23948sdkhjf

Kineser på jakt efter mästerskap

Sandholm Associates AB har sedan många år en ”kinesisk koppling” via grundaren Lennart Sandholms många utbildningar i Kina och att hans bok ”Kvalitetsstyrning med totalkvalitet” är översatt till mandarin.
Sandholm har en associerad konsultfirma i Kina som heter Berkeley/Henderson med kontor i Peking och Shanghai. Deras VD, Chong Boon How, och undertecknad, reste i början av oktober 2012 på en form av benchmarkingresa med företagsledningarna från två företag: Yu Yue Home Textile Company och Guan Hua Stainless Steel Products Company .

Båda företagen är stora leverantörer till IKEA som idag köper in nära 25 % av sina produkter från Kina.

Vi hade lagt upp ett mycket ambitiöst program där vi skulle besöka 10 företag på fem dagar och ta oss från Stockholm till Göteborg i en liten buss.

Benchmarking… ja, kanske snarare tio korta men intensiva studiebesök som tillsammans kom att bilda ett intressant mönster. Inget övertygar ju så starkt som att se saker med egna ögon. I texten nedan har jag försökt ”låna” kinesernas ögon för att beskriva vad de såg.

Uppläggningen innebar ett minimum av sight-seeing, svensk kultur och shopping, men vi hann i alla fall studera det svenska kvalitetsmisslyckandet regalskeppet Wasa och äta lunch på ett ännu flytande skärgårdsfartyg där solen behagade visa sig en solig söndag.

Tio företag

De företag vi kom att besöka var – i tur och ordning:

Coca-Cola i Jordbro (drycker)
IKEA i Kungens Kurva (möbler m m)
GKN Driveline i Köping (fyrhjulsdrift)
Emhart Glass i Örebro (flasktillverkningsmaskiner)
Volvo Construction Equipment i Eskilstuna (entreprenadmaskiner)
Ericsson i Katrineholm (nätverk för mobil kommunikation)
Holms Industrier i Motala (snöplogar & sandspridare)
BT Products i Mjölby (transporttruckar)
Volvo Cars i Torslanda (personbilar)
SKF i Göteborg (rullningslager)

Några ledstjärnor för resan var att spana efter goda exempel på Lean- och förbättringsarbete. Deltagarna hade genomgått utbildningar motsvarande delar av Sandholms kvalitetschefs- och leanledarprogram.

Vi hade med oss checklistor för Leanrevision och fördelade ibland bevakningsuppgifter mellan oss. Chong och jag uppmanade deltagarna att försöka fånga företagskulturerna trots att deltagarna talade mycket lite engelska. Kollegorna Chong och Yuting Köhler Chou agerade översättare.

Trots språkbarriären förstod jag att våra kinesiska gäster var mycket observanta och reflekterande. Varje kväll – ofta i samband med en överdådig kinesisk middag – gick vi igenom dagens intryck.

Vad såg kineserna?

Vad såg de och vad skulle de vilja ta med sig hem? Här följer några saker som gjorde intryck på kineserna.

Daglig styrning och mätning

Visualisering, daglig styrning, mätning och analys var ett av de arbetssätt som gjorde starkast intryck. Vi såg monitorer i taket som användes till nulägesrapportering och rullande whiteboards som användes till daglig styrning, datainsamling, analys, problemlösning och faktabaserade beslut.

På BT Products i Mjölby kunde se mängder av exempel på mätningar och också lyssna till en engagerad diskussion av en grupp som skulle fatta ett beslut.

- Sådan här daglig styrning måste vara ett mäktigt managementverktyg som vi bara måste genomföra hemma, sade en av kineserna.

Han reflekterade kring att detta arbetssätt ju också innebär ledning, delaktighet, problemlösning, uppföljning, kreativitet, korta disciplinerade möten, ja, det mesta som har med verksamhetsutveckling att göra.

Mångkunnighet och kompetensutveckling

På många tavlor kunde vi se olika former av matris- eller spindeldiagram som beskrev de ofta mycket stora satsningarna på kompetensutveckling och på medarbetarnas mångkunnighet och flexibilitet.

Under kvällsdiskussionerna berättade flera deltagare att den enorma mängden av billig arbetskraft som finns nästan överallt i Kina, kan leda till slöseri, monotona jobb och för stor personalomsättning. Och att det ibland innebär lite status att vara ett stort företag med många anställda – men som kanske inte alltid arbetar så effektivt.

Några av de tio företagen som gjorde lite extra intryck var Coca-Cola som systematiskt utvecklar medarbetares kompetens och mångkunnighet och också SKF där internutbildningen sträckte sig ända upp till och med högskolenivå.

Företagskulturer

Arbetsklimatet, öppenheten, jämlikheten och även jämställdheten noterades. Hälsningarna, den glada jargongen och skämten skapar en avspänd atmosfär. Våra vandringar på produktionsgolven leddes ofta av kvinnor, kunniga och kompetenta.

Små episoder, som att högste chefen kommer gående över verkstadsgolvet från ett möte med en halv tårta i händerna, registreras och kommenteras av deltagarna som sannolikt är vana vid en mer hierarkisk företagskultur.

Alla tio företag var medvetna om sin historia och berättade gärna om den. Och de svenska ”fikarasternas” betydelse framstod klart…

Ledarskap och delaktighet

Vi såg många exempel på engagerat ledarskap, vilket självklart är nyckeln till hög delaktighet. Ericsson i Katrineholm exemplifierade ett stort företag och Holms Industrier i Motala ett mindre. Båda arbetar framgångsrikt med Lean.

- Vi är dåliga på att lyssna till medarbetarna och att ta tillvara deras kompetens, sade en av de kinesiska cheferna. Och jag beundrar modet och uthålligheten hos t.ex. Wiggo Ericsson på Holms och Hans Nilsson på Ericsson att dra in alla medarbetarna i att omvandla organisationerna i Leanriktning.

Alla tio företag hade introducerat några verktyg för problemlösning, alltifrån enkla varianter av PDCA, Fem Varför? och fiskbensdiagram till Sex Sigma med DMAIC:n och statistiska verktyg.

- Det här måste vi ju också göra. Vi ska ha ett gemensamt språk och några gemensamma metoder för problemlösning, uttryckte en av de kinesiska cheferna. De tyckte också att det kändes rätt att inte uppmuntra förslags- och idéverksamhet med penningbelöningar utan snarare stimulera detta genom att ge uppmärksamhet och genomföra goda idéer snabbt.

Kundorientering

Kundorienteringen och förståelsen av kundbehoven var ett annat fokusområde för gruppen och att gå från kreativ idé till såld produkt. Och snabba, effektiva processer som möjliggör detta.

Båda företagen är leverantörer till IKEA och kunde i Kungens Kurva stolt visa på tyger och köksredskap som kom från deras fabriker.

De fick också tillfälle att diskutera och ge synpunkter på inköpsprocessen och hur den kan utvecklas.

- Vi är bra på tillverkning, men vi måste bli bättre på hela kedjan från produktutveckling, marknadsföring till försäljning!

Här anar man en viss frustration över att tvingas fungera som världens stora fabrik men att behöva importera kreativitet och design.

Miljöansvar

Miljömedvetenhet, säkerhet i arbetsmiljön och socialt ansvarstagande släpar efter i Kina.

Vi upplevde en mängd exempel på att nu tar svenska företag dessa frågor på fullt allvar: skyddsskor på oss besökare, återvinning av förbrukat material, långsiktigt hållbarhetstänkande, ansvar för samhället i stort och även för lokalsamhället som man verkar i.

Ett anekdotiskt exempel: Coca-Colas anläggning i Jordbro, som är den näst största arbetsgivaren i Haninge kommun, ligger inte i de allra rikaste delarna av Stockholm och har medarbetare från ett stort antal länder i världen. Nu vrider man om undergivna attityder så att det kommer att heta: ”producerad med stolthet i Jordbro.”

De höga procentsatserna på återvinning från praktiskt taget alla tio besökta företag imponerade på kineserna.

Strategi och Lean

Deltagarna blev också imponerade av målmedvetenheten och delaktigheten i företagens strategi. Vi såg exempel på målnedbrytning från övergripande strategisk nivå ned till individnivå och med noggrann uppföljning och feedback från chefer.

Jag fick en känsla av att detta överraskade våra gäster något; detta är frågor som bara engagerar toppcheferna i Kina.

Kollegan Chong berättade att de två företagen inte kommit så långt vad gäller Lean. Men de tio svenska företagen hade väckt tankar och inspiration. Så ville t.ex. VD för textilfabriken nu införa ett dragande system.

Den förenklade blankett jag utformat för ”Leanrevision”, och som översatts till kinesiska, användes inte konsekvent hela tiden, men kom att fungera som en mental checklista för vad Lean innebär.

Fem S var ett bekant begrepp och ibland kunde deltagarna tycka att ”där kunde väl Fem S förbättra ändå!” och ibland blev de mycket imponerade, som t.ex. på GKN Driveline.

Ålderdom och förnyelse

Många av de företag vi besökte är relativt åldersstigna, men de har klarat av förnyelse av både produkter och processer att ta fram dem.

- Ni har många gamla företag. Men dessa har verkligen hängt med i utvecklingen, var en vanlig kommentar.

Det är lätt att bli hemmablind. Och kanske också lätt att bli dyster över nuvarande konjunktur med varsel och låg efterfrågan. Ock också en fortsatt trend att allt mer tillverkning flyttas till t.ex. just Kina.

- Nej, det är inte bra timing för ett kinesiskt studiebesök just nu. Vi har släckt lampan i monteringshallen efter att ha flyttat sista delen till Kina, som ett av företagen som vi ringde i planeringsfasen uttryckte det.

Men svenska företag har fortfarande en massa styrkor och potentialer att ta vara på. Ett av många sätt kan vara att intensivt lyssna till ett antal besökares frågor och synpunkter.



Faktaruta

Yu Yue Home Textile Company finns i staden Bingzhou i Shandongprovinsen. Det har 3500 anställda och är vertikalt integrerat med produktion av alltifrån tråd, vävning (100 Toyota-vävmaskiner), färgning, textiltryck och sömnad. Man producerar gardiner, möbeltyger och sängkläder. Intäkter: ca 270 miljoner US-dollar 2011.


Guan Hua Stainless Steel Products Company finns i Shanghai. Tillhör de tre största producenterna av köksprodukter. Har en integrerad process från plåt till montering av färdiga produkter. Har ca 1200 anställda och intäkterna låg 2011 på ca 70 miljoner US-dollar.

Av Sven Jirby som är Konsult på Sandholm Associates AB och rådgivare på FörbättringsForum
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062