23948sdkhjf

KBM satsar på bred front

Sedan sammanslagningen med Låssby Mekaniska har Kvillebäckens Mekaniska Verkstad, KBM satsat hårt på att skapa en ny organisation, förnya maskinparken, höja kvaliteten och bredda tjänsteutbudet.
KBM vill sticka ut i verkstadsindustrin genom att ha stor bredd.

- Kombinationen stansmaskin, stångautomater, f leropar, stycksvarvar, svetsning, montering och packavdelning är inte så vanlig hos verkstäder, menar Jonas Hellström, en av de två nya ägarna.

- Vi ska kunna ta ett projekt och göra tunnplåten själva, göra masstillverkning av bussningar, skruvar eller vad det kan vara, fräsa något avancerat och svetsa ihop ett stativ.

- Det har hänt mycket sedan vi tog över företaget 2011. Det har varit en tuff resa med täta ägarbyten och sammanslagning av de två företagen. Men nu ökar omsättningen stadigt över hela bredden. Vi känner att vi är redo att kunna leverera och att värva nya kunder. Förra året kunde man öka personalstyrkan från 13 till 21 man samtidigt som verkstaden rensades ut på bland annat åtta styrda, äldre maskiner. Nya köptes in och från Låssby Mekaniska överfördes två nästan nya fleropar: en Feeler och en Dugard plus Hyundai Hit 20i och Challenger svarvar.

Bara större

Under förra året investerade de nya ägarna enbart i större maskiner för runt två miljoner kronor.

- Just i dagarna har vi köpt en Hyundai Wia-f400 och en Dahlih mcv-1700 fleropfräs från Licron. En med 800 mm på x-axeln, den andra med 1 700 mm. De ersätter en äldre portalfräs med 1,5 meters rörelse.

- Vi bestämde oss för att ta Dahlih:n med en fjärde axel för att kunna göra jobb färdiga i samma uppspänning. Så det har blivit en total investering på ett par miljoner kronor, berättar Jonas Hellström.

- En större fräs är nödvändig när vi t ex kör stora detaljer till lastbilstrailrar, vilket kräver stora, stabila maskiner. Hyundaien har redan tagits i drift och Dahlihmaskinen ska levereras till sommaren. I automathallen finns redan sju rena stångautomater plus tre för plockbitar, varav en med kortstångsmagasin.

En Citizen längdsvarv, köpt i somras, har flyttats in.

- I den hallen får vi rejäl kapacitet att fylla upp, så där behövs inga nyinvesteringar på ett tag.

Begagnad stans

Till plåtavdelningen köptes en begagnad Trumf Trumatic stansmaskin i februari 2012.

- Det var en helrätt satsning eftersom den dragit med sig en hel del nya jobb. Den visade sig vara så effektiv att vi funderar på att byta ut den mot en ny, men då en större kombimaskin som har plåtladdning, rensning och laserskärning. Ett alternativ vore att istället köpa en laser som står bredvid stansen.

- Men vi har plats- och operatörsbrist så förmodligen blir det en kombimaskin som då istället får rulla några fler timmar per dag, säger Jonas Hellström. Idag köper KBM in bland annat laserskurna ämnen. Men målet är att klara så mycket som möjligt i det egna huset.

- När vi får en förfrågan från Tyskland på att ta fram ett par tusen verktyg kan det ingå laserskurna detaljer. Vi förväntas

svara inom tre dagar. Som det är nu tvingas vi först gå ut och fråga våra underleverantörer, som måste räkna på priset innan vi kan göra det.

- Det är mycket svårt att klara ett sådant förfarande på kort tid. Tyskarna kräver snabba svar om det ska bli affär. Vi är inte vana vid det tempot i Sverige, så det är svårt att hitta underleverantörer som reagerar så kvickt.

- Men har vi själva den utrustningen som behövs i egna huset, har vi en bättre chans att ta hem sådan order, menar Jonas Hellström.

Svetsavdelningen klarar både tig och mig i stål, rostfritt och aluminium. Mätrummets utrustningen anser Jonas Hellström

vara tillräcklig.

- Behövs mer extrem precision kan vi köpa in den tjänsten. Operatörsbrist är ett problem.

- Men genom att jag ingått i Teknikhögskolans ledningsgrupp, så har den den praktiska cnc-utbildningen skett här på KBM fram tills nu. Flera av eleverna har sedan velat stanna kvar.

Automatisera mera

Ökad automation är ett mål för 2013.

- Vi har inte de volymerna nu, men långa serier är inte fel eftersom bl a våra stångautomater är byggda för att gå kontinuerligt.

- Å andra sidan är det mest småserier och styckbitar kunderna efterfrågar – en svarvdetalj, en fräsdetalj, en plåtdetalj – detaljer som kunderna måste ha snabbt och som det inte lönar sig att lägga ut för produktion i Baltikum eller Asien. Därför tror jag att många kunder börjar dra öronen åt sig och åter börjar lägga ut mera jobb på hemmamarknaden. Det segmentet går att växa på, menar Jonas Hellström. Kunderna finns i de flesta fall i Västra Götalandsregionen med största kund Volvo som man tillverkar serviceverktyg åt.

- Sedan har vi hela bredden ner till små enmansbolag. Några kunder finns i Norge och andra spridda ute i världen via grossister för spolmunstyckena som har en stabil kundkrets.

- Det finns gott om konkurrens när det gäller spolmunstycken, men våra håller högst kvalitet eftersom de tillverkas i svarvad mässing och klarar tuffa tag. De tål t ex att köras över med en lastbil. Konkurrenterna gör sina av plast.

- Vi har varit väldigt anonyma under uppbyggnaden av företaget fram tills nu, men det ska ändras. Vi är breda och har valt att inte lägga oss i någon särskild nisch. Vi vill ha många ägg i korgen: kunderna ska finnas i spridda branscher för att vi inte ska bli helt uppbundna av t ex fordonsindustrin. Och nu går vi in i slutfasen för att certifiera oss för 9001 och 14001.

- Vårt långsiktiga mål är att vara en totalleverantör.

Av Per Bergbom

Fakta

KBM, Kvillebäckens Mekaniska Verkstad är ett legotillverkande företag med ett brett tillverkningsområde. En stor del av leveranserna går till fordonsindustrin med specialverktyg för serviceverkstäder som en specialitet. Instrumenttillverkningen är också en stor del. Företaget har lång erfarenhet av tillverkning och montering av hydraulikkomponenter: nipplar, kopplingsblock, hylsor, adaptrar m m.

Historia

KBM startade 1944 som Kvillebäckens Mekaniska av bl a Bröderna Ullnert i en fd slakteributik i Lundby på Hisingen och
erbjöd allmänna verkstadstjänster. Under 50-talet fick man uppdrag av Volvo för att åtgärda felaktigt produktionsmaterial. En del av personalen stationerades därför inne på Volvo. Under 60-talet flyttades verksamheten till nuvarande plats i Torslanda – fortfarande med mycket jobb för Volvo. Av personalstyrkan på 15 man arbetade ca häften inne på Volvo. Den första nc-svarven köptes in 1971 och verksamheten hade ett kraftigt uppsving långt in på 80-talet.

1985 köptes en första nc-fräs. Samma år tog KBM över MecaBo:s konkursbo där tillverkning av högkvalitativa vattenmunstycken för högtrycksspolning ingick. I samband med övertaget började KBM med kurvstyrda maskiner automatsvarva pneumatik- och munstyckskopplingsdelar i mycket stora serier.

1990 förvärvades tvåmannaföretaget Fred Nordbergs Mekaniska. En Mazaksvarv och en fräs följde med. KBM hade nu växt till att sysselsätta 35 anställda. I automaterna kördes tvåskift. Uppdragen för Volvo Personvagnar minskade emellertid kraftigt 1995. I april 2011 togs KBM över av Jonas Hellström och Per-Olof Almqvist som drivit torslandaföretaget Låssby Mekaniska. Ett företag som sysslat med konstruktion, fräsning, svarvning samt svetsning och specialiserat sig på prototyper och enstyckstillverkning. Efter sammanslagningen är nu all produktion förlagd till KBM:s lokaler. KBM tillverkar fortfarande uppåt 6 000 spolmunstycken per år. Från början avsedda främst för fartyg, men används idag även för renspolning i en mängd olika branscher.

Maskinpark

Svarvavdelning Gildemeister MF 65 , sub-spindel, drivna verktyg, 3 meters magasin 2st Mazak Quick Slant, dubbla revolvrar, dubbdocka 1st Hyundai Hit-20M, drivna verktyg, dubbdocka 1st Microcut challanger BNC 1860, dubbdocka, stödlager 1st Okuma LT10-M, motspindel, dubbla revolvrar, drivna verktyg, 3 meters magasin 2st Gildemeister GAC-65, 8 styrda axlar, drivna verktyg, bakbearbetning, 4,2 meters magasin 1st Traub TNM 28, 6 styrda axlar, drivna verktyg, Bakbearbetning, 4,2 meters magasin 1st Citizen M32V längdsvarv, 8 styrda axlar, 3 verktyg i ingrepp samtidigt, 3 meters magasin 1st manuella svarvar 3st.

Fräsavdelning

Bridgeport VMC 560, 1st Bridgeport APC600, 2st bord 1st Eagle-Dugard 1st Feeler QM32 Sapc , 2st bord 1st Hyundai Wia F400 1st Manuell fräs 1st Plåtavdelning Kantpressar: Promecam RG 300-100 1st Ursviken EKP-Optima 64 1st Svetsaggregat >5st Smålandstenar excenterpress FPFV-5 1st Hydraulpress EP75 1st Gradsax: Jelsingrad HST-3100/6.3 1st Stansmaskin: Trumpf Trumatic 260 Rotation 1st Sågar: Kasto SSB 260 VA 1st Shark 332 CNC FE 1st Bomar ergonomic 275.230 DG 1st
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.054