Renare och grönare Transit
Den legendariska modellen Ford Transit är i sin nyaste version renare, grönare och rimligare att äga.
Nya Ford Transit finns i effektutförande från 100 hk till 155 hk med vridmoment från 310 Nm till 385 Nm, med sexväxlade växellådor och robustare kopplingspedaler som ger bättre köregenskaper.
Det är även premiär för smart teknologi på nya Transit i form av regenerativ batteriladdning och avancerad batteristyrning.
Det finns nytt ECO-pack tillgängligt för hela modellserien, med Auto Start/Stopp och justerbar hastighetsbegränsare för optimal bränsleekonomi.
Två nya Transit ECOnetic-versioner lanseras, med ytterligare valmöjlighet mellan kort och och lång hjulbas, samt koldioxidnivåer ner på 173 g/km – en förbättring på upp till 8,5 procent i utsläpp jämfört med den ursprungliga versionen av Transit ECOnetic.
Ford utvidgar för nya Transit serviceintervallerna till 50 000 km eller två år.
Fords nya Transit 2012-modeller signalerar ankomsten av den hittills mest energiekonomiska, slitstarka och tekniskt avancerade utgåvan av denna legendariska transportbil.
De nya Transit 2012-modellerna släpps till försäljning i hela Europa före nyår i år, med mycket god drivtsekonomi och låga koldioxidutsläpp, plus – för första gången – förlängda serviceintervaller.
Med en konstruktion som går ut på att bekämpa driftskostnaderna, kommer Transit 2012 med en helt ny familj av 2,2 liters Duratorq TDCi-dieselmotorer, som använder mindre bränsle, men samtidigt har bättre effekt och vridmoment (upp till 385 Nm på bakhjulsdrivna modeller). Allt detta bidrar till bättre köregenskaper under alla förhållanden.
- Med den nya Ford Transit 2012 försäkrar vi oss om att Transit-serien blir ett förstahandsval bland nyttofordonskunder i Europa och resten av världen, säger Stephen Odell, styrelseordförande och högste chef för Ford of Europe. Efter mer än 45 års produktion, och mer än 6,3 miljoner sålda transportbilar, är Transit fortfarande synonymt med ett kundfokuserat, pålitligt och kostnadseffektivt nyttofordon. Med den senaste utvecklingen säkrar vi att Transit försvarar och förädlar sitt hävdvunna försprång.
För kunder med fordonsflotter som söker det främsta inom effektiva transportlösningar erbjuder Ford två ECOnetic-Transit, bland annat – för första gången – en version med långt axelavstånd och halvhögt tak. Både korta och långa modeller levereras med ledande ”gröna” teknologier som Auto Start/Stopp, smart regenerativ laddning och Fords avancerade batteristyrningssystem.
Som ett resultat av detta använder modellen med kort axelavstånd 8,5 procent mindre bränsle än originalversionen av ECOnetic, och kan klara sig med en bränsleförbrukning på 6,55 l/100 km när den är utrustad med alternativ hastighetsbegränsare. Då hålls det genomsnittliga koldioxidutsläppet i NEDDC-cykeln nere på 173 g/km. Vid ett kilometeruttag på 150 000 kilometer utgör detta en besparing på 909 liter bränsle jämfört med föregångaren.
- Det framgår tydligt av vår dialog med kunderna att bränsleekonomi och totala ägarkostnader blir allt viktigare, säger Christine Lund, ledande programingenjör för Ford Transit. Det faktum att vi kan leverera klassledande lösningar tillsammans med längre serviceintervaller är en väsentlig fördel. För första gången lanserar vi 12 års rostskyddsgaranti för Transit för att ge kunderna ytterligare trygghet. När man sammanräknar detta med besparingarna som operatörerna får av längre serviceintervaller och lägre bränslekostnader, menar vi att den nya Ford Transit utgör ett oslagbart erbjudande.
Fords nya 2,2 liters Duratorq TDCi ersätter de befintliga 2,2- och 2,4 liters Transit-motorerna, och är en produkt av fabrikatets globala ONE Ford-produktionsfilosofi.
Motorerna tillverkas vid Fords motorfabrik i Dagenham i England, samt vid Ford-Otosan-anläggningen i Turkiet. De nya dieselmotorerna levereras till framhjuls-, bakhjuls- och fyrhjulsdrivna Transit-varianter, och levereras i att noga utvalt utförande för varje operatörsbehov.
De nya framhjulsdrivna Transit-modellerna levereras med 100, 125 eller 140 hk, medan den bakhjulsdrivna varianten också har en motor på 155 hk som det kraftfullaste alternativet. Ännu mer övertygande är vridmomentet, där 100 hk-motorn levererar 310 Nm, medan 155 hk-motorn för den bakhjulsdrivna versionen har ett vridmoment på hela 385 Nm med överlägsen dragkraft.
För att ta nästa steg när det gäller hållbara transporter tillgängliga för operatörer, erbjuder Ford även ett ECO-Pack för 2012 års Ford Transit. Denna variant omfattar urkopplingsbar Auto Start/Stopp och 110 km/h fartbegränsarfunktion.
Auto Start/Stopp slår automatiskt av motorn när bilen går på tomgång med kopplingen urkopplad och växellådan i friläge, till exempel vid rött ljus. Motorn startar direkt när föraren återupptar körningen, man sparar bränsle så länge bilen står still. Tester har visat att bränslebesparingar på upptill fyra procent kan uppnås genom detta.
För att fullt ut dra fördel av den extra kraften och vridmomentet i de nya motorerna, är samtliga 2012 års modeller av Ford Transit utrustade med sexväxlade växellådor som standard, med förbättrad synkronisering och längre totalutväxling.
Den nya sexväxlade växellådan som levereras med framhjulsdrivna Transit-versioner har likheter med den manuella växellådan som används i Fords personbilsmodell Mondeo, och detta märks vid växelskifte.
2012 års Ford Transit är konstruerad för att klara många års pålitlig livslängd, oavsett hur tuffa driftsförhållandena är. Ford utvidgar nu rostskyddsgarantin från åtta till tolv år på nya Transit, vilket innebär att underredsskyddet ökas rejält. . Detta medför att 2012 års modeller av Transit ska ha extra zinkgalvanisering på insteget, framtill, på sidorna, på tvärbalkar, i bakre hjulhus och på andra komponenter i underredet.
Ägarkostnaderna för nya Transit reduceras kraftigt genom utvidgade serviceintervaller. Nya Transit 2012 erbjuder serviceintervaller på upptill 50 000 km eller två år.
Ford Transit är välkänd för sin anpassningsförmåga, och den nya modellen bevarar den legendariska flexibiliteten som kunderna har lärt sig att förvänta. 2012 års upplaga av Ford Transit är det enda transportfordonet på marknaden som erbjuder framhjulsdrift, bakhjulsdrift och fyrhjulsdrift på samtliga modeller från samma plattform.
Den omfattande Transit-serien – som omfattar varianterna lättlastare, kombi, Tourneo, buss, SingleCab och DoubleCab – ger kunderna möjlighet att välja exakt det fordon som täcker deras behov.
Utvändigt är 2012-års upplaga av Transit lätt identifierbar med en ny silverfärgad grill, och med nya blåfärgade siffror på GVM-märket som visar effektutförande. Precis som tidigare kommer kunderna att kunna välja mellan en av fem specifikationsnivåer – Transit, Transi ECOnetic, Transit Trend, Transit Limited eller Transit SportVan. Samtliga 2012 års modeller kommer att vara tillgängliga i en av tre nya utvändiga lackfäger – Dark, Micastone, Mars Red och Midnight Sky.