23948sdkhjf

Genombrottsorder för XMReality

Volvo Car Corporation har köpt XMExperts hjälp på distans via mobilt bredband, för support från Göteborg till sin nyöppnade fabrik i Chengdo, Kina.
Volvo kommer att använda tekniken bland annat vid sammansättning av komponenter, analyser och kvalitetssäkring. Produkten som tagits fram av Linköpingsföretaget gör det möjligt för en tekniker i fält att få hjälp i realtid av en expert på hemmaplan.

Med hjälp av en kamerahjälm och en expertstation kan teknikern och experten se samma bild och kommunicera genom att prata, peka, gestikulera och visa varandra olika föremål. Genom sina videoglasögon ser teknikern både det som finns framför honom och infällda bilder från experten.

På sin dator ser experten samma sak som teknikern ser och kan på så sätt ge instruktioner direkt, i realtid utan eftersläpning, genom att peka i bilden. Det här är en viktig genombrottsorder för oss, säger Niklas Rengfors, försäljningschef. Med den nya tekniken kommer Volvo Cars att kunna utföra analyser och lösa problem mer effektivt utan att skicka experter till Kina vilket innebär besparingar i både tid och pengar, fortsätter han.

XMExpert utvärderas just nu av flera andra industriföretag. Coor Service Management i Skövde är ett av dessa som ser många användningsområden för tekniken.

– Vi ser möjligheter att använda den vid installation av våra maskiner över hela världen, säger Kim Berghäll, affärsansvarig för industriservice i södra Sverige. Vi kommer nu att gå vidare med vår utvärdering.

Ytterligare ett företag som visat intresse för företaget och genomfört en inledande förstudie är försvarskoncernen Saab i Linköping.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063