Luleå tekniska universitet ska leda miljardprojekt
En viktig utmaning för de 80-tal europeiska parter som deltar i projektet som heter Arrowhead, är att utveckla intelligenta kullager i järnvägsvagnar så att de effektivt mäter sin egen hållbarhet och varnar inte bara lokföraren och Trafikverket utan även leverantörerna av nya kullager - innan hjulen på vagnarna går sönder. På så sätt kan kostsamma tågstopp förhindras.
Projektet är tänkt att starta år 2013 och ska pågå i fyra år- och budgeten är stor, närmare på en miljard kronor, eller 100 miljoner Euro, vilket gör projektet till det största forskningsprojektet inom sitt område i Europa.
I projektet Arrowhead som leds av LTU deltar bland andra ledande europeiska leverantörer av automationslösningar och betydelsefulla processindustrier som Siemens, Schneider, Metso och Honeywell.
– Det är mycket betydelsefullt att LTU får ta ledningen för vad som är ett av Europas största forsknings- och innovationsprojekt, säger Professor Jerker Delsing, vid Luleå tekniska universitet som utsetts till ledande koordinator av projektet.