Sociala medier i fokus på Cebit
Trenden att dela med sig kunskaper, resurser och erfarenheter är huvudtemat på IT-mässan Cebit 2013. Molnbaserade applikationer ökar klart. Ny informations- och kommunikationsteknologi utgör grunden.
– Cebit kommer att sätta strålkastarljuset på den senaste utvecklingen för att skapa nya former för samarbete, menar Frank Pörschmann, styrelseledamot vid Deutsche Messe.
Att dela med sig har samlingsbegreppet shareconomy och visar sig i alla sina former att bli en avgörande faktor för att skapa tillväxt. Shareconomy är uttrycket för skiftet från att äga till att dela och dela med sig. Enligt Pörschmann
visar det sig på många sätt och i många dimensioner.
– För det första påverkar Shareconomy företagsprocesser eftersom sociala medier blir allt populärare. För det andra är internet den naturliga platsen för teamarbete både inom och utanför företaget. Partners, konsulter, leverantörer
och kunder blir tätt integrerade som en del i en kopplad process. Gränserna mellan olika företag och organisationer blir allt transparentare.
– Anställda och företagsledningar måste tänka om och vara beredda på att dela kunskap, kontakter och tillgångar.
Beslutsvägar ändras
Moderna verktyg för snabb och omfattande delning finns redan i framgångsrika företag.
– Bloggar, Wikis, gruppsamarbete, webbröstningar och andra mjukvarulösningar kommer att ändra arbetsmiljön på ett dynamiskt sätt i framtiden. Kommunikationen kommer att förändras, de sätt varpå beslut fattas och företagsledningarnas roll förändras liksom de förväntningar framtidens anställda har, säger Pörschmann.
– Enkelt uttryckt, det handlar om att facebooka den globala ekonomin. Var och en som vill nå framgång måste nätverka aktivt. Olika sektorer inom industrin samarbetar numera allt närmre för att generera innovationer. Mjukvaru- och telekomleverantörer växer tätt tillsammans med användare som fordonsindustrin,
energiindustrin och hälsosektorn.
– Detta är redan tydligt när det gäller användningen av vardagsprodukter, där det är en stark tendens mot att använda i stället för att äga. Bilpooler blir en allt populärare form av bilism. Musikportaler baseras inte på ägande utan på tidsbestämd användning, menar Pörschmann.
Mjukvarulösningar används alltmer endast när och där de behövs: specifikt anpassade för behovet. Trenden går från kompletta paketlösningar till delade lösningar som Saas, Software as a Service, Paas Platform as a Service och
Iaas, Infrastructure as a Service. En sådan utveckling innehåller också politiska utmaningar.
Fyra områden
Även i år är Cebit strukturerad i fyra huvudplattformar för att snabbt och effektivt leda leverantörer och kunder till varandra. Mässan 2013 består av fyra applikationsorienterade plattformar – pro, gov, lab och life – som fokuserar på informationsteknologi, telekommunikationer, elektronik och online-media.
Pro, samlar företag med professionella tillämpningar för alla – från små och medelstora företag till multinationella koncerner.
Gov visar lösningar för den offentliga sektorn – myndigheter, kommuner med flera upp till Europeiska Unionen. Lab innehåller den digitala industrins framtidssatsningar och är samlingspunkten för
universitet och forskningsinstitutioner.
Life fokuserar på den digitala livsstilen, med high-techtrender, teknologier och applikationer för alla
sektorer inom mobil och digital livsstil.
Stark polsk IT-marknad
Polen är partnerland för mässan. Marknadsundersökningsinstitutet EITO förutspår att den polska ICT-marknaden under 2012 växer med 2,6 procent till en total volym av omkring 16 miljarder euro. I dag är de största tillväxtmotorerna i landet produktion av tablet PC och IT-outsourcing liksom fasta nät och mobila datatjänster. På Cebit 2012 fanns mer än 4 200 deltagande företag från 70 nationer och de lockade 312 000 besökare från 110 nationer.
Av MO NICA ALMGRE N
Fakta
Verkstädernas läsare kan kostnadsfritt få biljetter till CeBIT. Biljetter som också fungerar
som biljett i Hannovers kollektivtrafik. Mejla att ni läser Verkstäderna till liselotte@
messe.se och ange hur många ni är och för hur många dagar ni vill ha biljetter.