23948sdkhjf

Limmat tåg

Åke Dolk är tillbaka med sina svar på limfrågor. Som huruvida det är sant att ett av tunnelbanetågen som rullar på spåren i Stockholm är helt limmat.


En läsare frågar:

Det påstås att ett av tunnelbanetågen som rullar på spåren i Stockholm är helt limmat. Kan det vara sant?

Åke Dolk svarar:

Jo, det är nästan sant. Naturligtvis finns det delar som är svetsade, men i huvudsak är det limmat. Detta tåg har rullat rätt länge nu. Det tillverkades i Kalmar, av Bombardier, för ungefär 10 år sedan. (Tanken var att det skulle bli fler, men av olika skäl lades tillverkningen i Kalmar ned.)

Sidopaneler, golv och tak är tillverkade som sandwichpaneler med kärna av akrylcellplast och rostfri plåt som täckskikt. Sidopanelerna, som har krökt form, tillverkades i krökta vakuumbord med värmningsmöjligheter. Värme användes för att minska härdningstiden.

Golv- och takpanelerna är betydligt större. De tillverkades av Compo i Fliseryd. (Compo är sedan långt tillbaka tillverkare av sandwichpaneler och har flera stora vakuumbord.)

Rostfritt stål tillhör inte det enklaste att limma, om man eftersträvar långtidshållfasta limfogar. Så långt det var möjligt användes fabriksprimad plåt (från nuvarande Outokumpu). Där så inte var möjligt blästrades stålet med aluminiumoxider, varefter en silanprimer raskt applicerades.

Limning skedde i detta fall med ett tvåkomponent epoxilim från 3M. Detta lim har en öppentid på flera timmar, vilket var nödvändigt med tanke på panelernas storlek och antalet inlimmade förstärkningar. (Vanligare är att limning av sandwichpaneler sker med polyuretanlim, men av "policyskäl" valdes här epoxi.)

Golvpanelerna limmades mot underliggande ramverk med MS-polymer av 2-komponent-typ (från Bostik), efter att de primats.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062