23948sdkhjf

Henkel visade bredden

Fogningsteknik deltog under en av Henkels egna teknikdagar i Training Partners lokaler i närheten av Arlanda. Där hade företaget byggt upp olika demostationer riktade mot olika marknadssegment.
Henkel har starka varumärken som Loctite, Teroson och Plastic Padding i portföljen.
Varumärken som man nu ska marknadsföra hårdare. I fortsättningen är det ingen som ska behöva fundera över om Plastic Padding är ett svenskt eller amerikanskt varumärke?
Micael Forsberg är Henkels nytillträdde försäljningschef för bileftermarknaden i Norden och han ser det nya samarbetet med KGK som en möjlighet att få tillgång till KGKs fina säljkanaler.

Gott rykte
– Våra leverantörer får nu tillgång till KG Knutssons försäljare plus våra egna. Samarbetet handlar mycket om en distributionslösning med lager och snabba leveranser där KGK är en stark aktör med gott rykte, säger Micael Forsberg
Även Jonas Westerlind, produktansvarig för olja- och kemi hos KGK, är nöjd med samarbetet.
– Vi försöker hela tiden bredda våra kontaktytor och dansa på allas bröllop. Nu har vi tagit över distributionen av Henkels produkter, våra säljare är utbildade och vi hoppas självklart att samarbetet faller väl ut, säger Jonas Westerlind.

Rutlim
Visningen av Henkels rutlimmer var en station som drog mycket publik. Här visade Henkels tyska fogningsexpert Hermann J. Schwarze vad som händer med en ruta som inte har monterats enligt anvisningarna. Ett filmklipp som gav upphov till flera frågor bland åskadarna. Till sin hjälp hade Hermann J. Schwarze kollegorna och Henkels säljare Per Borg och Per-Åke Rydborg som åker runt i landet och utbildar kunder i glasbyte och nya produkter.
– Det blir allt mer krävande att byta en ruta tekniskt och produkterna blir alltmer märkesspecifika, men vi ser skräckexempel på serviceverkstäder som vintertid kör ut bilen på gården efter att monteringen är klar. Det finns inte ett rutlim som härdar i minusgrader och skulle kunden krocka lossnar rutan när krockkudden löser ut, förklarar Per-Åke Rydborg.
Utöver rutlimmer visades även olika typer av tätningsmedel upp. Till exempel nya Terostat 9120 SuperFast, en falsförseglare vid karosserireparationer som har mycket god vidhäftning utan primer.

Plåtskarvar
– Moderna bilkarosser innehåller en mängd plåtskarvar som måste tätas på nytt efter reparation. Med nya Terostat 9120 Superfast, i kombination med vårt breddmunstycke, går arbetet snabbare och tätningarna ser fabriksgjorda ut. Det har inte varit möjligt förrän nu att kopiera utseendet på fogar som görs av robotar men våra experter har utvecklat ett särskilt munstycke för vår nya fogmassa tillsammans med vår luftpistol. Närmare OEM går det inte att komma, avslutar Hermann J.Schwarze.
Text och foto Peter Bergqvist

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063