23948sdkhjf

Bra affärer för Atlet

Nu äger japanska staten en majoritet av Atlet. Detta har bl.a fört med sig ökad budget för att utveckla truckprogrammet snabbare. Plus förstås att japanska marknaden är öppen för Göteborgsföretaget.
Det rör sig snabbt runt Atlet. 2007 när Atlet var på väg att fylla 50 såldes det till Nissan Forklift Europe, ett dotterbolag till Nissan Motor Company. Men nu har Nissans och Hitachis truckbolag TCM slagits samman till Unicarrier där Nissan och Hitachi är minoritetsägare och japanska staten via en fond (INCJ. Innovation Network Corp. Japan) är majoritetsägare.

- Detta är bara positivt för oss. Vi kan nu satsa max på att ta fram flera nya truckmodeller och växa på den Europeiska marknaden. Även om vi redan idag har riktigt bra maskiner ger detta oss en chans att bli världsledande på modeller där vi inte redan är det, säger Joakim Krona, försäljningschef på Atlet Sweden.

Vi träffar honom bland ett antal gula Atlet-truckar men den färgen gäller inte överallt.

- Nej, en del av vår tillverkning lackas grå och förses med Nissans logo. Atlets truckar säljs framförallt via egna säljkanaler men även via Nissans återförsäljare. De senare säljs under Nissans varumärke. Inklusive Japan där de svensktillverkade truckarna vinner andelar.

Att japanska staten har pumpat in pengar i Atlet har medfört att Atlet-truckarna ökat sin marknadsandel i samtliga 43 länder där de finns, antingen som egna säljbolag eller via distributörer.

- Speciellt inom segmentet skjutstativtruckar har vi noterat framgångar det senaste året, säger Joakim Krona,

Fakta

Atlets historia

Atlets historia började år 1958 när Knut Jacobsson började utveckla och tillverka truckar i sitt hem i centrala Göteborg. Från början kallades företaget Elitmaskiner och tillverkade bara handtruckar för inomhusanvändning.

Under dessa tidiga år dominerades marknaden av handstaplare och skjutstativtruckar. Knut Jacobsson uppfann ståstaplaren. Den gav en lyftkapacitet som var jämförbar med skjutstativtruckens, men kunde användas i smalare gångar tack vare de patenterade sidostabilisatorerna. År 1966 bytte företaget namn till Atlet.

Mellan 1988 och 1994 samarbetade Atlet med doktorer och yrkesterapeuter i ett forskningsprojekt, något som ledde till Tergo, en skjutstativtruck med nyskapande ergonomiska lösningar som miniratten och det flytande armstödet. Allt sedan dess har ergonomi varit en fortsatt viktig faktor för Atlet.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063