23948sdkhjf

Hjul med eldrift

Europas sjätte största busstillverkaren VDL Bus & Coach satsar på det elektriska hjulnavet från Ziehl-Abegg. Nu visas motorn på Hannovermässan.

VDI:s kommersiella fordon från Citea-serien levereras som standard med den elektriska hjulnavenheten framöver. Efter laddning går elmotorn nästan en halv arbetsdag eller 4-6 timmar. 130 oberoende domare för Plus X Award tilldelade Ziehl-Abeggs elmotor på hjulnavet i flygbussar och stadsbussar till "Best Product of the Year 2013” i kategorin eldrift.



Plus X Award är en designtävling och komplexa produkter är svåra att placera i designtävlingar. Eftersom företaget lägger särskild vikt vid låga utsläpp och energisnål drift. Design kommer efter båda dessa saker. Andra motiv till utnämningen är



"Ingen CO2 och ingen NO2, samt är mer effektiv än alla andra elektriska enheter”



Ziehl-Abegg har byggt elmotorer i mer än 100 år.



– Denna erfarenhet är en stor fördel i produktionen av effektiva elmotorer för kommersiella fordon, säger säger Hermann Schütz vid Ziehl-Abegg.



– Den elektriska hjulnavets bilresa från Ziehl-Abegg resulterar i stora ekologiska fördelar: Nedsättning med 100 procent av NO 2-utsläpp, minskning av CO 2-utsläpp med 100 procent, minskning av fint damm med 90 procent, energiförbrukningen minskas med 50 procent jämfört med dieselfordon. Hjulnavet är mer effektivt än någon annan elektrisk drivning, eftersom den fungerar utan sändning / differential. Motorn är helt integrerad i navet. Detta gör det till en verkligt "tjusig" produkt. Och hela fordonet omfattas av lösningen: sotiga avgasrör, insättningar på grund av broms nötning eller fläckar av diesel på tankmunstycket är ett minne blott. Detta omdöme ger designjuryn.



– Ovanpå på det slipper trafikanter, passagerare och invånare 90 procent av allt trafikbuller, säger Hermann Schütz.


Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.067