Ny olja snålar på bränslet
Exxon Mobil har omarbetat sin heavy-duty-olja för dieselmotorer. Oberoende tester visar att man i genomsnitt sparar 1,8 procent i bränsleutgifter.
För att uppfylla EUs utsläppsmål, kommer alla Euro VI-motorer att ha teknik för efterbehandling av avgaser, som inkluderar en kombination av selektiv katalytisk reduktion (SCR), avgasåterförening (EGR) och dieselpartikelfilter (DPF)-system. Dessa enheter för efterbehandling kan vara känsliga för smörjmedelskomponenter. Genom sitt låga innehåll av sulfataska, fosfor och svavel (låg SAP) utlovas den nya oljan med beteckningen Mobil Delvac 1 LE 5W-30 ge skydd för emissionssystem i moderna motorer, inklusive Euro VI.
Den nya sammansättningen ska även ge bränsleekonomiske fördelar. Detta visade bland annat nyligen genomförda och oberoende tester på Millbrook i Storbritannien, en ledande internationell fordonstest- och utvecklingsanläggning. Där fick två Volvo FM440 Euro V lastbilar, lastade till 75 procent totalvikt (ca 44.000 kilo), genomgå en serie av tester av bränsleekonomin under landsvägsförhållanden. Mobil Delvac 1 LE 5W-30 uppnådde en genomsnittlig förbättring i bränsleekonomin på 1,8 procent.
Enligt återförsäljaren GA Lindberg Chemtech har oljan ytterligare prestandafördelar jämfört med konventionella mineraloljor, såsom:
– Hjälper till att förlänga motorns livslängd
– Minskar oljeförbrukningen och minimerar kostnader för spillolja och kassering
– Möjliggör lättare start och bibehåller skydd av motorn i kallt väder
– Minimerar högtemperatursavlagringar