23948sdkhjf

Swisslog automatiserar hos Thule

Materialförsörjning av kitpackning vid anläggningen i Hillerstorp utanför Värnamo ska automatiseras. Som leverantör av hanteringsutrustningen har Thule Group valt Swisslog.

I dagsläget hanteras materialförsörjningen till största delen manuellt. Med automatiseringen kommer de ingående komponenter som levereras in till anläggningen, automatiskt lagras i ett miniload-lager med 4 800 lådplatser. En kran hanterar därefter de plastlådor med komponenter som inlagrats i miniload-lagret och vid två plockstationer plockas löpande komponenter ur lådorna och sammanställs till bilanpassade kit som packas och levereras till det tyska centrallagret. Varje kit är unikt och är utvecklat efter formen på bilen. Då bilmodeller ändras och det tillkommer nya modeller uppdateras kitten relativt ofta, vilket medfört att den manuella hanteringen blivit relativt komplex och kostsam.


– Med den nya automatiserade lösningen ökar vi vår effektivitet på flera sätt. Vi reducerar våra ställtider vid packlinan, ökar genomströmningen av artiklar, minskar vårt behov av lager och kortar ner ledtiderna, säger Azzy Alvarsson, projektledare och ansvarig för den nya lösningen.


Investeringen har föregåtts av en noggrann analys och Azzy Alvarsson har höga förväntningar på den nya automatiska lösningen och räknar med att den ska ha betalat sig inom två år.


– I normalfallet brukar våra automatiska hanteringslösningar användas i betydligt större anläggningar. Investeringen är ett bevis på att det är lönsamt att satsa på automatisering även när de hanterade volymerna är relativt små, säger Håkan Furberg, säljansvarig hos Swisslog.


I affären ingår två plockstationer, en miniload-anläggning med 4 800 lådplatser, en miniload-kran samt Swisslogs lagersystem MFCS som håller koll på de lagerförda artiklarna och kommunicerar med Thules ERP-system, Movex.


Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078