ABB-order för 1,4 miljarder
Ordern gäller nästa generations snabbtåg, det vill säga samtliga SJ 2000-tåg. SJ ska investera runt 3,5 miljarder kronor i en omfattande upprustning av SJ 2000-tågen, där ABB ska leverera och installera energieffektiv teknik för runt 1,4 miljarder kronor (200 miljoner dollar). Ordern kommer att bokas i första kvartalet 2014, i division Discrete Automation and Motion. ABB kommer att leverera samtliga dator- och styrsystem till tågen, genom modern teknik för de kommande årtiondena. Tågen, som lanserades i slutet av 1980-talet, kommer också att få en ny och fräsch inredning. Det första renoverade tåget ska levereras 2015. Efter gjorda tester och utvärderingar kommer resten av tågen att uppgraderas löpande fram till 2019. Demontering och montering kommer att ske i Sverige tillsammans med en lokal samarbetspartner.
– Upprustning av snabbtåg är en växande marknad för ABB:s järnvägsverksamhet, säger Ulrich Spiesshofer, koncernchef för ABB.
De uppgraderade elektriska systemen utlovas säkerställa tillförlitligare elförsörjning och samtidigt avsevärt lägre energikonsumtion.
– Personresorna med tåg ökade med 59 procent mellan 1997 och 2010. Allt tyder på en fortsatt stark ökning, inte minst i form av affärsresor när företagen ska leva upp till sina miljöåtaganden, säger Crister Fritzson, vd för SJ.
Uppdraget omfattar leverans av strömriktare, traktionstransformatorer, batteriladdare, tågstyrsystem och utrustning för information och underhållning ombord. Projektet följer ABB:s upprustning av snabbtågen InterCityExpress (ICE 1) för Deutsche Bahn, Tysklands statliga järnvägsoperatör. SJ 2000 byggdes av svenska Asea (en av föregångarna till ABB) i slutet av 1980-talet. Det är den enda tåget i Sverige med specialanpassad korglutning som gör att tåget kan åka på den kurviga svenska järnvägen.