Inte dyrare 3D printa komplext
Solidmakarna är återförsäljare av 3D Systems 3D-skrivare. Det amerikanska företaget är nummer 5 på landets snabbväxarlista, ”Fortune 100” vilket visar den snabba ökningen av intresset för additiv tillverkning.
– Styrkan är istället att det går att ta fram långa serier där varje produkt kundanpassas. Det går inte med formverktyg, säger Robert Andersson, vd för Solidmakarna.
Han pekar på en annan fördel med 3D-printing.
– Genom att printa ut flera detaljer sammansatta i en och samma utskrift minskas behovet av ihopmontering. Exempelvis är delar av nya ventilationssystem i flygplan 3D-printade där orsaken är att antalet artiklar minskas kraftigt och ihopmonteringen förenklas betydligt.
Sparar vikt
Inga skruvförband eller svetsning behövs.
– Färre artiklar behöver tas igenom godkännande processen. Det kan också göra att hela monteringslinor kan tas bort. Delar till ventilationssystem printas ut i ett stycke istället för att många detaljer tillverkade på olika sätt med traditionell teknik monteras ihop. Tekniken används till exempel i nya Boeing Dreamliner, säger Robert Andersson.
Boeing har mer än 200 artiklar till 10 flygplanstyper som produceras med AM-teknik. En annan fördel med AM-tekniken är att det konstigt nog inte blir dyrare att skriva ut komplicerade detaljer. Det gör att det går att spara mycket vikt. GE, General Electric är världens största tillverkare av jetmotorer och nu görs bland annat motorfästen tillverkade i AM maskiner som ”printar” i metall direkt. Och eftersom 3D skrivarna inte ”bryr” sig om de detaljer de tar fram är enkla eller väldigt komplexa så är det lättare att optimera konstruktionen och spara vikt.
– Konstruktörerna kan tänka mera på funktion före tillverkningsbarhet nu, säger Robert Andersson.
Rena produktionsmaskiner
Men även masstillverkade produkter 3D-printas till viss del. Ett exempel är en storsäljande portabel synthesizer från Teenage Engineering i Stockholm.
– Förutom att använda 3D skrivare för att skriva ut koncept och testdetaljer under produktutvecklingen skrivs även en detalj ut som används i den skarpa slutprodukten, säger Peter Andersson.
Det är det som är den stora förändringen framöver. AM-tekniken används i dag till kanske 5 procent till slutprodukter och resten som prototyper. Detta förhållande kommer att förändras framöver och 3D skrivarna kommer att får störst användning som rena produktionsmaskiner.
3D printing löser också tillgången på reservdelar.
– Säg att du tillverkar tvättmaskiner. Det gäller ju inte bara att kunna tillverka dem, man måste ju även ha reservdelar till dem under maskinernas livslängd.
– En stor fördel med 3D-printing är att reservdelar kan printas ut när de behövs. Processen behöver bara ta en dag. Därmed kommer lagerhållning på sikt inte att behövas, säger Robert Andersson.
En annan är fördel att det går snabbt att ändra produkten.
– Det är det bara att gå in i cadprogrammet och förändra direkt i cadmodellen. Sedan kan vi printa ut den ändrade produkten utan att behöva framställa nya verktyg, säger Robert Andersson.
Förändra utbildning
Han pekar på att produktionsutbildningen på högskolorna måste förändras för att bättre kunna hänga med i nya kompetenskrav. Liksom även cad-programmen på marknaden.
– Dagen cad-program är anpassade efter traditionell tillverkningsteknik som svarvar, fräsar och gjutning. De nya AM-maskinerna har så mycket större möjligheter att ta fram nya typer av geometrier som vi inte sett hittills i massproducerade produkter.
Hur är då tekniken möjlig? Jo en 3D modell skapas i datorn. Den beskriver hur en detalj ser ut geometriskt.
Denna 3D-modell skiktas sedan upp i bitar ungefär som tunna ostskivor, fortfarande i datorn. Dessa skikt sänds till 3D- skrivaren som skriver ut ett skikt i taget. När ett skikt är klart skrivs ytterligare ett skikt ut ovanpå det föregående. Detta upprepas tills modellen är klar. Den utskrivna modellen är nu en kopia av den modell som just innan bara fanns digitalt i datorn.
Hur stor är den största produkten som tagits fram i en 3 D-skrivare?
– Runt två meter och det var en instrumentbräda till en bil, säger Robert Andersson.
– Det finns också försök med att skriva ut hela hus i betong med 3D skrivare.
Hur stor del av svenska produkter kommer att tillverkas som additiv tillverkning om tio år?
– Kan bara gissa. Säg 10 procent. Kommer att variera stort mellan branscher, säger Robert Andersson.