23948sdkhjf

Billigare och effektivare bränslecell framtagen

Gett Fuel Cells AB i Stockholm har uppfunnit, patenterat och verifierat en bränslecell som består av enbart en i stället för tre komponenter. Potentiell slutkund är bland annat bilindustrin.
Detta skriver tidningen Svenskt Näringsliv. Bränsleceller är ett miljösmart och energieffektivt sätt att framställa el ur olika bränslen, som till exempel bensin, biobränslen, vätgas och naturgas.

Gett Fuel Cells AB startades 2004 av Richard Ljungberg, vd, Svante Fjällbäck och Arne Smedberg. Bakom innovationen står bränslecellsforskaren Bin Zhu.

– Vår vision var att ta fram en bränslecell, som var kommersiell, det vil säga att den har ett pris som skulle medföra ett kommersiellt genombrott för bränsleceller, säger Richard Ljungberg.

En konventionell bränslecell består av tre komponenter: en anod, en elektrolyt och en katod. I Getts cell har man lyckats sammanföra dessa till enbart en komponent med hjälp av nanoteknik. Konstruktionen medför förutom minskade tillverkningskostnader även att man undviker flera av de begränsningar som elektrolyten ger. Man slipper även en komplex uppbyggnad där tre olika skikt ska anpassas till varandra. Allt detta ökar möjligheterna för en effektiv kommersialisering.

– En bränslecell omvandlar den kemiska energin i ett bränsle till el. Tack vare att den har en bra verkningsgrad, bättre än en dieselmotor, så blir det mindre koldioxidtillskott, säger Richard Ljungberg.

Slutkunder för produkten är bilindustrin, truck- och båttillverkare, aktörer som förser villor med el etcerea.

– Bränsleceller kan finnas i hjälpmotorer i båtar och truckar och i motorer som sköter air condition, spisar och kylskåp. Men vi har inte någon produkt ännu utan håller på att ta fram en prototyp, berättar Richard Ljungberg.

Företaget uppskattar sitt kapitalbehov till 19 miljoner kronor för att ta fram en produkt och förbättrade produktionsresurser. Företaget har stöd av EU, Vinnova, Almi och Statens Energimyndighet. Den forskning som ligger till grund för bränslecellerna har utförts på Kungliga Tekniska Högskolan, KTH.

– Myndigheternas bidrag är en stark indikator på att vi sitter på en potentiellt intressant lösning, säger Richard Ljungberg.

Keramgruppen inom Swerea/IVF, som verifierat uppfinningen, kommer i ett nästa steg tillsammans med Gett optimera cellerna i praktisk drift och pröva olika tillverkningsmetoder för massproduktion.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094