industrin förändrades. Anton Johansson såg möjligheterna – han omvandlade företaget till ett aktiebolag, rensade ut ålderstigna produkter ur sortimentet och såg till att företaget svarade upp mot den omgivande industrins behov under efterkrigsåren. Och han visade sig ha näsa för affärer – redan efter fyra år hade han mer än fördubblat omsättningen.

Det låg optimism i luften i hela Sverige. När övriga Europa sakta återhämtade sig från krigets fasor, snurrade den svenska industrins hjul allt snabbare. Det innebar ökad efterfrågan på de maskiner och tillbehör som Svenska Maskinaffären tillhandahöll. Företaget ökade sin omsättning år för år under hela 50-talet, och 1956 kände sig Anton Johansson mogen att ta ett viktigt steg för att vidga marknaden ytterligare. Dags för den första katalogen.

Visserligen hade man marknadsfört sitt utbud i katalogform redan från starten 1912, men tidigare kataloger hade varit av mycket enklare format. Den inbundna, tunga bok som presenterades i september 1956 var en milstolpe vars nedslag gav eko på marknaden.


Fest på Stadshotellet

Lördagen den 24 november 1962 var det extra festligt i Värnamo. Stadshotellets festsal var smyckad med vita dukar och finaste porslinet. Svenska Maskinaffären firade sina 50 första år.

Och visst fanns det all anledning att fira. Inte bara den aktningsvärda åldern, utan också det faktum att det gick bra för företaget. En ny katalog såg dagens ljus, denna gång med praktiskt omslag i den nya tidens material – plast. Vid honnörsbordet i Stadshotellet satt Anton Johansson och njöt. Kanske funderade han på hur företaget kunde växa ytterligare? Några år senare fanns ett eget plastföretag, Plamako, i koncernen. Och med köpet av välkända Göteborgsföretaget Corin & Linder blev Svenska Maskinaffären nu ett av landets ledande företag inom maskinförsäljningsbranschen. Det nya decenniet började starkt. 1971 blev Svenska Maskinaffären svensk generalagent för japanska Mazak, världens största maskintillverkare. Ett tydligt bevis på att företaget vuxit sig stort på den svenska marknaden. Men också att man tagit ytterligare ett steg framåt – fyllt med nya spännande utmaningar. Intresset från den svenska industrin var stort och Anton Johansson kunde nöjt konstatera att affärerna blomstrade. Faktiskt så mycket att lokalerna på Postgatan i Värnamo inte längre räckte till.

Mark (30 000 m2) köptes in på Margretelunds-omrrådet strax utanför Värnamo och byggandet av en ny modern anläggning tog sin början.

I mars 1977 var det stor invigningsfest i de nya lokalerna – men utan Anton i VD-rollen. Nyheterna om Värnamoföretagets framgångar hade spridit sig långt upp i finansvärlden och året innan, efter långa förhandlingar, sålde Anton Johansson sitt livsverk Svenska Maskinaffären till det stora stålhandelsföretaget Tibnor. Nu, 65 år efter den blygsamma starten i Burseryd, tillhör företaget en stor svensk koncern. En ny tid randas...


Liten kugge

Svenska Maskinaffären var nu en kugge i ett större maskineri, visserligen en liten kugge, men ack så naggande god. För under hela 80-talet fortsatte Värnamoföretaget att växa sig större och starkare, obekymrade om vad som hände i den stora koncernvärlden. Ratos sålde Tibnor men behöll Svenska Maskinaffären – varför sälja guldkalven? Däremot så började ett nytt namn så sakteliga att smyga sig in i företaget. Under det tidiga 80-talet kunde man nämligen se namnet Ravema dyka upp lite här och var i dokumenten och 1985 blev det officiellt; Svenska Maskinaffären blev Ravema. Det nya namnet verkade ge ytterligare växtkraft – anläggningen på Margretelund byggdes ut, inte bara en gång utan två, under decenniet.

Det hände mycket under 90-talets första år. Det glada 80-talet förbyttes i ett mer krisbetonat ekonomiläge. För Ravemas del inleddes decenniet med att man fick ny ägare, investmentbolaget Skåne-Gripen, men det hjälpte inte mycket när industrins hjul saktade ner över hela Sverige. Den fina Ravema-andan som gjort företaget framgångsrikt genom åren naggades i kanten, och agenturer, dotterbolag och anställda försvann längs vägen. Dags för nästa entreprenör att äntra scenen.

- För mig hade krisen i Ravema det positiva med sig att det plötsligt blev en rejäl möjlighet att förvärva ett bolag som jag länge haft mina funderingar kring, säger Bengt Liljedahl, även han en sann entreprenör. Och i likhet med alla drivkraftiga människor är sagt detsamma som gjort – 1993 förvärvade han Ravema. En tydlig ägare med ett betydligt mer långsiktigt perspektiv än ett börsberoende investmentbolag innebar att Ravema nu kunde ta nya tag. Långsiktighet, affärsutveckling och samverkan blev ledorden när det var dags att ta steget in i det nya millenniet.


Skandinavisk verksamhet

Det fanns många anledningar att fira i Värnamo under de första åren på 2000-talet. Millennieskifte för hela världen, 90-årsjubileum för Ravema och stärkta positioner på den nordiska marknaden. Starten av det norska dotterbolaget Ravema A/S följs av en finsk etablering och Ravema är nu ett skandinaviskt företag. År 2003 valde dessutom den tyska verktygsjätten Hoffmann Group ut Ravema som sin partner i Norden. Nu är man inte bara ledande på maskiner för tillverkningsindustrin – man får också tillgång till Hoffmanns hela sortiment av kvalitetsverktyg. Över 50 000 olika verktyg kompletterar nu det breda maskinutbudet.

Idag är Ravema en vital del inom Liljedahl Machine Tools som ingår i Liljedahl Group, en internationell finansiellt stark industri- och handelskoncern. Resan som började på cykel i Burseryd i mörkaste Småland för 100 år sedan rullar på i allt snabbare takt.

Ravemas årsomsättning är idag cirka 600 MSEK och företaget har cirka 130 medarbetare. Det hade nog J A Niklasson och Anton Johansson aldrig kunnat drömma om. Namnet Ravema är välkänt och aktat i branschen – vilket bevisar att småländsk entreprenörsanda och omsorg om kunden är ett recept som fungerar i hundra år. Minst.

Av Peter Bergqvist


Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063